Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-18, 15:59
Kajsakavat Kajsakavat är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard mysig genuin barnvänlig by/stad?

Hej,

Är det någon som har tips på en genuin och trevlig by/stad med vackra stränder, restauranger som serverar äkta grekisk mat, charmiga byggnader osv. Viktigt är också barnvänlighet. Vi är inte intresserade av exploaterade svenska charter-kolonier.

Många pratar om södra kusten och paleochora som ett bra alternativ. Vill någon som varit där beskriva byn? Tar även tacksamt emot andra tips.
Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 18:21
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: mysig genuin barnvänlig by/stad?

Innan Chaniafantasterna tar över kan jag som vanligt tipsa om Aghios Nikolaos på nordöstra delen av ön. Staden har tappat en hel del av de skandinaviska turisterna pga brist på omåttligt hålligång. Staden är lagom stor och vacker tycker vi med en liten insjö i mitten. Det finns bara en lång sandstrand c.a. 1km från centrum österut, men 3st mindre nära centrum. Använd någon sökmotor på internet så får ni se bilder av staden. I närområdet finns fd spetälskeön Spinalonga som kan nås med kort båttur.

I Paleochora slipper ni svenska charter- kolonier men får istället engelska i övermått under högsäsong.
Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 12:20
emy emy är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Säger som jag alltid har sagt georgioupoli......Ligger mellan Chania och Rhetymnon,har varit där sen barnen var små 10-12ggr.nu är dom stora men dom älskar våran lilla by iaf.har allt små fina restauranger,lång sandstrand ,bageri där man köper frukostfrakllan mm.lekland ett stort fint allmänt poolområde.som sagt perfekt vi har dragit med många familjer och alla har återvänt.Lycka till!!!
/katarina
Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 13:09

Citat:
Ursprungligen postat av emy Visa inlägg
Säger som jag alltid har sagt georgioupoli......Ligger mellan Chania och Rhetymnon,har varit där sen barnen var små 10-12ggr.nu är dom stora men dom älskar våran lilla by iaf.har allt små fina restauranger,lång sandstrand ,bageri där man köper frukostfrakllan mm.lekland ett stort fint allmänt poolområde.som sagt perfekt vi har dragit med många familjer och alla har återvänt.Lycka till!!!
/katarina
Jag håller med, Georgioupoli är väldigt vacker by och passar barnfamiljer perfekt, men om man vill bo på en större ort envisas jag med Aghios Nikolaos .
Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 14:11
bluesky
Gäst

Agios Nikolaos og området rundt er absolutt noe jeg også vil anbefale. En hyggelig by og mange fine muligheter for ulike typer utflukter. Elounda, Irapetra, og Kritsa for å nevne noen. Istron har fin strand. Dette området er øverst på listen min over steder jeg skal besøke igjen.
Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 11:41
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad

Absolut Kalives!

Fåtal charterturister, men de stannar oftast intill Kalives Beach hotell, där stranden ändå inte är lika fin...

Byn är lagom stor, många taverner, finfin och lång strand, vackra omgivningar, ytterst lite nattliv och väldigt mycket "grekisk vardag".

Vill ni ha poolhotell är det kanske fel ställe, men annars kan jag gärna tipsa om ett par jättefina ställen att bo på!

- hur gamla är barnen?
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 21:48
lambertssonannelie lambertssonannelie är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Wilda: Är stranden finare om man går längre bort från Kalives Beach hotel? Och havet varmare?
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 22:48
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Jag röstar på Kalives. Definitivt med de kriterier du anger

Inte Agios Nikolaos. A.G. var en charmig ort för 30 år sedan men inte nu. Blev chockad vid senaste besöket - oj så mycket tingel-tangel, inkastare m.m...
Inte Paleochora. Inte mysigt enligt mig. Vet inte varför, men det klickade inte.

Satsa på Kalives.
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 00:31
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Bali kan jag rekommendera. Liten mysig ort med flera små stränder. Sen givetvis Georgioupolis som är Nr 1 vad det gäller barnvänligt på alla sätt och vis! Finns inget ställe på Kreta som jag har varit på som slår det vad det gäller barnvänligt. ( Även föräldravänligt!)

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 10:36

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg

Inte Agios Nikolaos. A.G. var en charmig ort för 30 år sedan men inte nu.
Det var det värsta .

Skämt åsido men Ag Nik är en större ort och där finns som på alla andra liknande orter inkastare och tingeltangel.

Bifogar lite charm:
http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=6988
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 11:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakavat Visa inlägg
Hej,

Är det någon som har tips på en genuin och trevlig by/stad med vackra stränder, restauranger som serverar äkta grekisk mat, charmiga byggnader osv. Viktigt är också barnvänlighet. Vi är inte intresserade av exploaterade svenska charter-kolonier.

Många pratar om södra kusten och paleochora som ett bra alternativ. Vill någon som varit där beskriva byn? Tar även tacksamt emot andra tips.
Med urval av de önskemål ni har, så skulle jag välja Paleochora. Jag gillade orten mycket och återvänder gärna. Stranden är barnvänlig. Det finns en hel del goa restauranger, Kreta har kanske övärldens bästa mat. Visserligen en del charter, men det är svårt att undgå på Kreta.
Almirida är en annan ort som jag gillade. Där finns visserligen svensk charter, men inte så att det störde direkt. Jag var där för några år sen.

Har hört mycket gott om östra Kreta, men har själv aldrig haft den äran att besöka den delen. Men kolla gärna däråt, då det tenderar vara mindre exploaterat än övriga provinser på ön.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 14:35

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Har hört mycket gott om östra Kreta, men har själv aldrig haft den äran att besöka den delen. Men kolla gärna däråt, då det tenderar vara mindre exploaterat än övriga provinser på ön.
/Netwolf
Välkommen bort till oss. Jag tror du skulle finna det trivsamt. En av våra känningar på tavernafronten har en blandrasvarg som du kunde snacka med.
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 17:22
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Vi firade jul 2011 allra längst österut på Kreta, Kato Zakros.
Nästan alldeles ensamma som turister var vi, 2 danskar träffade vi och någon annan från "främmande land". Holländarna badade, men de 18 graderna i vattnet var kanske lite för kallt.
Då vi för det mesta är på den sydvästra kusten som inte är fullt exploaterad, kunde vi nu notera att detta var ytterligare ännu mer "genuin" mark.
Vi bara njöt och hade det så bra: det oerhörda vänliga bemötandet vid stranden av restaurang Glaros innehavare, Kristina och Yiourgios under en vecka var fantastisk, juldagen tog papa "prästen" hand om vår nota och bjöd på extra ouzo, flickan i Paleokastro som grillade paprikan trots att den inte fanns på restaurangen, innehavaren som gick till slaktaren för att ordna en detalj som jag ville ha mm, upplevelsen på klostret Toupolo och så vidare.
Vi älskar södra Kreta, men vi fick en ny upplevelse med östkusten. De utflykter vi gjorde i området åt alla de riktnigar var enorma. Tänker som restauranginnehavare: att få stöta på en frilands bananodling i Europa. Dessutom med ekologisk odlingsprincip. På något sätt är man barn på Kreta. Oj, vad skönt att få leva.
Någon har lärt mig uttrycket "panagia mou", på iitalienska mamma mia. Så är det.
Tveka inte på södra eller östra Kreta, det blir suveränt om man är normalt förberedande i sin planering. Då ligger man dessutom före massturismen med hästlängder.

Lisbet och Paul
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 17:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Är inte svaren lite sena, för frågan ställdes ju för ett år sedan
Fast det är väl alltid bra med lite tips

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 18:00
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Tja, jag är inte flegmatiker eller långsam.
Öanske inte så observant eller så.
Visst, inte helt up to date, men så är livet.
Ja, du milde...................

Paul
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 20:09
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Hahaha...och så många som svarar utan att någon reflekterat över det Men som du säger Riitta...alltid bra med tips (jag läste själv alla svar utan att reflektera )

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 22:15
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg

Riitta
Ja men......
Det såg jag inte.......smart av dig att kolla det

Citat:
Kritsabo
Det var det värsta .

Skämt åsido men Ag Nik är en större ort och där finns som på alla andra liknande orter inkastare och tingeltangel.
Självinsikt uppskattas alltid
A.G. är nog fint även idag - men jag blev lite chockad att besöka orten efter 30 år. Man tror ju inte att något har förändrats.....
Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 00:58
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Ooops!

/Kerstin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.