![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
[quote=RhodosStad;263570]
Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Här är ytterligare en RHODOS älskare. Har besökt många öar men Rhodos är svårslaget även om de flesta öar har något som tilltalar mig men inte något som går upp mot Rhodos.
Margaretha |
|
||||
|
||||
![]()
Det var ett gott val.
Jag undrar bara så där i största allmänhet varför alla envisas med att stava Rodos med Rh ? Rhodes är den engelska varianten, de må vara ursäktade, men grekerna stavar namnet Ροδος, ΡΟΔΟΣ, och inget annat. |
|
||||
|
||||
![]()
Underbart att höra att så många älskar Rodos Fick i fjol en ny kärlek vid namn Naxos den delar platsen med Rodos men ingen strand jag besöktl kan enligt mig mäta sig med Elli Beach (den blåsiga sidan ) man blir som barn när det går höga vågor.
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ursäkta utvidgningen av ämnet ![]() //maji ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Hela vår familj älskar Rodos. Vi var där första gången 1983 och sedan har det blivit ca 30 gånger. När våra barn började åka själva så blev det Rodos. Det är som att komma hem till alla underbara vänner och den goda maten. Hälsningar Inger |
|
||||
|
||||
![]()
Å på Italienska heter det Rodi!
![]() ![]() /Wolfen |
|
||||
|
||||
![]()
Kriti-Kreta, ja vi säger Santorini medan ön heter Thira, vi säger Aten när staden hetet Athina,vi säger cypern när ön hete Kypros, visst , det är inget ovaligt med det. Men h:et i Rhodos är inget svenskt stavningssätt överhuvud taget. Lyxproblem förvisso, jag bara undrade.
|
|
|||
|
|||
![]()
Just stavningen Rhodos med h är väl tämligen vedertagen och används överallt i turistsammanhang, i alla resekataloger osv....så det är väl därför...
Annars gillar jag de grekiska namnen bättre, som t ex Kerkyra, Thira, Athina, Lefkada, Saloniki etc, etc Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tycker också att den grekiska stavningen o namn är vackrare. Åker till Rhodos 29 april, hoppas då att vintern är över både i Sverige och Grekland, tänkte även besöka Chalki och ev Tilos. Längtar.......! /MIM
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har försökt svara i den här tråden i flera dagar men kastas bara ur när jag trycker på "skicka svar". Men denna gången verkar det gått bra
Handpenning är nu betald och ett stort fett streck finns i semesterplaneringen på jobbet. Åh vad jag längtar. Tillvaron är inte sig lik när man inte har en greklandresa att se fram emot. Födelsedag ska firas bland grekiska goda vänner, en god flaska vin från trakten, grillad mat och massor med soooooooool! |
|
||||
|
||||
![]()
Mysan: Vad gott det låter, med semesterplaneraren på jobbet menar jag. Själv kom jag på att jag "glömt"/förträngt att fråga chefen om semester de veckor jag beställt resa, brukar inte vara några större problem, men ändå... Får kolla med chefen på måndag ;-)
Irene |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
IRSA! Varje morgon går det en direktbuss från Rhodos stad ända ner till Tsambikastranden - och hämtar på på eftermiddagen. Det enda du behöver gå ... är till närmaste solstol ...
![]() Sjöborren. |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Sjöborren.
Detta visste jag inte om, klart intressant att få reda på. Vet du nått om vart den bussen utgår ifrån? Irene |
|
||||
|
||||
![]()
Bussen utgår från busstationen -ovanför Mandrakihamnen. Jag tror du vet vad jag menar. Hem går den från stranden ca.16.30.
|
|
||||
|
||||
![]()
OK, misstänkte detta, men ville bara kolla. Då ska jag fråga mig fram, så kommer jag nog rätt
![]() Då kanske jag kommer till Tsambika iår då ![]() Var på en utflykt förra året runt halva Rhodos: Kamiros, Emery Winery, Monolithos, Siana m.m På hemvägen var det ett badstopp på Tsambika-stranden, men det var bara på en halvtimme, är av naturen lite bekväm utav mig ![]() ![]() Tack för infon. Irene |
|
|||
|
|||
![]()
Saloniki är dock bara en förkortning på Thessaloniki och heter likadant på svenska.. Döpt efter Alexander den Stores halvsyster och staden grundades år 315f.kr. En liten parentes bara...
![]() |
![]() |
|
|