|
||||
|
||||
Sv: Så blev det Kreta igen då...
Nu är det vinter på Kreta,
ja i dag var jag ute många timmar i T-tröja men jag missade solkräm på flinten så den är lite röd/rosa. Tidigare i veckan har det varit regn och kallt. Det är så annurlunda här nu på "vintern". Allt ändrar sig såå snabbt, Ena dagen kallt och fuktigt inne och ute nästa dag jobbar folk i sina trädgårdar skördar sin sallad o böner mm och alla goda mandariner och apelsiner NU, temperaturen som en Svensk sommardag. Det går från vinter till sommar och tillbaka till vinter på 2 dagar. Vi har bott heltid i snart 10 år men jag har ej vant mig vid dessa snabba skiften än.. Vet ej hur det är på andra öar på vintern, men att se allt detta jobb man gör med alla odlingar olivlundar under vintern är fantastiskt. TÄNK om Grekerna kunde sköta sitt land som dom sköter sin trädgård. Dom vet att man måste så för att skörda, vattna och sköta om med omsorg. Om jag ej bodde på Kreta så skulle jag åka hit även tidigt på våren i mars/aprill för att få uppleva även denna sida av Kreta. Välkomna Olle |
|
||||
|
||||
Citat:
Nå gleder jeg meg til å besøke Kreta i m a r s for første gang! - riktignok skal jeg "arbeide hardt" ( greskkurs ) men likevel, tid til å nyte den vakre v å r e n skal jeg unne meg April har vært vår favorittmåned - har opplevd mange og deilige apriluker på Kreta igjennom årene I mai, sen september og oktober + hele november 2011 har vi også trivdes veldig bra på Kreta - mens vi ikke noen gang har tenkt på å reise i høysesong! Jeg ønsker dere en fortsatt deilig blanding av vinter/vår og sommer i ukene framover , Olle |
|
|||
|
|||
Citat:
Men tyvärr är det nog många som inte kan tänka sig att åka dit den tiden då det är risk för regn och då det inte är badsäsong och jag kan visst förstå det även om jag bara kan säga att de missar MYCKET! Lissi |
|
||||
|
||||
Jag har varit på Kreta i April, maj, juni, juli, augusti och septembermånad. Inte tidigare eller senare men det blir nog det också tids nog. Hur som helst är det känslan av att bara VARA där oavsett årstiden. Skulle vi kunnat och hade haft möjlighet så hade vi nog bott där
Ibland så styrs man av jobbet eller andra olika faktorer som gör att man väljer en specifik period där nere. Vi längtar varje dag tills vi får kliva ur planet och andas Kreta luften igen, känna dofterna och insupa atmosfären. Myssa... |
|
|