|
|||
|
|||
Störande flygtrafik?
Jag har funderat på att åka till Santorini i vår och har läst att på många hotell i Kamari kan det förekomma störande flygtrafik. Nu undrar jag om det bara är ljudet av flygplanen man hör eller kan man ligga vi stranden eller poolen och se alla plan som går upp eller ner för landning.
Jag älskar verkligen att ligga och titta på flygplan, det är så häftigt. Finns det kanske någon annan ö där hotell eller strand ligger nära en flygplats så man kan se flygplan som startar och landar, för då jag kan börja titta på nytt resmål till nästa år? Låter kanske konstigt men jag tycker det är så fascinerande med dessa flygplan. //Ingela |
|
||||
|
||||
Sv: Störande flygtrafik?
Zakynthos passar om man vill se flygplan på nära håll.
Santorini har jag inte varit på så den frågan kan jag tyvärr inte svara på RAN |
|
|||
|
|||
Utanför Pythagorion på Samos kan Du också ligga på stranden och se planen
Lissi |
|
|||
|
|||
Det låter ju toppen. Två öar som jag inte varit på. Vem vet det kanske blir en höstresa till Grekland också. Nu ska jag genast kolla igenom både Zakynthos och Samos.
//Ingela |
|
||||
|
||||
Citat:
Kamari på Santorini är en bra plats, Pythagorion på Samos ännu bättre, men bäst är Skiathos. Tycker jag. Här på Taverna Mythos i Skiathos stad har jag suttit många gånger och tittat på starter och landningar. Här brukar sitta många som är intresserade av "planespotting". Det är helt fantastiskt! Dock ingen strand i närheten. Vill du ligga på stranden och titta på flygplan ska du bege dig till Xanemos beach, som ligger i ena ändan av flygplatsen. Här ligger den. Visst ser det häftigt ut! (Bilden har jag fotograferat av på Skiathos flygplats.) |
|
|||
|
|||
Tänk att vi är så många!! Vill man ha flygplan över sig in i det sista så kan man
övernatta på Peris hotell nära Rafina sista natten innan hemfärd så har man planen över sig även sista frukosten på balkongen....Inte så väldigt lågt dock men MÅNGA!!! Lissi |
|
|||
|
|||
Men vilka häftiga bilder du la upp . Ser ju helt underbart ut Kul att se att jag inte är ensam om att gilla detta fenomen. Jag skulle utan problem kunna sitta på den där Tavernan en hel dag och bara njuta av skådespeleriet Då får jag väl gå in och titta på resor till Skiathos också.....
Som läget är just nu är jag inte så sugen på att ta mig till Rafina men någon gång i framtiden kanske. //Ingela |
|
||||
|
||||
Citat:
Om planespotting är viktigt finns det knappt bättre plats, dessutom är Skiathos ingen dum ö att semestra på. När vi är på Skiathos brukar vi köra tillbaka till stan bara för att få äta lunch tillsammans med flygplanen. Idiotiskt säger säkert vissa, skitkul säger jag. |
|
||||
|
||||
Svoronata på Kefalonia har också en strand där det känns som om flygplanens landningshjul nästan tar tag i ens kalufs. Svoronata i sig är annars ingen vidare värst mysig by.
// KR |
|
||||
|
||||
I Ialyssos på Rhodos kan man också se en hel del plan!
Katitzi |
|
|||
|
|||
Kan inte undvika att delge er följande länk! Men då får ni "Planespotta" lite längre bort än Grekland.
St Maartens närmare bestämt http://www.google.com/imgres?hl=sv&b...1t:429,r:8,s:0 |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Nu har jag kollat lite hotell i Skiathos stad och det finns en hel del där som jag kan tänka mig. Nu är det bara operation övertalning till gubben också eftersom vi alldeles nyss kom hem från en resa
St Maartens ser ju helt fantastiskt ut men tyvärr ligger det lite för långt bort, och frågan är om man verkligen skulle våga vara på den stranden, det ser ju livsfarligt ut Tack för alla tips på öar jag kan åka till för att kunna studera flygplanen på nära håll i luften. //Ingela |
|
||||
|
||||
Här på vårt Hotel i Sharm vid Röda havet kan Planespotters sannerligen få sitt lysmäte. Ett trettiotal inflygningar sker var dag just över hotellområdet.
Eftersom det bara är tre kilometer kvar till flygplatsens landningsbana så går planen lågt häröver. Vingflapsen äro fullt utfällda liksom landningsställen. Man kunna skåda alla detaljer på planen. Starterna sker i den andra riktningen ut över havet så dem ser man ej. Principen här är enkel. Alla herrar spana uppåt medan damerna håller för öronen och förbannar oljudet. Turligt nog sker nästan all flygtrafik mellan klockan 08.30 och 21.30. Nattetid är det tyst och stilla. Sharm direkt Arne |
|
|||
|
|||
Tack för info Arne!
Nu är jag inte speciellt sugen på att besöka Egypten men om jag någon gång ändrar mig ska jag tänka på vad du skrivit här Det innebär i princip alltså att jag är mer som herrarna vad jag förstår //Ingela |
|
|