|
||||
|
||||
Undrar lite om Platanias
Hur turistigt är det? Finns det nåt "grekiskt" kvar? Hittar man små minitavernor eller är det bara stora restauranger med "yes pleas" övearllt?
Och samma fråga ang. boende... finns det små studios eller är allt stort med pooler? Läser man på apollos sida verkar det ju vara anpassat för skandinaver, discotek, barer och nordbor överallt... |
|
||||
|
||||
Sv: Undrar lite om Platanias
Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Når man kjører veien ut fra Chania og i retning Maleme så kan man jo lure på om man er i Spania, Hellas eller Florida for den saks skyld, fatter ikke at noen vil tilbringe ferien sin der, men mange gjør jo det? Kjørte der igår, men det var for å kjøre innom Lidl og Carrefour for å handle.
|
|
||||
|
||||
Varför handlar på Lidl och Carrefour i dessa tider.
Du kanske bara skojade med oss?? Själv köper jag den frusna laxen på Lidl men nu är frysen tom vet ej hur jag skall göra, kanske maskeradkostymen på!! så folket från byn ej känner igen mig. En känslig fråga tycker jag bakom den lättsamma ytan. Vi har bekanta som stortrivs i Platanias man kan ju ta bussen/hyrbilen bort om man vill uppleva annat. Olle |
|
|||
|
|||
Håller inte med om att Platanias är 100% turistanpassat. Om man bara ser till restauranger och hotell nere vid genomfartsvägen och mellan den och stranden, kan jag kanske hålla med. Men på andra sidan upp mot gamla Platanias finns det hotell och faktiskt även en del restauranger som ligger inne i gamla byn. Där finns det en lite mer genuin känsla.
Ett tips bra hotell där uppe är Varouxakis (finns hos Fritidsresor), med en fantastiskt trevlig värdfamilj. Lagom stort hotell, med bra utsikt över hela bukten. Familjärt och trevligt. Har bott där 3 gånger och kommer alltid att bo där om jag åker tillbaka. Håller man bara sig en bit upp från genomfartsvägen finns det dessutom gamla vägar som går genom den gamla delen av hela området även bort mot Agia Marina. Visst är det lite trångt med turister i Platanias mitt under högsäsong. Men jag har varit där i maj och början av juni också, och då är tempot lite lugnare, liksom i september. Prova Platanias, jag tror inte ni blir besvikna. |
|
||||
|
||||
Allt finns i Platanias...visst kan man hitta små tavernor och i gamla delen är det inget "krimskrams". Många små familjeägda hotell finns både med liten pool eller utan. Längs stora genomfartsgatan är det många barer, affärer, restauranger mm som såklart är turistiga...hela västra Kreta lever ju på turister så det vore ju konstigt om inte det skulle märkas Platanias är en bra utgångspunkt för utflykter med många fina byar på lagomt avstånd. Att det är gångavstånd till Agia Marina, Stalos och Gerani är också ett plus.
Om man åkt igenom Platanias med bil längs genomfartsleden kanske man inte ska uttala sig om hur det är där... Malin |
|
||||
|
||||
Sv: Undrar lite om Platanias och nu också Agia marina
Tack tack för era åsikter... jag läser och frågar vidare och är nog mer inne på Agia Marina, tror jag...
nån som har nåt att säga om det? |
|
||||
|
||||
Finare strand i AM för små barn...bäst nära "udden" Finns många trevliga tavernor både i gamla delen och nere vid stranden. Bra bussförbindelse med Chania och som jag skrev förut gångavstånd till Platanias och Kato Stalos.
Malin |
|
|||
|
|||
Citat:
Laxen har vi med hjemmefra, men denne gangen ble den gitt bort som gave til svenske og norske naboer! Godkjent? |
|
|||
|
|||
Vi var också och handlade på Lidl idag ,och de har börjat med stora Grek flaggor över bl.a. grönsakerna för att tala om att det är prod. här .Du kan ju titta på varorna o köpa det som är närproducerat ,Grekiska butiker behöver konkurrensen för att pressa priserna som jag tror hissades ordenligt i o. med övergången till Euro .Idag när vi var där var nog 95% greker som handlade .Naturligt kanske med tanke på årstiden .Och där fanns också den obl. vagnen med varor till de behövande.Vad gäller Platinas kan du hitta allt små tavernor stora tavernor .Bra o dåliga .Att trumpeta ut att man inte vill bo där tyder väl på en snobbism som ingen potentiell Greklandsresenär är hjälpt av .Att kunna åka billigt till ett sånt resmål kan väl vara inkörsporten för ytterliggare resor eller kanske ända möjligheten att kunna åka hit. Sen får väl var och en bedömma vad som är bra.
|
|
|||
|
|||
Sv: Undrar lite om Platanias och nu också Agia marina
Citat:
I Agia Marina hittar du i den gamla delen många mysiga tavernor, kolla detta forum så får du massor med tips innan du åker. Hotell finns stora och små, bara att välja. Det är lite billigare på tavernorna i Agia Marina. Nära till Platanias om man vill ha lite mera. |
|
|||
|
|||
Det blir fort djupt vid stranden i Platanias om ni reser med barn. Mera barnvänligt är det i Agia Marina, och då i början av Agia Marina om man kommer från Chania.
|
|
|