|
||||
|
||||
Slut på vintern?
Den här vinterna har varit hård och lång, men sommarn kommer med jättesprång...och då har vi ändå inte haft kallare än 3 grader, en natt. Uppe i norra Grekland har man haft en rekordkall vinter, kallast på femtio år i Florina, med massor av snö.
Det tycker ju vi i Norden inte är så konstigt, men det är inte samma standard på husen här, och snöröjningen är inte på långa vägar tillräcklig de få veckor man räknar med snö. Oftast när det snöar blir det stort hallå i TV med reportrar som intervjuar folk som håller på att sätta på snökedjor på bilarna och så. Glada skollediga barn som tumlar om i drivorna, reportage från vintersportorterna, vintriga bilder från stränder och torg. I år blev det för mycket av det kalla och vita. Eldningsoljan är svindyr. Elpriset orsakar mardrömmar. Ved är en bristvara ( i den mån det finns en kamin i huset). Florinaborna vill ha rabatt på eldningsoljepriset. Jag växte upp i ett gammalt hus i Jämtland som var byggt runt två skorstensstockar, med en kamin eller vedspis i varje rum. Att göra i ordning ved för vintern var något man började med redan på våren. Hugga lämpliga träd, såga upp och klyva och slänga in i vedboden- som var hur stor som helst i mina barnaögon. Vi tog till vara gamla hässjestörar och annat skräpvirke. Sorterade det bästa tändvirket i ena hörnet, ihop med björkbark och rotdelar som var fulla med lättantändliga ämnen. Att såga och klyva var mansjobb, inte ofarligt, men slänga in i vedboden passade bra för barn. Ett annat jobb för barn : bära ved. Sparken, kälken, korgen eller famnen full. Och den som gick förbi vedboden utan att ta med sig en famn in ansågs som lat. Jag kan inte påstå att jag saknar jobbet, men värmen från en gjutjärnskamin eller vedspis skulle jag gärna vilja ha en sån här vinter, även om vi har plusgrader. |
|
||||
|
||||
Sv: Slut på vintern?
Oj, så mycket ved jag har också burit när jag var barn Men det var god värme i spisen och kakelugnen och bastun förstås
Hoppas våren hittar till norra Grekland också snart Riitta |
|
||||
|
||||
Och nu bärs det värmepellets både i Sverige och Grekland. I byn har vi även efter tips testat majs och det bränner och ger värme som bara den
//Zanét |
|
||||
|
||||
Men så bra, Zanet, det kan ju ge jobb åt många dessutom. Inte helt komplikationsfritt med pellets, läste jag, förvaringen kan vara farlig. Måste läsa på lite.
|
|
||||
|
||||
Ja nu ser det ut som att vintern är slut här på Kreta.
Sol varm morgon. Vi har eldat upp ca: 3 ton olivved. Men vi tänder ju även den vedeldade bastun nästan varie dag, en riktigt finsk bastu. Veden här kostar mellan 120 - 180€/ton. Den billiga veden behöver oftast sågas-huggas o torkas. Jag är lite inblandad i ett projekt där det "planeras" att starta en pelletsfabrik på Kreta. Att ta hand om allt avfall från olivodlingarna skulle ge mycket energi och som sagt planer finns. I dag kan man köpa pellets här till ett pris av ca: 320€/ton. Vet ej om oliv ger mer värme per ton än fura men det brinner sakta och länge men det är tungt så volymen är mindre, vet ej riktigt omräkningstal för olivved i förhållende till fura/björk om någon vet så är det intressant. Olle Nu på väg ut i naturen så flera orkideér i går. |
|
||||
|
||||
Citat:
Pelletskaminen här i byn köptes in i Bulgarien och den är riktigt bra även om den har för stor kapacitet för huset här - kan lätt bli för varmt. Numera slipper vi också diesellukten inomhus //Zanét |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi kjøpte også en sekk med en slags pellets fra oliven og brukte på peisen i tillegg til veden, og det fungerte bra. Vi har en innsatpeis med glassdør som vi lukker og med vifte som vi kan koble inn manuelt eller som kobler seg inn automatisk når ovnen/peisen når en viss temperatur - italiensk produkt. |
|
|||
|
|||
Jodå även här i mellersta Grekland har vi haft en lång och kall vinter. 1 m snö och -10 grader. Med snöröjningen har det varit lite si och så, och elen har gett upp några gånger pga alla snömängder. Som tur är så har vi generator och en väldigt bra braskamin som värmer hela huset. Ved hugger vi själva varje höst (finns gått om träd här som märks ut av skogsvaktare). Sedan så har jag ett förråd ute på tomten, där vi även har en gasspis som vi nyttjar vid elavbrotten.
Nu har vi bara lite snö kvar som solen inte kommit åt. Men man ser hur den smälter och blir mindre för varje dag som går. Snödroppar och primulan blommar för fullt och mina körsbärsträd har fått knoppar på grenarna. Nu väntar vi bara på att koltrasten ska börja att kvittra för då är det riktig vår. Yvonne |
|
||||
|
||||
Jag googlade på "förvaring av pellets" och fann artiklar som nämner faror med kolmonoxid. Men med rätt sätt att förvara lär det inte vara något att gruva sig för.
Det finns också risk för självantändning, som i sågspånshögar. |
|
||||
|
||||
När jag googlade just på vår pelletskamin så fick jag flera napp på grekiska, bl a denna http://pellet-boilers.blogspot.com/2...pony-ps-9.html
Vi har testat österrikisk och grekisk pellets (pelletsfabrik i Drama) och det verkar som om den österrikiske är "renare", alltså med mindre askhalt. Det som jag tycker är intressant är majs som ju odlas här i stora arealer och man har även talat om olivträd. Ska bli intressant att se hur allt utvecklar sig. //Zanét |
|
|||
|
|||
....apropå vinter, så började det snöa i Kallsta igår kväll. Och när jag vaknade idag, så snöade det fortfarande.....Det var bara att efter frukost ge mej ut och skotta. Jag bor i en liten hyresfastighet och det är mitt jobb att skotta. Snön var lätt och fin, kanske hade det kommit 2-3-4 dm totalt. När mitt hus var klart, tog jag bilen till den andra hyresfastigheten,där det bor lite mer äldre människor, och där skottade jag mer noggrant.
Det är så vackert med snö och denna vinter har jag saknat det vita täcket, men så kom den idag och antagligen är den väl borta imorrn eller dagen efter....... Mikke Senast redigerad av Mikke den 2012-03-08 klockan 08:45. |
|
|||
|
|||
Eller 2-3-4 centimeter?
|
|
||||
|
||||
Ja, fy, nu har det blivit kallt igen, bara tio grader...jag trodde verkligen att våren var på väg nu, men inte riktigt ännu tydligen...
Visst är brasor det mysigaste som finns! Roligare att titta på än TV dessutom! Ha en fin kväll! ♥♥♥ |
|
|