Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-22, 17:33
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Sv: Min raki , min själ

Ärligt talat, Kickie, tycker jag precis som Monica P skriver nedan: Man ska veta VAD man säger ...!

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag har mest hört det användas istället för en suck
//Kikh
Gammal 2012-03-22, 18:08
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Ärligt talat, Kickie, tycker jag precis som Monica P skriver nedan: Man ska veta VAD man säger ...!

Jag försökte på ett snällt sätt tala om att nog du fått begreppet om bakfoten och att jag aldrig någonsin hört någon använda det i den meningen du översatte till. Det är oerhört svårt att tolka och översätta grekiska uttryck, och svårast är det nog för grekerna att förklara för en oinsatt hur det ska tolkas. Jag bad en god vän om råd nu, och talade om hur du tolkade uttrycket, varpå han brast i gapskratt och undrade vem som blåst dig.

Jag ber om ursäkt om du blivit upprörd över mitt val av uttryck men känner mig trygg med min tolkning. Att jag dessutom valt att göra en flirtig smiley direkt efter betydde att det skulle tas med glimten i ögat, eftersom jag normalt inte använder sånt språk helt obefogat.

//Kikh
Gammal 2012-03-22, 18:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ja, inte använder jag såna här uttryck, lite för väluppfostrad för det... men begreppet "malaka" har blivit rätt urvattnat och man hör det - tyvärr-överallt, även från små barn.Det finns förstås en massa liknande ord vars tidigare valör har mist det mesta av sin betydelse- säkert i alla språk.

Jag skrev en gång för några år sen en lista på skällsord/svordomar som kanske någon kommer ihåg.

På svenska använder vi ofta religiösa ord som svordomar, från snälla "himmel och pannkaka" till mycket grova ord. I Grekland är det könsord i stället. Det sätt som det sägs på och beroende på sammanhanget varierar det i tyngd.

Det finns ingen i min omgivning som skulle få för sig att använda grova tilltal! (men vår bil har fått höra ett och annat när den krånglar)
Gammal 2012-03-22, 22:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Den grekeren som står meg nærmest, sier at "Ela re, malaka", sagt mellom venner og kjente, IKKE er negativt, og det er forøvrig noe jeg hører han og vennene hans bruke hele tiden, som "hør nå her" e.l.
Sagt (i sinne) til en ukjent er det veldig negativt, men det var jo ikke slik Kikh brukte det her.
Gammal 2012-03-24, 19:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Tack Lugnagatan för en härlig historia. Malakka eller Malakó bryr jag mig inte om, men mina grekiska vänner älskade att höra att de gör raki av det som blir kvar efter olivpressningen. Vilka härliga skratt.
Gammal 2012-03-25, 10:58
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Trevligt att inte bara jag fastnar med foten i klaveret ibland.
Ämnet raki har väl varit uppe några gånger i forumet men för mig var länken nedan både roande och upplysande.
http://www.sfakia-crete.com/sfakia-crete/raki.html
Gammal 2012-03-26, 12:26
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Ja, det där med att rakin hade jag fått om bakfoten - kanske håller jag på att bli rakifierad

Igår nationaldagen den 25 Mars var väldigt fin i Chania. Parader och vackert väder, en demonstration som skulle bli av på slutet kom av sig. Folk strömmade ned i gamla hamnen, och jag tog verkligen ut på svängarna, från krog till krog . . .
Gammal 2012-04-03, 16:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Et lite ps: Les om malaka her (på engelsk): http://hellenicwords.blogspot.com/2011/04/malaka.html
Gammal 2012-04-03, 19:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Detta, Admirala,var en alldeles utmärkt utredning om detta mycket använda ord, som jag fortfarande inte får över läpparna , hämmad sen barndomen möjligen, jag skyller på söndagsskolefröken...

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:50.