Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-23, 10:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Vårligt arbete

Så fint väder vi har! Tre dagar nu har det varit soligt, soligt men inte hett. Bra väder för att jobba i trädgården. Men .... är det en trädgård jag har, egentligen, eller är det månne en gård med träd på lite här och där...

I alla fall har vi planterat en massa tunna pinnar som ska bli en heltäckande vindruvspergola över det platta garagetaket, stort som en utomhusdansbana.

I vintras monterade maken och hans bror upp ett rutnät av galvade rör över hela taket. Nu grävde vi en djup ränna vid sidan om, och fyllde på med hur mycket jord och kompost som helst (lyxvara här på ön) och satte sen dessa små pinnar som inte ser mycket ut för världen. I andanom skördar vi redan stora klasar av flera sorters druvor.

Förmodligen kommer många av pinnarna att inte ta sig alls men man måste vara optimist i den här branchen. - När vi ser hur många som tar sig ska vi sätta stödpinnar och locka rankorna att klänga upp dit vi vill ha dem,. Flera år behövs med beskärning, så det lär dröja innan vi får smaka druvorna.

En blomexplosion har hänt senaste veckan, både bland vilda och planterade blommor. Fresior överallt, inte kommer jag ihåg att jag petat ner så många lökar? Hyacinter och prästkragsliknande i olika färger, liljor, iris, pelargoner.

Den bästa tiden för mig är tidigt på morgonen -jag sitter med min morgonkopp just där solen börjat värma, med gosiga katter som vill sitta i knä, alla samtidigt. Trevliga ljud från en byggarbetsplats (jo, det är väl trevligt att folk har jobb...), några barn som ska iväg till skolan, min grannfru som tränar sig att köra moppe, massor, massor av fågelkvitter.

Snart måste vi vattna. En cistern är full och vi har en liten elpump, den stora centrala har lagt av. Den andra cisternen har mystiskt tömts och måste undersökas, men det får husägaren ombesörja. Efter denna regniga vinter är kommunalvattnet inte lika salt som det blir senare under säsongen, så man kan vattna med det utan problem.- Vatten är ett ständigt samtalsämne här på ön.

Bergen är gröna och gula av blommor, bin surrar överallt. Det är en fin tid.
Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 11:39
bluesky
Gäst

Standard Sv: Vårligt arbete

Så skjønt det høres ut! Det er noe helt spesielt med våren. Både folk og planter våkner til liv. Her hjemme har vi også hatt mye fint vær i det siste og vilde blomster stikker opp overalt. Kan ikke plante så mange løkblomster som tulipaner og lignende for alle rådyr bare eter dem opp. Naboene har begynt å brenne tørt gress. Og biler og motorsykler klargjøres for sesongen. Fuglene kvitrer. Vår veranda er rengjort og klar til å fylles med utemøbler.... men det blir etter påske for om 4 dager er det dags for å reise til Kalymnos igjen og vaske og stelle istand for ny sesong!

Jorunn
Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 12:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Fint både här och där, Jorunn!
Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 18:38
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det er en fantastisk tidlig vår her. Nå har jeg vært ute og jobbet i hagen. Tror aldri jeg har tatt våronnen så tidlig som i år. Det er utrolig deilig - og så kommer jeg snart til Kalymnos til nok en vår. Klager ikke jeg nei.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.