Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-15, 13:28
lillii lillii är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011
Standard Karpathos i juli?

Hej!!
Jag tror vi bestämt oss för att resa till Karpathos i juli,det blir jag min man och våran 18 åriga dotter.
Vi har kollat på Amopi men har förstått att där är det väldigt lugnt men fina stränder.
Ska man välja att bo i stan och åka till bra stränder?
Vad kostar det att hyra bil/åka buss?såg att det oxå går en badbåt till en fin strand är det långt?
Vad kostar solstolarna på stranden?
Kan man äta billigt på Karpathos?vi uppskattar bra mat men vill inte bli skinnade
Vi har tittat på resor till Karpathos med Apollo och Airtours är det något hotell som kan rekommenderas på något av de två resebolagen?
Ska man välja frukostbuffe eller brukar det vara dåligt??

Mvh Lillii
Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 15:54
annette fra norge annette fra norge är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Karpathos i juli?

Hei!
Dere kommer ikke til å angre på Karpathos. Der er det fint.
Selv pleier jeg å bo i Amopi på hotel Apolis. Jeg liker roen som er der og nærheten til stranda. Om ettermiddagen er det bare å ta bussen inn til Pigadia hvi man ønsker mer liv. Taxi tilbake.(kostet 10 euro ifjor) Flere trivelige tavernaer i Amopi. bla Four Seasons og Esperida.Anbefales. Strendene i Amopi er utrolig fine. Både sandstrender og stenstrender. I fjor kostet det 6 euro for to solstoler og en parasoll. Jeg som reiser alene betalte 4/5 euro for en seng og en parasoll, litt etter hvor jeg lå.
Fra Pigadia går det båtturer til bla Apella, en strand som må oppleves. Utrolig vakker. Det går også ann å ta bussen.
Jeg vet at mange velger å bo i Pigadia og ta bussen til Amopi, men det er en smaksak hva man liker.
Må også nevne Skala bar som ligger mellom den store sandstranden og stenstranden. Gå opp trappen, nyt utsikten og noe godt å drikke og spise. Bedre blir det ikke!
God tur!!!

Annette
Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 22:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Instämmer i det Annette skriver ovan, dock med den skillnaden att just smaksaken vad gäller boendet är tvärtom för oss. Vi föredrar att bo i Pigadia och att under dagtid ta förflyttningarna till och från stränderna och att på kvällarna ha liv och rörelse och mycket matställen att njuta av på hemmaplan och promenera hem till sängen. Men det är som A helt rätt skriver en smaksak.

Det jag vill tillägga är att oavsett var ni väljer att bo så vill jag varmt rekommendera att ni ganska tidigt i vistelsen förser er med ett fordon för några dagar och besöker lite av de andra stränderna på ön utan att vara beroende av buss- eller båttider. Vi är två pers och har valt en skooter som vi åker båda på, men för er del är det väl bil som gäller i så fall, eftersom ni är tre. Då får ni förutom otroligt vackra stränder även uppleva öns övriga skönhet. Sen kan ni om ni vill fortsätta att njuta på Amopi som har bussförbindelse (c:a 20 min från Pigadia, dagligen utom söndagar om jag minns rätt) för 1,20 E enkel resa per person. Vi tycker att Amopi är utmärkt och tillbringar många dagar där, men skulle för allt i världen inte vilja vara utan några dagar på Achata, Apela och Kyra Panagia.

Grattis till val av ö, oavsett var ni väljer att bo. Karpathos finns definitivt i toppen av min lista över besökta öar i Grekland. Kolla gärna in lite strandbilder under min profil.

Vad gäller kostnader för att äta på Karpathos så tycker jag inte att det känns någon större skillnad där jämfört med de flesta andra öar i Grekland. Det beror där såväl som överallt annars mest på vad man väljer att beställa in.

De boenden som vi har valt är av absolut enklast tänkbara nivå (2-stjärnigt och mycket spartanskt men ok för oss) så det överlåter jag åt andra att ge råd om.

Masse

Senast redigerad av Masse den 2012-04-15 klockan 22:21.
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 09:11
lillii lillii är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011

Hej igen!!
Vi har nu kollat charter till Karpathos som var rätt dyrtoch bestämt oss för att köpa flygstolar och boka boendet själva på nätet,hoppas det ska bli lite billigare??
Skulle vilja ha tips på hotell sajter som är bra och pålitliga.
Tar oxå gärna emot tips på bra hotell där det ingår ordentlig frukost pool och nära till stranden.

Lillii
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 11:08
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Inte helt enkelt det här! I juli är det ju högsäsong och tror knappast att det finns privata boenden med pool och frukost nära stranden att tillgå och till billig penning också

Tror att det blir billigare me charter med dom kraven! det brukar ju vara en del restresor även den tiden!

Klart att Grekerna skall ta betalt för sitt levebröd och speciellt i dessa tider känns det inte riktigt bra och försöka komma undan så billigt som möjligt

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 20:18
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Kolla på hotell Regina som finns på booking.com Det är ett hotell som ligger bra till i Pigadia med pool. Det ligger dock inte vid stranden, utan kanske 10- 15 min promenad bort. Poolen får användas även om man inte bor på hotellet. Vi var där och badade en dag under vår Karpathosresa i höstas. Själva bodde vi på Manos Plaza som vi hade bokat med Airtours. Ett helt ok hotell i vårt tycke, enkelt men rent och framförallt jättebra läge mitt i stan, med utsikt över havet och hamnen.

Men vill ni komma billigt undan får ni nog lägga bort alternativen med bra frukost och pool på hotellet skulle jag tro. Satsa då i så fall på ett enkelt hotell och besök en pool de dagar ni vill. Det finns, såvitt jag vet, åtminstone två pooler i Pigadia som man får använda även utan att vara hotellgäst.
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 21:09
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Varför så viktigt med pool, då de underbaraste stränder med härligt vatten finns att tillgå en buss/båtresa eller vandring bort beroende på vart man bor.
Tror att Pigadia borde passa er familj,många,tavernor,restauranger,cafér.Bra supermarkets osv osv.Har själv bott både i Pigadia och i den lilla stillsamma orten Lefkos,den senare passade oss perfekt som bara vill ha lugn och ro,skön vandring till ngn lite avskild strand för sol och bad.Bra tavernor med god mat.Karpathos har blivit lite av en favoritö för oss,åker gärna dit igen.Men,vi har många favoriter bland Greklands öar.
Monica
Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 07:17
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Jag rekommenderar att ni bor i Pigadia och åker på dagsutflykter till de olika stränderna. Om man har en dag över kan man hoppa på badbåten. Vi har inte åkt med badbåten sedan 2005, men jag misstänker att utflykten ännu tar ca en halv dag och går till Apella, Achata och Kyra Panagia. I något skede gör skepparen mat och bjuder på Ouzo. Kostade 20 € per pers 2005.

Men spendera inte all tid på stränderna utan gör även avstickare till byar som Spoa, Arkasa mfl.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.