Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-16, 21:02
braco70 braco70 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012
Standard TAVRONITIS

Vi ska bo på hotel Adelais i Tavronitis i slutet av maj. Alla information om hotelet, byn, standen och allt annat är gärna av Er som kan altt om Kreta
Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 18:02

Standard Sv: TAVRONITIS

Ar det inget som kan något om Tavronitis och hotelen?
Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 19:25
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av braco70 Visa inlägg
Ar det inget som kan något om Tavronitis och hotelen?

Måste erkänna att jag inte ens visste att det fanns hotell i Tavronitis

Tavronitis är en liten genomfartsort med några få caféer och tavernor. Om de inte gjort något åt stranden de senaste åren bör det vara grov sten (heter det klappersten) och ganska djupt i havet på sina ställen.
På nätet hittar jag: "Tavronitis Chania: Tavronitis beach belongs to the traditional Cretan farming village Tavronitis set on the northern coast of Crete. The bay of Tavronitis has a clean pebbly beach, where you can enjoy the sun sitting under the umbrellas and sun beds.

Being not much tourist developed, the long beach is generally secluded and vacant with only a couple of beachfront taverns where you can rent amenities.

Anyone can enjoy playing in the shallow pebble floored waters with a beautiful view of the bare mountains of the Kissamos peninsula stretching northwards on the left of the beach. Tamarisk trees line the back of the beach offering plenty of shade. You can stroll around the fresh flat farmlands behind the beach, while villas are available if you are interested in a relaxing stay.

The small village community has a bank, supermarket and a cake shop. Highly developed town of Platanias is just a few minutes drive to the east. Tavronitis can be reached by 20 minutes drive along the national road from Chania towards Kastelli."

Hotell Adelais skriver på sin sida att Tavronitis är en "välkänd by med stort utbud" - Glöm det! Byn är för en stillsam semester och jag är rätt säker på att hotellbaren erbjuder det enda i nöjesväg ni kan förvänta er.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 21:03
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har åkt igenom "byn" ett antal gånger och måste tyvärr säga att jag aldrig skulle välja att bo där Räkna med att ni får ta bussen in till Platanias eller Chania om ni vill göra något. Om ni tar bussen åt andra hållet så kommer ni till Kolymbari som är en trevlig liten by.
Antar att det är ett AI-hotell ni ska bo på eller...? Det brukar bara vara de hotellen som ligger så avsides...

Malin
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 16:21

Ja, det är en AI hotel...ojjj, det verkar att en hyrbil är en måste?
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 16:47
nilams avatar

Citat:
Ja, det är en AI hotel...ojjj, det verkar att en hyrbil är en måste?
Det är väldigt bra bussförbindelser och bussarna går ofta under högsäsong.

Malin
Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 21:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Vi har faktiskt käkat lunch i Tavronitis, kanske inte så mycket att skriva om men ändå, det verkar ju inte vara så många som har varit där men vi bytte buss där förra sommaren. Precis som andra skriver så är det väl inte det bästa stället längs kusten men det finns faktiskt några hotell där förutom just detta hotell. Bussförbindelserna är väldigt bra här eftersom även de bussar som går ner mot Paleochora stannar här.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 13:35
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Hej!

Vi hamnade på Kastali Village (tror jag det hette) vid en sista minuten. Det fanns en taverna vid en ganska bra strandbit en liten promenad nedanför hotellet och lite åt öster. Exakt hur Tavronitis ligger i förhållande till det hotellet är jag lite osäker på, men tror att strandtavernan var rakt nedanför byn.
Vi hade hyr-bil tre dagar av vår vecka, och tyckte vi bodde ganska skapligt, men lite ödsligt. Vi bor hellre så än mitt i turist-ort .

Abi
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 18:52

Finns det något sand på strand eller det bara sten?
Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 20:32
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Den biten av stranden jag skrev om var det en del sand, blandat med mindre stenar.

Abi
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 09:45

Tack,
men jag tror att jag ska ändra min bokning till Sunrise Village hotel i Platanias. Det ska bli dyrare 800 kr., men jag tror att det är värd. Vad tror ni?
Är det bättre hotel, plats och strand?
Mycket frågor eftersom vi ska åka första gång till Kreta

Senast redigerad av braco70 den 2012-04-27 klockan 09:57.
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 13:38
thed thed är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Har varit på Sunrise Village för snart 10 år sedan. Då var det i alla fall ett helt ok hotell. Mycket familjer där. Hyfsad pool.

Men det är en ganska lång backe upp från stranden. Och en väg med livlig trafik att passera. Sedan är ju Platanias en mer välbesökt by med mer liv. Vissa gillar det andra inte. Men i slutet av maj är det betydligt lugnare där än i slutet av juli-början augusti.

Går ni rakt ner till stranden från Sunrise (kan väl vara 7-800 meter) finner ni en sandstrand som är ganska okej.

Hoppas ni får en trevlig resa.
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 15:48
nilams avatar

Citat:
Tack,
men jag tror att jag ska ändra min bokning till Sunrise Village hotel i Platanias. Det ska bli dyrare 800 kr., men jag tror att det är värd. Vad tror ni?
Jag förstår att ni vill åka och ha AI eftersom ni väljer ytterligare ett AI-hotell Men om jag vore er så skulle jag inte ha AI i Platanias...det finns så otroligt många bra tavernor.
Annars ser hotellet frächt ut från utsidan iaf... Jag tror ni kommer trivas mycket bättre i Platanias oavsett Precis nedanför hotellet är inte stranden som bäst så gå mot vänster när ni kommer ner från backen och sväng ner mot havet längre bort. Om ni vill ligga på stranden och ha tillgång till bra poolbar (billig öl, god mat) så kan jag rekomendera Lissos.

Trevlig resa!

// Malin
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 20:44

Ja, det är mest darför att vi har 2 barn och vi vill AI. Tack till alla information. Om något kan mer det är bara att skriva och vi hoppas att det ska bli bra på Kreta
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 20:46
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Tack,
Jag hade kunder idag som bor på Sunrise och på begäran berättade att de trivdes mycket bra och att de har en god och omväxlande meny att bjuda på.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 20:22

Tack för alla tips! och alla andra information om Platanias och Tavronitis är välkomna...tre veckor till
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.