Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-27, 16:53
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Tips om Ag. Apostoli?

Är det någon som har färska tips om Agii Apostoli? Det var 16 år sedan jag var på Kretas västkust sist och mycket har väl hänt sen dess? Och just Ag. Apostoli har jag inte bott i förut.

Dottern och jag ska dit första veckan i augusti på en liten bonus(extra)resa!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 17:03
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tips om Ag. Apostoli?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Är det någon som har färska tips om Agii Apostoli? Det var 16 år sedan jag var på Kretas västkust sist och mycket har väl hänt sen dess? Och just Ag. Apostoli har jag inte bott i förut.

Katitzi
Jag var i Agia Apostoli i november och nu i april och gillar orten mycket. Men eftersom det är så nära in till Chania så har det blivit att vi gått in till Chania varje dag för middag så jag har inga restaurangtips i området tyvärr. Stränderna är fina och området är lugnt. En fördel är att det finns 4 stora matvaruaffärer i området så man slipper handla i dyra supermarkets.
Jag är också på Kreta första veckan i augusti men bor då i Platanias

// Malin
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 17:26
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Agii Apostoli er kanskje det stedet på Chania-kysten det har skjedd minst utbygging i løpet av de siste 16 år. Området blir benyttet som rekreasjonsområde for befolkningen i Chania, og har fremdeles litt av det "uberørte" preget som før. For en del år siden var det planer om en total nedbygging av området, kapital fra Athen stod klar, og det blir påstått at store summer gikk til de lokale politikerne for å påvirke tillatelse til utbygging. Utbyggerne var så sikre at de begynte å bygge vei tvers over den halvøya som er nærmest byen, før vedtaket ble gjort. En massiv protestaksjon ble satt i gang, der både fastboende og turister ble mobilisert (Jeg var selv med på protesttog og underskriftsaksjon), og utbyggingen ble ikke gjennomført. Veien som ble bygget, ligger der nå som en ganske uforståelig blindvei til ingensteds....

Området er en av mine største favoritter på Kreta. "Vår" taverna har etter hvert blitt Pergola, men også Andreas og tavernaen på Hotel Flamingos er bra. En spesiell opplevelse kan det være å spise hos Abraham oppe ved hovedveien. Dersom Abraham er i godt humør og liker noen av gjestene, bærer han inn desserter og frukt og kaker og kaffe og irish coffe og raki i endeløse mengder......

Tvers over hovedveien fra Abraham er det også et godt giros-sted for lunch, som turistene nesten ikke har oppdaget, men som blir mye brukt av grekere. Jeg tror det heter Apetitos eller noe sånt.

Det er også flere gode tavernaer på veien opp fra hovedveien mot Daratso, særlig Dimitris&Sakis (tror jeg det heter).

Og så går det buss til alle tilbudene i Chania tre ganger i timen........
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 17:56
nilams avatar

Jag har gått omkring i området längs huvudvägen i sammanlagt 2 veckor då senaste halvåret och inte sett en enda taverna... Det enda som finns vid huvudvägen är ett glasställe. (Monterno tror jag det heter)
Exakt var har tavernan legat...?

Malin
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 18:41
Katitzis avatar

Tack så mycket för era snabba svar och tips!
Närheten till Chania, att det verkar ganska lugnt plus de fina strandvikarna var anleningarna till att vi valde just Ag. Ap.

Går det att gå längs med stranden och strandpromenaden ända in till hamnen i Chania? Det ser så ut på Google Earth i alla fall. Hur långt är det och hur lång tid tar det ungefär? Annars verkar ju bussarna gå ofta! Hur sent på kvällen går sista bussen från Chania?

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 18:55
nilams avatar

Citat:
Tack så mycket för era snabba svar och tips!
Närheten till Chania, att det verkar ganska lugnt plus de fina strandvikarna var anleningarna till att vi valde just Ag. Ap.

Går det att gå längs med stranden och strandpromenaden ända in till hamnen i Chania? Det ser så ut på Google Earth i alla fall. Hur långt är det och hur lång tid tar det ungefär? Annars verkar ju bussarna gå ofta! Hur sent på kvällen går sista bussen från Chania?

Katitzi
Det går att gå hela vägen...man går längs stranden till Nea Chora och fortsätter sedan på vägen längs vattnet tills man kommer till hamnen inne i Chania. Det tar kanske 30 minuter om man går någorlunda raskt. Stanna gärna på ouzeriet vid den lilla hamnen i Nea chora och ät gott Det finns bord ute på piren och solnedgången är vacker därifrån.
Jag tror sista bussen går vid 23.30 från Chania.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 19:20
Katitzis avatar

Okey, tack för infon! Det låter bra!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 19:55
JohnSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag har gått omkring i området längs huvudvägen i sammanlagt 2 veckor då senaste halvåret och inte sett en enda taverna... Det enda som finns vid huvudvägen är ett glasställe. (Monterno tror jag det heter)
Exakt var har tavernan legat...?

Malin
Hvis man følger hovedveien fra IN.KA og i retning fra Chania, kommer man etter noen hundre meter til et kryss med et buss-stopp, der en sidevei går opp bakken mot Daratso. Jeg tror den isbaren (glasstället) som du nevner, ligger ved dette krysset. Går man sideveien opp denne bakken, finnes det flere tavernaer, D&S som jeg nevnte, og Paradise, som også er bra, men litt ujevn. Fortsetter man hovedveien videre fra krysset forbi isbaren på venstre side av veien, kommer man først til bokhandel og en (nesten usynlig) minibank, og nesten på toppen av denne lille bakken ligger Apetitos. På den andre siden ser man da et kryss med en vei som går helt ned til stranden, og Abrahams taverna (Abraam) ligger ved dette krysset med et supermarked på den andre siden av krysset. Håper dette var mulig å forstå....
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 21:36
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:

Katitzi
På vilket hotell ska ni bo? Resebolagen skriver ortsnamnen ganska godtyckligt nu verkar det som.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 21:41
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
...Fortsetter man hovedveien videre fra krysset forbi isbaren på venstre side av veien, kommer man først til bokhandel og en (nesten usynlig) minibank, og nesten på toppen av denne lille bakken ligger Apetitos...
Det stället skulle jag nog undvika att äta för ofta på...
Tar man till höger in mellan INKA och Lidl så hittar man ett flertal tavernor med riktig (och fräsch) mat, vara flera ska vara riktigt bra enligt gästerna. Jag inväntar Wardakis inlägg om var där hon åt så gott

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 21:54
nilams avatar

Citat:
Hvis man følger hovedveien fra IN.KA og i retning fra Chania, kommer man etter noen hundre meter til et kryss med et buss-stopp, der en sidevei går opp bakken mot Daratso. Jeg tror den isbaren (glasstället) som du nevner, ligger ved dette krysset.
Nej glasstället ligger nedanför Jumbo, på andra sidan vägen mot Chania. Men jag är helt på det klara med var du menar... men har fortfarande inte sett någon taverna där...Hjälp Kikh, har detta varit öppet nu när jag gick förbi??

// Malin
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 23:19
JohnSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Det stället skulle jag nog undvika att äta för ofta på...
Tar man till höger in mellan INKA och Lidl så hittar man ett flertal tavernor med riktig (och fräsch) mat, vara flera ska vara riktigt bra enligt gästerna. Jag inväntar Wardakis inlägg om var där hon åt så gott

//Kikh
Går man veien mellom INKA og Lidl ned mot stranden kommer man jo til Pergola og Andreas, som jeg har nevnt. Men vi har vært mange ganger på Apetitos, sammen med mange greske gjester, og alltid fått god mat der, så jeg er ikke sikker på om vi kommer til å unnvike det neste gang vi er i området heller!
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 05:41
Kikhs avatar

Citat:
Går man veien mellom INKA og Lidl ned mot stranden kommer man jo til Pergola og Andreas, som jeg har nevnt. Men vi har vært mange ganger på Apetitos, sammen med mange greske gjester, og alltid fått god mat der, så jeg er ikke sikker på om vi kommer til å unnvike det neste gang vi er i området heller!

Andreas var det jag tänkte på som ska vara så bra! Jag har inte ätit där själv ännu, men de har fått fina rekommendationer av många. Jag har också ätit på Apetito, 1 gång, men efter att ha pratat med några fd kunder och en tidigare anställd blir det inte fler gånger för mig.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 07:47
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Jag kan rekommendera Monterno för en fikapaus! Vi brukar också köpa med oss av deras goda smörgåsar som lunch.
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 15:32
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Tydeligvis er det noe vi ikke har fått med oss Har vært på Kreta 9 ganger og spist på Apetitos flere ganger de siste 4 årene. Maten har vært veldig god, og personalet kjempe hyggelige.

Hilsen AnitaC
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 15:35
Katitzis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
På vilket hotell ska ni bo? Resebolagen skriver ortsnamnen ganska godtyckligt nu verkar det som.

//Kikh
Vi ska bo på Telchinia. Det verkar litet och lugnt, nära flera stränder och med en populär taverna enligt beskrivningen.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 16:53
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Hei.

Ja, Telchinia er et hyggelig hotell. Det er imidlertid ganske stort, men det merker man liksom ikke. Vi bodde i den gamle bygningen med utsikt ned til bassenget og tavernaen. På tavernaen er det OK mat, og det var av og til "dagens" som var billig og ble servert raskt.
Ellers ligger jo Flamingo rett ved siden av, og mange skryter av maten der.
I butikken på nabohotellet Golden Dream har de dansk rugbrød som var kjempegodt.
Det ble til at vi tok bussen til Chania på kvelden.
På dagtid er området kjempefint, med flere strender i nærheten.
For mosjonens skyld tar vi av og til strandveien til Kalamaki også. Der ligger det 2-3 restauranter og Bamboo kafe, som vi også har vært mye på.
Der virker det å være vesentlig grekere som vanker, men vi er alltid møtt på en hyggelig måte.
Vi drar tilbake til området Agii Apostoli/Kalamaki hvert år. I år skal vi bo på Menelaos, som ikke ligger så langt unna Telchinia.

God tur.
Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 20:45
Kikhs avatar

Citat:
Vi ska bo på Telchinia. Det verkar litet och lugnt, nära flera stränder och med en populär taverna enligt beskrivningen.

Katitzi
Ni bor helt nära hotell Flamingos som ska ha en riktigt fin restaurang, och på kort gångavstånd har ni Andreas och omnämnda Pergola. Jag har tyvärr inte ätit på något av ställena, men jag litar på Wardakis omdöme när det gäller Andreas
Vill ni ta en Ouzo med små mezedes rekommenderar jag Bamboo, en bit upp mot Platanias efter huvudvägen. Tar ni vänster i korsningen i Kalamaki så kan ni ta er upp till Galatas och Begaza som ska vara riktigt duktiga på mat.
Vill ni äta inne i Chania så har jag skrivit en lista på, i mitt kräsna tycke, en hel hög med härliga tavernor och mezedopoleio. Främst på den listan står nu Oneirodromio inne vid minaretet helt nära "Saluhallen" och Lädergatan, där jag åt så sent som igår.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 13:17
Katitzis avatar

Tack för alla tips!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 06:04
Traveller Traveller är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Bamboo? Är det den där färgglada kåken på höger sida om huvudvägen om man knallar från Agii Apostoli in mot Chania?

Åker ner för tredje gången om 10 dagar, och resfebern håller på att infinna sig. Spontanbokade igår kväll, och det spelar ingen roll att det är nyval samma helg vi kommer ner, skulle inte spela nån roll ifall bankomater slutar fungera heller - vi ska ner till Chania igen!.. Det bara är så.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.