![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Äntligen kan vi fira in våren i kväll , liksom en bekräftelse att nu nalkas våren här.
![]() ![]() Kvällen firas med grillad fläskfilé´uppe i vår stuga. Avslutas med ett stort bål nere i Degerberga med festligheter. Hur firar ni kvällen ? Trevlig Valborg! Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Vi ska ha grekiskafton ikväll med diverse grekiska delikatesser
![]() På bordet skall det dukas upp: Lamm Tsigaristo, Chicken souvlaki, potatisklyftor, dolmades, rödbetor, fetaosröra, fava, greksallad, tzatsiki, räkor saganaki, oliver, ostpajer, zucciniplättar, bröd, olivolja m flingsalt och myntamarinerad mango m grekisk yoghurt till efterrätt... Som apertif blir det ouzo, gurkstavar m salt och gavros ![]() ![]() Trevlig Valborg på er alla ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
...och vi ska först lyssna i Stadsparken när våren sjungs in och sen ska vi äte grekiskt på Taverna Athena i Kalmar.
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Själv minns jag 70-talets första skälvande år, då en helt underbar, grekisk jobbarkompis (sedermera hyllad filmregissör) gav sig fasen på att översätta "Vintern rasat ut..." till grekiska.
Han kämpade hårt med ordet "fjällar" och hur han fick till det vet jag inte. Ännu roligare hade vi när han skulle översätta Runebergs "Majsång" och var tvärsäker på att "Sköna maj, välkommen", åsyftade kvinnonamnet Maj. Dock, 30 april 1972, gjorde han med sin grandiosa stämma stor succé vid en brasa och sjöng i perfekt tonhöjd, men med grekisk text. (Huruvida det var översatt till "riktig" grekiska eller inte är höljt i dunkel, men jäklar så det ekade över nejden.) Hur som, kvällen lyfte och alla var mycket glada. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Blir en afton i all enkelhet. Renoverar kök...
Grillen får vila! |
|
||||
|
||||
![]()
Har precis jobbat färdigt för idag, har varit igång sedan 05.30. Så det får bli en mysig grillkväll med familjen. Kändes ändå lite festligare än en vanlig måndag så det fick bli en Mojito före maten.
// KR |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hade planerat att för första gången i livet åka till en Valborgseld (visste inte ens att vi hade sådana i Göteborg) men det blev en stillsam hemmakväll i snuvans tecken
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Våren är underbar men va de inte lite sommar i går ? Birgitta |
![]() |
|
|