Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-05, 09:34
Tremere Tremere är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012
Standard Bagageinlämning i Chania

Hallå!
Snart bär det av! Bara tre dagar kvar.

Nu till min fråga...
Finns det något ställe i Chania som man kan låsa in sitt bagage?

Såg en tråd från 2010 där Arne sa att man kunde få bagaget omhändertaget på busstationen. Fungerar det fortfarande?

Vi bor i Gerani och ska lämna tillbaka hyrbilen i Chania vid lunch, men bussen till flyget går inte fören 16.00, så på hotellet kan vi inte lämna väskorna.

Tacksam för hjälp med detta!
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 10:17
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bagageinlämning i Chania

Det finns säkert nånstans att förvara bagaget men jag skulle fråga hur mycket det kostar att lämna bilen på flygplatsen. Det är ju betydligt smidigare för er att köra till flygplatsen med allt bagage och lämna bilen där. Ni sparar ju dessutom in pengarna för buss och garageförvaring om ni gör på det sättet.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 10:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Jodå, på den nyrenoverade fina bussterminalen finns bagageinlämning. Låt mig därtill tipsa den som ska vänta vid flygplatsen om en mycket trivsam taverna belägen cirka 250 meter från ankomsthallen på airport. Prisbilden är den normala för tavernor till skillnad mot flygplatsens rent hutlösa priser på mat och dryck. Uteservering under skärmtak.

När man kommer ut från ankomsthallen är det bara att gå till vänster, alltså i riktning Chania town.

Arne
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 10:32

Tack för era utmärkta svar.
Tyvärr var det inte ett alternativ att lämna tillbaka bilen på flygplatsen då det hade medfört ytterligare hyra för ett dygn.
Blir nog billigare att lämna in bagaget och ta bussen. (även om det andra hade varit smidigare.)
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 10:37
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jodå, på den nyrenoverade fina bussterminalen finns bagageinlämning. Låt mig därtill tipsa den som ska vänta vid flygplatsen om en mycket trivsam taverna belägen cirka 250 meter från ankomsthallen på airport. Prisbilden är den normala för tavernor till skillnad mot flygplatsens rent hutlösa priser på mat och dryck. Uteservering under skärmtak.

När man kommer ut från ankomsthallen är det bara att gå till vänster, alltså i riktning Chania town.

Arne
Vet du vilken tid denna taverna öppnar? Vi kommer troligen att invänta första bussen då vi anländer till Chania på natten så det kanske är ett alternativ att promenera hit.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 10:41
Arnes avatar

Du kan ju kolla om det icke går att slå tvenne flugor i en smäll. Alltså att efterhöra med biluthyrningsfirman om ni avresedagen kan komma förbi biluthyrningen och plocka upp en driver som följer med ut till flyget och sedan kör bilen tillbaka.

Arne
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 12:03
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Vet du vilken tid denna taverna öppnar? Vi kommer troligen att invänta första bussen då vi anländer till Chania på natten så det kanske är ett alternativ att promenera hit.
Mvh Janérik
Låter som om du vet något som jag inte vet. Om förbindelse Chania City och flygplatsen. Tidigare har det funnits två tre bussar mitt på dagen , tror jag det var, som gick att färdas med. Dock har jag aldrig landat i Chania på en tid som passat.
Går det fler bussar nu? Har du en tidtabell, eller en länk till en?

Stort tack så här långt
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 12:13

Hallå allaa igen!

På Chania Airport sida finns en busstidtabell, men huruvida den stämmer vet jag inte. (ligger under Transportation i vänstra menyn)

Det visade sig att efter att ha kontaktat biluthyrningsfirman så kan vi ha bilen hela avresedagen och lämna den på flygplatsen.
Detta mot en liten avgift på 3 eur.
(De har väl antagligen någon som ska ha bilen där sedan)

Så ett stort tack till Janerik som gav mig tipset.

/På tisdag kommer vi...!
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 13:01
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Låter som om du vet något som jag inte vet. Om förbindelse Chania City och flygplatsen. Tidigare har det funnits två tre bussar mitt på dagen , tror jag det var, som gick att färdas med. Dock har jag aldrig landat i Chania på en tid som passat.
Går det fler bussar nu? Har du en tidtabell, eller en länk till en?

Stort tack så här långt
Enligt http://www.bus-service-crete-ktel.co...p?line=32&lg=2 går det 9-11 turer per dag beroende på dag.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 13:06
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tremere Visa inlägg
Hallå allaa igen!

På Chania Airport sida finns en busstidtabell, men huruvida den stämmer vet jag inte. (ligger under Transportation i vänstra menyn)

Det visade sig att efter att ha kontaktat biluthyrningsfirman så kan vi ha bilen hela avresedagen och lämna den på flygplatsen.
Detta mot en liten avgift på 3 eur.
(De har väl antagligen någon som ska ha bilen där sedan)

Så ett stort tack till Janerik som gav mig tipset.

/På tisdag kommer vi...!
Busstidtabell som borde stämma finns på http://www.bus-service-crete-ktel.co...p?line=32&lg=2
En av fördelarna med att vara turist i Grekland är just detta att nästan allt går att fixa om man bara frågar. Oftast kostar det heller nästan ingenting för den extra servicen men det kan man gärna ordna med lite extra dricks så går det lika lätt att fixa nästa gång också.

Mvh Janérik (13 dagar kvar)
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 13:12
Arnes avatar

Svar till Janérik.

Vi varseblev denna taverna utanför flygterminalen när det strulade med hemresan förra våren pg av askmolnets efterverkningar. Norwegianflighten blev fyra timmar sen och då erhöllo vi en voucher som gav oss mat och dryck på denna taverna.
Vi noterade därtill att ett stort antal taxiförare hade tavernan som stamlokus. Detta torde indikera att tavernan har dygnetruntöppet.

Arne
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 13:36
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Svar till Janérik.

Vi varseblev denna taverna utanför flygterminalen när det strulade med hemresan förra våren pg av askmolnets efterverkningar. Norwegianflighten blev fyra timmar sen och då erhöllo vi en voucher som gav oss mat och dryck på denna taverna.
Vi noterade därtill att ett stort antal taxiförare hade tavernan som stamlokus. Detta torde indikera att tavernan har dygnetruntöppet.

Arne
Låter som ett bra ställe att tillbringa någon timme på det då. Om ungarna inte låter taxichaffisarna vila i fred så kanske de kommer överens om att skjutsa oss till Platanias till en billig peng för att de ska få lugn och ro.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.