![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ska åka till Rethymno och ska bo på Rethymno Mare Resort, är det någon som bott där eller vet hur det är? Är nyfiken på stranden och på lekplatsen. Och självklart shopping möjligheten
![]() Åker med två barn 2 och 4år. Kommer bo med all inclusive så undrar hur mycket pengar man kommer att behöva tro? 2vuxna 2barn, vill ju kunna göra utflykter och shoppa men vet inte vad priserna ligger på och läst att man ska helst ta med kontanter till grekland. Sedan läste jag igår på en hemsida minns inte va de heter UD eller nått att terror risken ökat vågar man åka ner ändå? blev ju lite orolig, är ju dessutom sjukt flygrädd så kanske därför man blev lite skraj :P ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag (och många med mej) förstår inte denna skrämselpropaganda. Vi är i Platanias just nu och här märks ingenting av kriser och elände, allt fungerar som det ska, största risken för att hamna ut för nånting är troligen då du åker till flygplatsen (i Sverige alltså). Det finns ingenting här som tyder på att det skulle ta slut på kontanter i bankomater eller att det skulle bli svårare att betala med kort än det varit tidigare. Det är för övrigt inte lika utbrett med kortbetalning här som det är i Sverige så en viss mängd kontanter är alltid bra att ha i plånboken men dem kan du lika gärna fylla på här som att du gör det hemma (men ha gärna ett litet startkapital att börja med, det har du väl hemma också).
Att man ska ha mycket kontanter med sej kommer från Forex, de lever på att man växlar pengar i Sverige i stället för att ta ut på kort utomlands, detta måste vara tidernas bästa reklamkupp från deras sida. UD måste ha hål i huvudet om de varnar för terrorrisk här, nuvarande regering har inte speciellt stor makt, ingenting går att påverka via terror just nu, hur det ser ut efter valet 16/6 vet varken vi eller UD men jag kan inte tro att kretensarna låter nånting drabba deras största inkomstkälla turismen om de bara kan lösa det på annat sätt. Åker ni sedan All Inclusive så har ni ju faktiskt en väldigt säker arrangör som gör allt för att er resa ska lösas på bästa sätt, får de inte hem er inom utsatt tid så får de står för alla kostnader tills ni är hemma. Vi åker på egen hand med en 3-åring och en 6-åring och har inte en gång känt oss osäkra under den vecka vi har varit här i Platanias nu, jag är inte ens en smula osäker att åka på nytt 16/7 då vi har nästa flygstol bokad för en resa till Santorini för vidare båtluff ut i de Kykladiska öarna. Res och njut, grekerna behöver er, är det något som kör ihop sej för er så går det säkert att lösa på plats och troligen har det ingenting med krisen att göra. Läs också andra trådar här i forumet om krisen som trots allt har drabbat EU-länderna och till stor del Grekland. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Detta är nog en liten missuppfattning. Varningen för terror gäller inte Grekland separat utan avser hela Europa. Varningen om förhöjd risk för terrorattentat kom till för ett antal år sedan, minns inte orsaken.
|
|
|||
|
|||
![]()
Hejsan.
Jag bor här nere under säsongen i Platanes, Rethymno där jag arbetar, och här märks ingenting av kriserna så det är det sista du behöver oroa dig över.. För att göra dagsturer så ligger priserna runtom 30€ per person, lite beroende på vart ni ska.. Om barnen gillar vatten och så, så finns det vattenparker här på kreta som är mycket bra för barnen, vet dock inte priserna på dom, men det är något att rekommendera. Möjligheten finns, som de tidigare sa, att ta ut pengar här nere istället för hemma, så det känns lite tryggare, skulle jag säga iaf, att veta att pengarna finns på kortet så att man inte slarvar bort dom.. Tack vare att ni har all inclusive så behöver ni egentligen inte äta någon annanstans än på hotellet, men jag tycker ni ska prova på att äta ute och få riktigt grekiskt tillagad mat, hotellen har ofta bra mat de också, men en riktigt bra grekisk restaurang är det bästa att prova med semestern.. Ni kommer ha en härlig och fin strand i Rethymno som barnen kan roa sig på.. Shopping överlag är ungefär samma priser som hemma, men barnkläder kan man hitta förmånligt här nere. Hoppas ni får en bra och rolig semester. / Tina |
|
||||
|
||||
![]()
Vattenlandet utanför chania kostade sommaren 2010 250kr/vuxen i inträde och 180 kr / barn över 6 år. Ett roligt ställe för bad och leksugna men ta gärna med mstsäck, dyrt att köpa mat och dryck på plats! Hoppas ni får en trevlig semester, Kreta är toppen och behöver sina turister !
|
|
||||
|
||||
![]()
Angånde vattenland så vill jag bara kommentera att det oftast inte är någon vits att åka till dessa ställen när barnen är små eftersom de inte kan/får nyttja alla rutschkanor. Oftast har de lika roligt i hotellpoolen.
/Outi |
![]() |
|
|