Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-30, 13:36
Skåne familj Skåne familj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 8
Standard Väntan i hamnen??

Nu är det mesta inför sommarens Greklandsresa bokat, stort tack till alla som skriver här på forumet och underlättar för oss som för första gången ger oss ut på luff i öarna. Har dock några småfrågor som jag inte hittat svar på i forumet.
Efter 3 dagar i Aten flyger vi till Santorini där vi landar 9.10 på morgonen. Vi ska sedan vidare ut på Naxos och Blue star färjan avgår kl. 15.45. Min fråga är då hur ser det ut i hamnen på Santorini? Går det att slå sönder 5 timmar där? Går det att bada i närheten av hamnen? Eller ska man åka någon annanstans först och sen ner i hamnen när det börjar närma sig avgång?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-30, 13:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 547
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Visst går det att häcka i hamnen i fem timmar, men jag kan lova att det blir fem trista timmar. Där finns ingenstans att bada. Åk någon annanstans och vänta. Om ni inte ska vara mer på Santorini än dessa timmar kan det vara läge att åka till Fira och förbluffas av utsikten. Ska ni återvända kan ni åka till Kamari, som ligger nära flygplatsen, och äta lunch och bada.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-30, 14:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Nja, hamnen vid Thira på Santorini är nog ingen plats man ska tillbringa mer tid än nödvändigt på! Se denna hamn som en Vilda-Västernkuliss, en kåkstad kännetecknandes av dyra priser på serveringarna parat med buller och annat oväsen.

Alltså; Om ni anländer tidigt tar ni er endera med buss eller taxi upp till Thira att tillbringa väntetiden därstädes. Undvik dock tavernorna längs Calderaran, (Kraterkanten) enär det därstädes är svindyrt. Inne i Thiras gränder hålla serveringarna normala priser på mat och dryck.

Så kunna ni ta bussen från centrum i Thira och ner till hamnen via serpentinen för en billig penning i anslutning till Blue Stars ankomst.

Vill ni prompt bada under väntetiden, då tar ni en taxi till Perissastranden direkt från flyget och sedan bussen från Perissa via Thira ner till hamnen.

Arne

Noterade att Janne (Kalimera) var kobrasnabb att svara medan jag skrev mitt inlägg...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-30, 14:37
Skåne familj Skåne familj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Tack för snabba svar! Vi ska vidare till Naxos sedan Paros och efter det avslutar vi med 3 nätter på Santorini, så vi behöver inte uppleva just då. Men en annan tanke är att ta Sea Jet som går 11.30, vad tror ni om det? Jag har förstått att Blue star är bättre, men om vi tar sea jet innebär det att vi kommer till Naxos 3 timmar tidigare. Sen är det en sak till med Sea jet, den går inte att boka på nätet, vågar man chansa på att inte boka? Läste även något om de mindre båtarna att de inte skulle vara att lita på i dagsläget i Grekland?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-30, 16:05
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Sea Jet går väl bra om det inte blåser allt för mycket. Normalt brukar det inte vara fullt men det beror väl också på lite när ni åker. Annars är det också ganska vackert att se kalderan nerifrån också. Från Sea Jet ser man ju inte alls lika bra.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-30, 21:35
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Jag skulle välja Sea Jet utan tvekan!
/Ofelia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-30, 22:04
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Finns det inte inrikesflyg till Naxos?
Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-31, 06:57
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Heltvisst finnes det inrikesflyg till Naxos, men endast från Athen Airport.

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-31, 09:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 547
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Finns det inte inrikesflyg till Naxos?
Jag tror att du menar att de skulle flyga till Naxos i stället för Santorini, och ta båten därifrån. Det är ju smartare. Eller ta båten till Naxos från Pireus.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-31, 10:36
Skåne familj Skåne familj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Jo att flyga till Naxos hade ju varit bra men tyvärr var biljetterna slut redan tidigt i vår. Sen kan man ju tycka att det verkar lite omständigt att flyga till Santorini för att sedan åka båt ut till Naxos, men när vi bokade så var min mans ända krav att inte åka för långa jobbiga båtresor. Därför fick det bli det lite dyrare alternativet med flyg och en 3 timmar kortare båtresa.

Även om jag förstått att Blue ferries är mer upplevelse och angenämare att åka så tror jag att vi väljer Sea Jet och kommer fram till Naxos tidigare. Tack för alla svar!

Hur är det med bussarna från flygplatsen? Måste man byta buss i Fira eller går de direkt till hamnen? Är de att lita på? Eller hur brukar ni göra, ta taxi eller buss? Hur lång tid tar buss/ taxi från flygplatsen till hamnen?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-31, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 547
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Citat:
Ursprungligen postat av Skåne familj Visa inlägg
Hur är det med bussarna från flygplatsen? Måste man byta buss i Fira eller går de direkt till hamnen? Är de att lita på? Eller hur brukar ni göra, ta taxi eller buss? Hur lång tid tar buss/ taxi från flygplatsen till hamnen?
Här finns en tråd i ämnet.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-31, 15:09
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Hej

Det går en buss från flygplatsen till Fira antingen 09.10 eller 10.40. Tiderna för Fira till Hamnen har inte kommit ut ännu men kanske kommer Juni-tabellen imorgon. http://www.ktel-santorini.gr/

Om ni ska hinna med Sea Jeaten 11.30 tycker jag ni ska investera i en taxi. Fråga taxichauffören vad resan kostar INNAN ni sätter er i bilen. Dom har fasta priser mellan flygplats och hamn men dom vill gärna lägga på lite extra plus att varje bagage kostar extra också. Jag skulle tippa på mellan 15-20 euro.

Ingela
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-31, 16:05
Skåne familj Skåne familj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Väntan i hamnen??

Tack så mycket Ingela! Får bli taxi från flygplatsen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT