Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-02, 23:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard tappad plomb och flygförsening ...

Det har aldrig riktigt ”klickat” mellan mig och Kreta … inte förrän nu. Jag har varit svårflirtad. Det tog sju resor dit innan jag blev förälskad. Kanske beror det på att jag nu är så pass gammal att jag lärt mig att det inte är utsidan som räknas utan insidan. Platanés som jag nu besökte - för första gången - är ingen vacker by, däremot mycket gästvänlig. Den glädjen kretensarna visade och generositeten de bjöd på under de två veckor jag var där värmer fortfarande mitt hjärta. Och sol- havs- och vinguden var inte dåliga dom heller, bjöd frikostligt – ibland lite för generösa.

Så vad gjorde väl en tappad plomb - första dagen och en flygförsening hemresedagen...
Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 08:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: tappad plomb och flygförsening ...

Tappad blomb här också, fast på Samos Ringde och skulle ha tid hos tandläkaren när vi kom hem. Trodde jag skulle få komma med en gång,men får vänta en månad

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 08:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Redan hemma Sjöborren. Berätta gärna lite mer om hur stämningen är där nere nu. Känner några som åker om ett par dagar och de vill ha lite dagsaktuell information gärna om tavernor med bra grekisk mat.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 12:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Bruk gresk tannlege! Koster bare en tredjedel (og enda mindre) enn norsk tannlege

Seriøst. Sist jeg var hos tannlege i Nafplio, betalte jeg 130 euro, jeg måtte betalt minst 500 euro for tilsvarende behandling i Norge!
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 15:28
sjöborrens avatar

Självklart ska jag berätta lite om stämningen i Grekland - Kreta. Men först vill jag säga en sak: Jag vet att många undrar varför inte fler skriver reseberättelser - jag som gillar att skriva. Nja! Personligen tycker jag att det är lite tradigt att varje dag skriva/läsa om vi låg vid poolen/stranden, var vi åt lunch/middag och om vädret. Däremot skriver jag gärna om små händelser/reflektioner - ofta i kåseriform. Men nu ska jag svar på din fråga Eva ...

Strax tillbaka!
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 16:06
sjöborrens avatar

Stämningen på Kreta/Platanés var alldeles utmärkt! Någon greklandskris märkte vi inte mycket av. Jag hade trott att vi skulle se fler tiggare men varken i Platanés eller i Rethymnon såg vi några. Om jag ska vara ärlig ... och det ska man vara satt det i närheten av vårt hotell - på en liten bro - en man med dragspel. Varje kväll då vi gick förbi log han och höjde handen till hälsning innan han fortsatte spela några ynkliga toner. Naturligtvis lade vi lite slantar i den lilla koppen ...

Vi bodde på Aktí Chará, ett lägenhetshotell i Platanés. Hotellet låg vid stranden, hade pool, samt de skönaste sängar man kan önska sig i Grekland. Och på stranden, runt hörnet hittade vi vår lunchtaverna ...

Strax tillbaka!
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 17:01
Eva Ls avatar

Tack Sjöborren ser nu att ni var Platanés. De jag känner ska tyvärr åka till Platanias.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 17:46
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Nästa gång du är på Kreta ,så finns i Chania en underbar tandläkare ,utbildad på Karolinska .Pratar flytande Svenska ,och som Admirala skriver billigare än i Sverige .Hon Heter Valentina tel 28210.74315.Kan varav ett tips för er andra som besöker Chania med omnejd.
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 19:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Finns det fler här som har tandvårdsavtal (försäkring) och vet vad som händer om man skulle behöva uppsöka tandläkare akut under semestern? Kan man få ut kostnaden i efterhand hemma då tro? Någon som vet...?
Detta kan ju vara bra att veta.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 22:48
sjöborrens avatar

Ursäkta! Hotellet ligger på stranden och har pool. Kan man inte gå in och sudda/ändra när man försent upptäcker språk/stavfel?

När det gäller tavernor med god mat så kan jag bara säga Yánnis. Det var när vi första dagen promenerade ner till havet – ett stenkast från hotellet - som jag upptäckte den lilla tavernan, inklämd mellan två modernare barer. Under vasstaket som hölls uppe av stolpar målade i lysande orange väntade ett halvt dussin förväntansfulla bord på dagens lunchgäster. De behövde inte vänta länge, för snart satt fem svenska ”tjejer” runt ett av borden - inte under vasstak utan under blå himmel.
-Today i have somthing from my garden sa Yánnis när vi studerat menyn. Han berättade sen om något hans fru för dagen tillagat; hämtade för säkerhets skull en kronärtskocka ...
Att sitta på tavernan; nära havet med Léfka Óri – vita bergen – i fjärran och njuta av god hemlagad mat och svalt vitt vin gjorde att luncherna blev långa … Ofta mycket långa.
I ärlighetens namn ska jag säga att toaletten inte var så rolig och att det bars fram allt för många kannor svalt vitt vin - det sista kunde vi ha överseende med. Men jag ger ändå Yánnis taverna
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 22:53
sjöborrens avatar

Eva! Jag tror att det är många som blandar ihop Platanía och Platanés. Den förstnämnda ligger utanför Chania, den andra utanför Rethymnon.
Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 13:04
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Eva! Jag tror att det är många som blandar ihop Platanía och Platanés. Den förstnämnda ligger utanför Chania, den andra utanför Rethymnon.
Ja även jag trots att jag varit på båda ställena och min dotter har bott och arbetat i Rethymnon som jag förövrigt besökt många gånger.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 14:42
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Stämningen på Kreta/Platanés var alldeles utmärkt! Någon greklandskris märkte vi inte mycket av.
Fint att höra, Sjöborren! Jag tror det har stor betydelse vilka uttalanden som kommer från oss resenärer när vi har besökt Grekland i år. Viktigt att få positiv respons från turisterna när de kommit hem, viktigare än när någon från turistbranschen försöker "lugna" med besked om att vi kan bara komma, allt är som vanligt.
Jag tror också att jag läst om positiva intryck från Janérik och Riitta, tack för det också!

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Finns det fler här som har tandvårdsavtal (försäkring) och vet vad som händer om man skulle behöva uppsöka tandläkare akut under semestern? Kan man få ut kostnaden i efterhand hemma då tro? Någon som vet...?
Detta kan ju vara bra att veta.
Finns det ingen som vet något om hur det är i Sverige?
Jag kan berätta att när jag behövde akut tandbehandling på Kreta för ett antal år sedan fick jag kontakt med en mycket duktig tandläkare i Platanias, där jag fick tid samma dag (eller var det kanske dagen efter?) och fick sedan refunderat mina utgifter genom den "allmänna sjukförsäkringen" som alla har här i Danmark.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.