Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-26, 15:09
Londres Londres är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Från Kykladerna till Rhodos

Jag undrar om någon vet vilka båtförbindelser det finns mellan öarna i Kykladerna och Rhodos. Är det endast från Santorini som gäller?

Jag och några vänner har bokat flyg ner till Santorini den 1 aug och har tänkt besöka åtminstone två öar (vi lämnar Santo direkt) under våra knappt två veckor där. Däremot är vi av olika skäl förmodligen tvungna att flyga tillbaka till Sverige från Rhodos (jättedumt, jag vet), så jag velar lite om hur vi ska göra.

Vi vill alltså inte spendera längre tid än vi behöver på Rhodos utan komma dit drygt en dag innan flyget går.
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 15:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Från Kykladerna till Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Londres Visa inlägg
Jag undrar om någon vet vilka båtförbindelser det finns mellan öarna i Kykladerna och Rhodos. Är det endast från Santorini som gäller?
Det finns förbindelse med Syros och Milos också, men resan mellan Milos och Rhodos tar evigheter och är nog inget alternativ. Ni kan säkert pussla ihop en rutt som tar er till Rhodos, men inte direkt dit, såvida ni inte åker från Santorini, eller Syros.
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 15:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag brukar titta på sidan bluestarferries.com, men ibland är det inte aktuella rutter!

Som Janne säger finns det inget bra alternativ om det inte är själva båtåkandet man gillar! Båthoppa i stället för öhoppa?

På två veckor hinner man ju en hel del. Varför inte ägna en vecka åt Dodekanesa därifrån det finns olika sätt att ta sig till Rodos...
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 16:21

Tack för era snabba svar!

Det ser ut att finnas en båt som går över natten från Santorini till Rhodos som verkar smidigast om vi vill få ut maximalt med tid i Kykladerna. Då får vi ett dygn i Rhodos.

Monica P: Är det någon särskild ö du rekommenderar i Dodekaneserna. Har läst på lite om Tilos men båtförbindelserna med Kykladerna verkar inte vara mycket att hurra för där heller.
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 16:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Londres, här blir jag lite ställd. Jag vet det mesta om en viss dodekanisk ö, men det finns ju väldigt många andra. Dodeka nisia= tolv öar, men det är många fler. Du får låta frågan gå till någon som sett fler än jag.
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 16:45
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Londres Visa inlägg
Har läst på lite om Tilos men båtförbindelserna med Kykladerna verkar inte vara mycket att hurra för där heller.
Tilos har extremt bra båtförbindelse med Rhodos. Resan över tar endast 1½ timme. Bättre ön än Tilos är svår att hitta. Finns andra trevliga öar i närheten. Ni skulle ju kunna åka direkt till Rhodos om det går, och sedan luffa i Dodekaneserna i stället för Kykladerna.
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 17:16

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Londres, här blir jag lite ställd. Jag vet det mesta om en viss dodekanisk ö, men det finns ju väldigt många andra. Dodeka nisia= tolv öar, men det är många fler. Du får låta frågan gå till någon som sett fler än jag.
Det var visst jag som läste lite för fort där
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 17:46

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tilos har extremt bra båtförbindelse med Rhodos. Resan över tar endast 1½ timme. Bättre ön än Tilos är svår att hitta. Finns andra trevliga öar i närheten. Ni skulle ju kunna åka direkt till Rhodos om det går, och sedan luffa i Dodekaneserna i stället för Kykladerna.
Är ju lite av Kykladerna-frälst och skulle så gärna vilja hinna med Amorgos eller Folegandros. Och Naxos saknar man ju alltid lite. Men när du säger det verkar det kanske smidigast att förflytta oss rätt snart mot Dodekaneserna och spendera tiden där. Är det någon annan ö som du rekommenderar utöver Tilos? Vi är ute efter fina sandstränder, mysiga restauranger och gärna lite folkliv (men inte fest).
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 18:54
Kalimeras avatar
Admin

Om ni är ute efter sandstränder ála Naxos är inte Tilos något för er. Där är det mestadels klappersten. Fina sandstränder finns på Rhodos, men inte på någon av grannöarna. "Mysiga restauranger och gärna lite folkliv" finns däremot på Tilos (som jag numer till och med tycker mer om än Amorgos!).
Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 11:27

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om ni är ute efter sandstränder ála Naxos är inte Tilos något för er. Där är det mestadels klappersten. Fina sandstränder finns på Rhodos, men inte på någon av grannöarna. "Mysiga restauranger och gärna lite folkliv" finns däremot på Tilos (som jag numer till och med tycker mer om än Amorgos!).
Tusen tack för goda råd! Vi ska nog ta oss en rejäl funderare innan vi bestämmer oss, alltid uppskattat med lite vägledning.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.