![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi åker med vår 16-åriga son till Agia Marina/Platanias (Hotel Dimitra)
den 12-19 juli. Han tycker att det vore kul att träffa andra ungdomar i sin ålder. Någon som har tonåringar med sig och är i området denna tid eller har tips på var han kan träffa kompisar? Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Det kan för en del vara en jobbig ålder att semestra i, både för tonåringen och föräldrarna, vi löste det med att ta med en kompis.
Om inte det är ett alternativ så kan det kanske funka med poolhäng och en boll under armen, på de lite större stränderna brukar det finnas beachwollyenät där de ofta blir inbjudna att delta (om de som spelar har någon form av social kompetens) Kanske kan tonåringen där finna någon att umgås med. |
|
||||
|
||||
![]()
Min erfarenhet av folk i den åldern är.... TA MED EN KOMPIS
![]() ![]() Hälsningar Stinab |
|
|||
|
|||
![]()
Mente at jeg skrev et kort innlegg her i dag, men muligens ble det for sterk kost for moderator, men prøver igjen;
Jeg ville selv ikke slippe en 16-åring avgårde her uten et visst tilsyn, hvorfor? Alkoholen er lett tilgjengelig, billig og man kan derfor risikere å få for mye av det "gode". Har selv et par gutter som nå har passert denne alderen samt jobbet med ungdom i mange år, og jeg mener at også en 16-åring får "tåle" å være sammen med sine foreldre en uke, og vi med dem! Jeg vet at det er forskjeller på barn, men når det kommer til stykke så er de ganske like og å tro noe annet er naivt i mine øyne. Vet ikke om også dette ble for sterk kost for moderator, men i stikkordsform; alkohol, lav pris, høy tilgjengelighet og lite eller intet tilsyn kan bli en opplevelse som man kanskje kunne ha vært foruten! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Godt mulig, ikke vet jeg, men følte for å komme med et velment råd, intet annet!
|
|
|||
|
|||
![]()
Merkelig at vi mennesker kan oppfatte ting så ulikt. Jeg tolker Gunilla slik at hennes sønn ønsker selskap av jevnaldrende på ferien fordi dagene kan bli ganske lange ved pool/ basseng alene som tenåring. Vi har ofte reist sammen med en vennefamilie, og tenåringene "leker" sammen i vannet, soler seg sammen, går og kjøper godis, henger på nettcafe etc sammen. Om kvelden er vi ute og spiser alle sammen, og så går vi hjem. Det er vel ikke snakk om at 16-åringer er ute med jevnaldrende feriekompiser og fester alene på natten?
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja, att ta med en kompis hade ju varit toppen, men det gick inte den här gången!
Nu är detta absolut inget problem eftersom vi gärna umgås med vår son och han med oss, men jag vet att han tycker att det är roligt att träffa kompisar i egen ålder. Eftersom Agia Marina framhålls som bra för barnfamiljer, tänkte jag att man kunde ha sådan tur att någon annan greklandsfrälst familj med barn i samma ålder bor nära oss. Har inte ens tänkt tanken på att släppa iväg honom ensam om kvällarna och vi är fullt medvetna om vilka faror som finns, både i Grekland och hemma. Vi älskar Grekland och ser fram emot vår vecka som närmar sig! ![]() ![]() ![]() Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Eftersom ni valt en stor charterort dit många svenskar åker borde det vara enkelt för din son att hitta jämnåriga att umgås med. Jag har rest mycket utomlands med mina barn och specielt med min yngsta som är vuxen idag och det fanns alltid andra familjer med barn och ungdomar som de kunde umgås med. Både från Sverige och andra länder. Däremot tycker jag att kontakten med lokalbefolkningen varit lättare på mindre orter som inte är så präglade av charterturism. På mindre öar har jag sett grekiska barn spela fotboll med barn från andra länder och alla är välkomna att delta i bygemenskapen.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag var också helt inne på att det var kompisar att umgås med under dagarna som eftersöks. |
|
|||
|
|||
![]()
Og takk for den! Min holdning med hensyn til tonåringer er; Better safe than sorry, men skjønner at ikke alle her har så mye erfaringer med tonåringer og tror at hele verden er som i sin egen lille andedamm. (and = duck = anka?)
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men man måste inte måla upp värsta scenariot... Inte ta för givet att tonåringen är ute för att vilja supa. Att det finns risker för tonåringar att hamna fel i samhället både hemma och på semestrar det förstår alla föräldrar... Även om vi bor i våra små ankdammar ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har alldeles tillräcklig erfarenhet av ungdomar för att veta att alla inte åker till Grekland på familjesemester för att festa, en del gör det säkert, men inte alla. Att då utgå från skräckexempel känns i mina ögon elakt mot frågeställaren.
|
|
|||
|
|||
![]()
”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”
Dette ble sagt for 2450 år siden og jeg har ingen tro på at så mye har blitt forandret til det bedre!Og hvem som sa dette? Joda, helt riktig, det var Sokrates.Nå har ikke jeg ment noe om trådstarters barn, eller noen andres barn for den saks skyld, men jeg har levd for lenge og jobbet for mye med barn og ungdom til å tro på jultomten! Så derfor tenker jeg fortfarande; better safe than sorry, agerer deretter og har således sluppet unna de store overraskelsene både med egne og andres barn/ungdommer. Og er det en ting som de aller fleste foreldre har til felles så er det en viss naivitet med hensyn til egne barn. I så måte er det nok å høre med politiet, ungdomsarbeidere, utekontakter, barnevernet osv osv og hva de sier om det. Så vidt jeg vet er det ingen aldersgrense for å drikke alkohol i Hellas og kontrollen med kjøp er vel så som så etter det jeg har erfart, hørt og lest. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hade med mig min dotter till Dimitra förra året och hon fick ta med sig en kompis. När jag va där så såg jag ingen runt poolen i deras ålder (femton år) Men jag tror ungdomarna kan ha det riktigt skoj utan kompisar oxå.
![]() ![]() |
![]() |
|
|