![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Camilla de rapporterna har jag också fått från grekiska vänner men jag tror att förhållandena är bättre ute på öarna där många turister vistas och den misär som finns kanske inte syns lika tydligt. Vi får hoppas att de på "rika" öar som ex Kreta lycka bra med skatteindrivningen för det är ju pengar som landet är i desperat behov av.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Tigging og "slikt" er vel i de fleste land et storby-problem først og fremst så at man ser det i Athen og ikke i Chania eller Paleochora er vel ikke så rart/konstigt? Det betyr ikke at man også ute på øene kan ha vanskelige dager! Vi har også mange tiggere i Oslo, men jeg vil ikke av den grunn kalle Norge for et fattig land.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kom hem från Naxos för en vecka sen. Vi såg flera tiggare på strandpromenaden. En mamma satt med sin son i famnen och instruerade (stavning...) sonen hur han skulle sitta, ligga.... sen byttes dom av. Kom en annan vuxen, sen ett barn... tragiskt är det iaf...
|
|
|||
|
|||
![]()
På vår resa till Kalymnos frågade jag folk om krisen, märktes det, kom det turister osv. Svaren jag fick var att det inte kom några tyska turister i år, men väl andra, särskilt skandinaver. Men - det var grekerna som "uteblev" - dvs de flyttar till USA, Australien. Där jobben finns. Och många väntar och ser hur sommarsäsongen blir, kommer de att fortsätta nästa år?
Missförstå mig rätt, men då tänkte jag:"Kommer det att finnas något att åka till för oss om hotellen och tavernorna lägger ner?" |
|
|||
|
|||
![]()
Med tanke på hvor vanskelig det er å få arbeids og oppholdstillatelse i USA og Australia så er jeg mildt sagt meget skeptisk til en slik uttalelse!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
Om jag inte tar helt fel så är Melbourne nr 3 på listan över städer där det bor flest greker. Så då är det inte så konstigt att grekerna söker sig dit.
Gunilla |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Du kan jo spørre en vanlig greker som ikke har vært i USA/Australia noen gang eller har statsborgerskap der hvor lett det er for dem å flytte til disse landene på lovlig vis? Flytting til et annet EU/EØS-land er noe helt annet for det er fritt frem for alle borgere innen EU/EØS og en av de fire frihetene som ligger i bunn av hele avtalekomplekset. Befinner meg i en liten by på Sørlandet, en by med 5000 innbyggere, og her kan jeg daglig se fire tiggere som sitter på hvert sitt hjørne hver dag. Romanifolk som har kommet hit for å tigge så missaren kan man se de fleste steder! |
|
||||
|
||||
![]()
Tänkte bara säga att ang tiggare på Naxos så har jag sett samma sak varje sommar alla de år jag vistats där, sedan 2004: det är romska familjer tigger på gatorna. De är oerhört marginaliserade därnere och har det inte lätt (liksom på en massa andra platser i Europa).
Så, det är tyvärr ingen ny företeelse.... Det har ingenting med den här krisen att göra (bara den allmänna, tidlösa mänskliga/moraliska) ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grekland och de andra krisande medelhavsländerna har många människor som kommer från andra värlsdelar eller länder utanför Eu. En del av dessa kommer nu till ex Sverige för att söka arbete. I gårdagens DN var det en artikel om några som kommit till Stockholm. http://www.dn.se/sthlm/de-har-kommit...-att-soka-jobb
|
|
|||
|
|||
![]()
Något förundrad har jag läst den här tråden. Rädsla/oro för kriminalitet är begriplig för mig men rädsla för eventuell misär begriper jag inte alls.
Är det rädslan för att fattigdom skall störa den fina dyra semestern? Då kan jag bara rekommendera att stanna hemma i det trygga Sverige där fattigdomen skall skötas av det sociala och de som jobbar inom den sektorn. Det är väl för att uppleva något annat som vi åker till andra länder. Det genuia Grekland exempelvis. Det genuina i många av våra semesterorter är just fattigdom. För visst skall ju vår semester vara billig? Det kan inte vara obekant att många människor på jorden både svälter och far ordentligt illa. Se den sanningen i vitögat och hjälp efter din egen förmåga. Fattiga och tiggare är också männsikor och ingen av oss känner till anldeningen till att just de individer vi ser har hamnat i en dålig situation |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kriminalitet och misär KAN hänga ihop, jag menar att misär kan leda till att kriminaliteten ökar. Ja, jag reser för upplevelser, men undviker gärna obehagliga om jag kan. Skulle inte känna mig bekväm t.ex. med att själv turista på ett lyxhotell om jag samtidigt hade en svältande befolkning utanför inhägnaden. Billigt behöver det inte vara, det här är ju ett grekforum, det var länge sedan Grekland räknades till billigt turistland. Men det får gärna prisvärt. Senast redigerad av Hellen den 2012-07-31 klockan 21:49. Anledning: tillägg t.ex. |
|
|||
|
|||
![]()
Hellen, hoppas jag inte formulerade min irritation så att det blev ett personangrepp. Isåfall ber jag genast om ursäkt.
Min irritation grundar sig på att jag bor i ett land där lyx och fattigdom blandas. Om inte dagligen så ofta nog stöter jag på misär och har lärt mig att umgås med problematiken och konstaterat att dessa fattiga är väldigt ofta individer som har mycket att ge sina medmännsikor om dom får möjligheten. Den överväldigande majoriteten av dessa är inte ett dugg farliga. Vi svenskar (jag är en ursprungligen en sådan) har levt i en värld där det sociala tog hand om problematiken och vi har sällan behövt konfronteras med riktigt elände. Nu har många länder inget socialt skyddsnät och även i Sverige är det större maskor i det nätet. Det borde inte vara så, men det är ett faktum och vi individer kan göra något åt det. Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något :-) Varför inte ge den stackars hemlöse 5 euro och dricka ett glas vin mindre i baren? Eller dricka ett glas vin på balkongen istf i baren? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ingela |