|
||||
|
||||
Tråkigt!
Tråkigt att man tydligen ska ha varigt medlem en längre tid eller ha en bra status för att uppfylla kriterierna här på Kalimera. Det hadde varigt trevligt att kunna bidra med något positivt här och kunnat känna sej hemma här vilket tydligen är för tidigt så dom som vill ha våran hjälp eller synpunkter får gärna kontakta oss via mail så kan vi ta det utanför dessa ramar. Ha det gott alla (Trevliga som vi funnigt här) Mvh Misja & Madelaine. Tror nog vi klarar oss ändå vilket vi alltid gjort.
|
|
|||
|
|||
Sv: Tråkigt!
Jag tror inte att man skall ha "bra status" men man skall ha varit med ett tag, så att man vet vilka som man ger en hörna till. Så skulle nog jag också resonera, det är inte alla som har en egen hörna, endast några få.
Ta det inte personligt, utan fortsätt att skriva och visa att ni är folk som kan bidra! Och annars - ni klarar er säkert bra, med eller utan Kalimera! |
|
||||
|
||||
Tycker också att det är tråkigt. Tråkigt att ni tar emot beskedet om egen hörna på det sättet. Det finns många medlemmar här på Kalimera som har både bidragit med och (förmodar jag) har själva fått ut mycket utbyte på sajten utan att ha en egen hörna. Jag kan inte se att det finns några som helst hinder för er att bidra med mycket positivt här och känna er hemma. Och att också få mycket positivt tillbaka. Det är bara att sätta igång och skriva och berätta eller tycka till under respektive rubrik. Då är det också lätt att hitta för medlemmar som är intresserade av just det området.
Har all respekt för att man inte löpande släpper till "egen hörna" till alla som så önskar. Och det är som jag ser det inte något som man behöver känna sig ledsen för. När en medlem under längre tid bidragit med material som lästs av många så kanske man som läsare hellre söker på författaren än på ämnet. Då känns det för mig mera naturligt med en egen hörna. Det är för den skull förvisso inte så i mina ögon att det är finare att skriva under egen hörna. Här finns massor av medlemmar som gett mig mycket både med och utan "hörna" Kom igen nu! Vi vill gärna läsa och ta del av era öden och äventyr i Grekland! Masse |
|
||||
|
||||
Måste först komma till rätta med allt. Ganska mycket nu men här verkar folk tro att det är som att flytta tvärs över gatan i Katrineholm. Tråkigt att folk inte förstår vilken uppoffring det är att flytta till ett nytt land. Ha det gått så hörs vi nog.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
???????????????????????? Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
Undrar Lena PG |
|
|||
|
|||
Åh, kom igen nu!
Skriv om ert liv i Grekland under andra rubriker - är det bra läser jag, är det dåligt läser jag inte! Simple as that! Kanske det går lättare när ni väl landat i ert nya hemland och har lite mer distans till det hela. Lycka till med allt! M v h |
|
|||
|
|||
Citat:
Under rubriken Flytta till Grekland läser vi gärna om era flyttbestyr när ni fått komma i ordning och fått lite perspektiv. Men at det skulle vara en uppoffring att flytta till Grekland har jag svårt att förstå Lissi |
|
||||
|
||||
Hej Masse! Jag talar om folk här i Sverige inte i Grekland eller här på Kalimera.
Folk här i våran omgivning verkar tro att flytta är väl ingen grej för det har dom gjort många gånger. Verkar svårt för dom at suga i sej att det är lite längre än bara rakt över gatan och att det krävs lite mera planering. Folk här tycker att "ta det lite lugnt det ordnar sej" men det är lite mera att tänka på så det finns inte utrymme att ta det lugnt eller vad säger du? Jag tycker vi är duktiga som bara gör det och att det viktigaste är att man själv trivs med det. Därför så kanske man har lite dåligt mod just nu och känner sej lite nere här med folk i Sverige. Ha det gött. |
|
||||
|
||||
Citat:
I övrigt instämmer jag helt med vad Lissi skriver ovan. Lycka till med flytten! Vi ser fram emot att få läsa här på Kalimera om hur det går för er. Masse |
|
|||
|
|||
Jag hoppas verkligen att ni skriver om flytten när ni kommit i ordning, även om det inte blir under en egen hörnaDet är väldigt kul att följa människor som tar steget och flyttar till ett annat land, vare sig det är Norge, Grekland eller Mexiko
Stort lycka till med allt! |
|
|||
|
|||
Ja, låt inte folk sänka er nu när ni ska genomföra er dröm att bosätta er i Grekland. Kanske dom är lite avundsjuka att ni gör slag i saken och dom (fegisarna) inte törs
Ska bli jättespännande att få se och höra från er när ni kommit iordning i Athen. OBS! Jag är förresten också mycket avundsjuk, måste jag ju tillägga!! |
|
||||
|
||||
Ja men va tusan ha ha du är så välkommen när du har vägarna förbi!!!! Let,s Party!
|
|
||||
|
||||
Kanske inte så konstigt att en del av era bekanta undrar. Många tvingas i dessa dagar göra den omvända resan och flytta från Grekland till något annat land för att kunna försörja sig. De som flyttar till Grekland har om de kommer från västvärlden oftast sin försörjning ordnad från annat håll eftersom möjligheterna för de allra flesta att få ett arbete är väldigt begränsade. Sen finns det ju en del som flyttar för kärleken eller för ett bekvämt pensionärsliv.
Hoppas det går bra för er och om jag minns rätt skrev du att ni var ekonomiskt oberoende eller hade försörjningen ordnad redan så då behöver ni ju inte oroa er för att inte få mat på bordet. Ska bli spännande att läsa om ert nya liv som inte bara verkar handla om att flytta till ett annat land lite tillfälligt utan även innefattar många andra delar som att konvertera till den grekisk ortodoxa kyrkan. Lycka till. Eva |
|
|||
|
|||
[quote=Eva L;281639]Kanske inte så konstigt att en del av era bekanta undrar. Många tvingas i dessa dagar göra den omvända resan och flytta från Grekland till något annat land för att kunna försörja sig. De som flyttar till Grekland har om de kommer från västvärlden oftast sin försörjning ordnad från annat håll eftersom möjligheterna för de allra flesta att få ett arbete är väldigt begränsade. Sen finns det ju en del som flyttar för kärleken eller för ett bekvämt pensionärsliv.
quote] Fast vad har det här med att deras vänner tar för lätt på att det är mycket att stå i med en flytt till Grekland, att göra? |
|
||||
|
||||
Ja det har du rätt i vad har det med saken att göra. Som bekant så är ju den svenska avundsjukan stor och det får man väl leva med ha ha. Det är så i Sverige tyvär att här kan man inte leva med att se någon lyckats eller vill göra något positivt utan att folk blir avundsjuka mm så du förstår kanske varför man vill komma ifrån sådant. Vi har en massa vänner här som är invandrare och deras sätt är inte så tack och lov. Dom gratulerar en och gör fest åt en för att man ska skiljas och önskar en lycka till så man nästan börjar ångra sej för deras gästfrihet och uppskattning. Mvh Misja & Madde!
|
|
|||
|
|||
Det er herlig å se at noen realiserer det som er deres drømmer. Når vår siste dag kommer så er det sjelden at noen som beklager seg over hva de har gjort, men for det meste alt de ikke har gjort!
Vi burde alle sette opp vår "bucket list" (hva man absolutt skal gjøre før man "kick the bucket" = dør!) og sørge for å gjennomføre dette. Vi har bygget hus på Kreta hvilket mange sier er galskap, idiotisk, vanvittig og alt det der og hva synes vi? We just love it! Det blir spennende å følge dere videre og håper dere skriver! |
|
||||
|
||||
Ja det har du rätt i. Vem vet hur länge en lever så man ska ta vara på tiden mens man är frisk och har hälsan i behåll. Visst ha r vi fyra årstider här mm som övriga skandinavien men från oktober och fram till april så är det mörkt kallt disigt fuktigt mm och det tar på humör krafter mm så ska man söka sej till ett varmare klimat. Visst är det varmt där men vi båda har bott där förut och som jag då som städade fastigheter under 2000-2002 då det var 40-47 grader hela dagarna utan problem tyckte bara det va underbart. Ha ha min arbetsgivare då på den tiden sa att " fasen man skulle ha haft 3 som dej i företaget" för du jobbar lika fort trotts värmen. Vi har aldrig haft problem med värmen men det kanske kommer an på att vi är smala och smärta.
Kanske man kunde komma över och hällsa på dej under året om det går för sej. Frugan är född i Sverige men hennes far är ifrån Toten i Norge så hon har rötter där och sen jobbade jag ihop med en svensk kille i Göteborg som va släkt på långt håll med Roger Rud så vi va en sväng upp till Skien och hälsade på honom. Ha det gott så hörs vi. |
|
|