Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-02, 22:49
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard En lite Kretensisk fundering från en halvkretensare!

Nu kan jag inte riktigt hålla mig tyst längre. Jag slänger in hela mig (90%). Tystnaden har varit stor från min sida, men Janne och mina vänner här vet varför. ni får gärna banka på mig, för det tål jag så länge ni inte går till personangrepp!
Det jag är lite fundersam om är definitionen av södra Kreta! För mig är södra Kreta (geografiboken) den syd-ostliga delen med Vai, Tsou…, Kerato, med flera ställen. Är det inga här utom jag och Lars, Janne, John S som har varit där i det för oss nordbor ännu skönare klimatet. Speciellt vintertid! Det är garanterat 5 grader varmare på den sidan om vintern.
- Kan det bero på att det inte går någon charter dit?
Många besöker Matala och Knossos på sina utflykter.
- Men varför inte ta en semester inriktat på den sidan?
- Eller är det bara Xania med omnejder som räknas?
Kerato… är en festlig by på sydsidan, som inte egentligen vill ha turister, men de som väl hittar dit blir väldigt väl omhändertagna. Det innevånarna vill undvika är massturismen! Enstaka besökare är jättevälkomna, men bussar göre sig icke besvär då de ej kommer ner i byn p.g.a. vägen (om det inte är ändrat -2007).
Så min egentliga fundering är!
- När ska jag få börja läsa om reseäventyr till den riktiga södra delen?
Jag har absolut inget emot Agia Roumelli, Xora Sfakion eller Paleochora. Det är guldställen för den som vill ha lugn och ro. Trevliga människor och ett helt annat tempo än närmare Xania.
// Uffe
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 06:50
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: En lite Kretensisk fundering från en halvkretensare!

Har funderat på det Uffe skriver.
Det är verkligen lätt att falla in i slarviga beskrivningar.
Kanske kan det vara så enkelt som syd-väst, syd och syd-ost.

Vi har njutit och känt på det underbara i syd-ost??, bla förra julen firades där, liksom påsken för två år sedan. Julen var emellertid ruggigt kall, dock värmde lokalbefolkningens vänlighet själen i mängder. Det är alldeles härliga upplevelser.

På något sätt så får vi utveckla benämningarna så att det blir rätt.

Paul
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 07:50
UlfWimans avatar

Tack Paul, du satte tummen på det jag menade!
Jag själv säger att jag varit på syd-västra Kreta när jag besökt Xora eller Paleo...

Allmän fråga förresten: Har någon varit vid Vai efter branden och sett hur det ser ut? Finns det några träd (palmer) kvar eller är platsen ödelagd och förstörd?

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 08:05
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Tack Paul, du satte tummen på det jag menade!
Jag själv säger att jag varit på syd-västra Kreta när jag besökt Xora eller Paleo...

Allmän fråga förresten: Har någon varit vid Vai efter branden och sett hur det ser ut? Finns det några träd (palmer) kvar eller är platsen ödelagd och förstörd?

//Uffe
Fint, då skall jag lyfta mig själv i kragen och försöka bättra på tydligheten.

Vai besökte jag i vintras för första gången. Det var fantastiskt vackert och helt öde. Så vitt vi såg så fanns det inte så mycket som var ödelagt. Branden, det var väl några år sedan?
Vilken läcker frilands banan-odling som låg i närheten!

Paul
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 09:22
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Det här är goda initiativ! Vi få som bor/semestrar i sydost, vill ha ett eget område på Kalimera. Vi uppskattar Elafonissi, Chora Sfakion, Paleochora m.fl. men räknar inte in oss där på vår långa ö. Turismen på Kreta har ju stjälpt över till Chaniaområdet och det blir färre och färre, som hamnar i Agios Nikolaos och Makrigialos.
Sydostsidan passar utmärkt för åretruntboende. Sommaren kan vara alltför het och det kan bli svalt i februari (som detta år). 5 grader varmare än i norr låter dock för mycket! Det är sällan temperaturen är under +10.
Jag känner inte till att det varit någon brand i Vai. För 2-3 år sedan brändes dock en del av palmskogen i Preveli, som ju ligger på sydsidan.
/Jannis

Senast redigerad av Ylva A den 2012-07-03 klockan 09:36.
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 10:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Det här är goda initiativ! Vi få som bor/semestrar i sydost, vill ha ett eget område på Kalimera. Vi uppskattar Elafonissi, Chora Sfakion, Paleochora m.fl. men räknar inte in oss där på vår långa ö. Turismen på Kreta har ju stjälpt över till Chaniaområdet och det blir färre och färre, som hamnar i Agios Nikolaos och Makrigialos.
Sydostsidan passar utmärkt för åretruntboende. Sommaren kan vara alltför het och det kan bli svalt i februari (som detta år). 5 grader varmare än i norr låter dock för mycket! Det är sällan temperaturen är under +10.
Jag känner inte till att det varit någon brand i Vai. För 2-3 år sedan brändes dock en del av palmskogen i Preveli, som ju ligger på sydsidan.
/Jannis
Selv om jeg og trives utmerket på vestsiden av Kreta, og gjerne reiser dit, synes jeg øst/sørøstsiden er kraftig undervurdert, så et eget område på Kalimera ville nok hjelpe
Vi var faktisk hele 8 ganger på Øst- Kreta før vårt første besøk på Vest-Kreta!
Det var pga klimaet først og fremt vi valgte øst siden vi oftest reiste i april, hvilke deilige aprilferier det var
November i fjor var en kald november i flg de lokale, vi leide leilighet i Makrigialos og hadde en d e i l i g måned syntes vi
- jeg hadde kjente i Chania deler av november og vet det var mye regn og kaldt/kaldere der) så ...

Mulig vi har vært spesielt uheldige men de to gangene (2007 og 2011) vi har lagt en vårferie til Paleochora har det vært kjølig, mye vind og kaldt vann i havet. - i fjor orket jeg ikke ta et bad i P i det hele tatt, det var første uka i mai.
Men, vi liker P veldig godt og reiser gjerne dit igjen, kanskje i juni eller oktober da for å få det været vi gjerne vil ha
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 11:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Inför årets säsong var tanken att göra om forumdelarna som handlar om Kreta, just därför att de är lite missvisande. När Kalimera startade fanns bara Chaniakusten, Reyhymnonkusten, samt Kreta. Sedermera la jag till östra Kreta, och södra Kreta. I år hade jag tänkt starta egna forum för de fyra länen på Kreta: Chania, Rethymnon, Heraklion samt Lassithi. Anledningen var att vi skulle lansera nya E-guider, E-guider som utgick från de olika länen. Men tyvärr har annat kommit emellan. I stället görs ändringen, och de nya E-guiderna, efter årets säsong.
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 15:58
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Någon brand vid Vai har jag inte hört talas om däremot brann det i palmskogen vid Preveli 2010.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 21:39
UlfWimans avatar

@ Gunilla: Det var en notis i tidningen för något år sedan och det var resterna från en "grill" som hade startat det hela. Nog kanske de överdrev det hela lite grand. Eller så vill de ha slut på vildcampingen, vilken är förbjuden.

//Ulf
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 12:25
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vi trivs utmärkt i Chaniaområdet men har nu hittat Makrigialos som är helt annat, inte så mycket turister, lantligt, stilla, trots Sunwing. Vi har definitivt fått mersmak och hela sydsidan kommer att utforskas med tiden, det är vår plan.

Det var befriande att slippa inkastare och tavernaägare som inte var helt beroende av turister eftersom de hade sin huvudinkomst från lokalbefolkningen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 15:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Jag tror att de flesta förstår att man menar "södra sidan av Kreta" även om man lite slarvigt kommer att skriva "södra Kreta".
Längst söderut kommer man ju omkring Lentas, mellan Matala och Tsoutsouros (södra sidan av mitten på Kreta).
Paleochora och Sitia ligger ungefär lika mycket söderut även om den ena orten ligger på sydkusten och den andra på nordkusten.
En spännande ö, Kreta, med så mycket att erbjuda sina gäster, oavsett var på ön man väljer att resa.
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 19:35
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Jättebra Janne, ser med glädje fram emot en egen e-guide för Lassithiområdet. Där finns verkligen mycket att skriva om. Ett fint område som är väl värt sin egen broschyr.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.