Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-01, 11:51
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Bottenrekord för euron vs seken?

Sanningen får du på ditt kontoutdrag fra banken etter at du har kommet hjem.

I øyeblikket er det nok den svenske kronen som styrker seg heller enn at euroen svekker seg, men alvorlig talt; hvilken betydning har det for hva om kursen er 8,27875 eller 8,32654?
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 11:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Sanningen får du på ditt kontoutdrag fra banken etter at du har kommet hjem.

I øyeblikket er det nok den svenske kronen som styrker seg heller enn at euroen svekker seg, men alvorlig talt; hvilken betydning har det for hva om kursen er 8,27875 eller 8,32654?
Ingen betydelse alls, vilket jag också skrev
Jag tycker bara det är intressant att veta vilken som är ursprungskursen före valutapåslaget, själv trodde jag att min banks valutapåslag räknades på SWIFTkursen, men så är det inte.
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 12:06
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

För några år sen hade vi en tråd om detta. Jag och några andra mejlade till våra banker och åtminstone jag fick svar som inte var sådär extremt klargörande. Det verkade helt enkelt inte som dom visste själva! Min egen kommunikation med Swedbank kan ses nedan. Den gäller ju iåförsej Visa, men jag antar att Mastercard följer liknande rutiner.
Sen har ju de flesta kort/banker ett påslag på 1.5% på själva grundkursen (dock inte ICAs mastercardkort alltså).
8.32 eller 8.33 eller nåt annat, spotkursen ändras ju kontinuerligt varje sekund. Fixkursen däremot sätts väl bara en gång per (var)dag (utom fredagar, då det kan vara två ggr).
Öht är ju kronan starkare än på länge mot många valutor. Brittiska pundet kostar ju i dagsläget mindre än vad euron gjorde för ett par-tre år sen. Å både danska och norska kronan står väl snart i 1:1 mot den svenska (strax över 1.11 kostar båda just nu).

Skickat: den 27 augusti 2009 17:01
Ämne: Re: SV: Re: kontantuttag utomlands PRIVAT KORTTJANSTER

Hej, tack för din e-post.
Det är korrekt uppfattat, det är samma rutin oavset inköps ställe eller automat.
Med vänlig hälsning
Swedbank AB (publ)

> Tack för snabbt svar.
>
> Vad gäller min andra fråga, så är det alltså kontantuttag i automat jag undrar över. Har jag uppfattat korrekt, att det gäller samma sak som för butiksköp, bara att ”butiken” i det fallet är ”banken” (uttagautomatens bank, alltså), eller? Dvs det går inte automatiskt på nåt sätt, utan de redovisar som butiker redovisar kortköp?
>
> (f.ö. kan jag ju tycka att det är lite märkligt att inte ens er kortavdelning vet riktigt vad som gäller beträffande valutakurs)
>
> Vänligen,

>> Hej
>> Tack för ditt mejl! När det gäller fråga 1. har vi inget svar då det inte är vi på Swedbank som sätter kursen utan Visa i London. Jag har ringt vår kortavdelning men de har inget svar på frågan. Prova att mejla Visa.
>>
>> På fråga 2. är svaret när beloppet dras från kontot. Swedbank går in och reservera samma stund som vi får en signal att att köp önskas göras. Då reserverar vi till våran egen kurs den dagen. Reservationen är bara för att hjälpa kunden räkna bort beloppet tills transaktionen har gått igenom alla system. Hur snabbt transaktionen går igenom beror på butiken man handlar i och när de redovisar sina kortköp. När de redovisar går det till Visa och de sätter kursen på sitt sätt och sen sänder de vidare informationen till oss.
>>
>> Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig på nytt!
>>
>> Med vänlig hälsning
>> Swedbank AB (publ)

>> > Jag har två frågor angående kontantuttag i automat utomlands (euroområdet). Jag har ett swedbank bankkort visa, utan kredit.
>>> 1. Jag vet att det är ett påslag på 1.5% på valutakursen, men vilken kurs är det som gäller? Är det fixingkursen eller swiftkursen?
>>> 2. Oavsett vilket svar på fråga 1, är det kursen vid uttagstillfället eller är det kursen när beloppet dras från kontot som gäller?

Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 12:10

Mitt inlägg skrevs under tiden som Hellen och Mouche kommunicerade, därav att delar kanske kan uppfattas som åt goddag yxskaft-hållet.
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 13:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Var någonstans ser du att kursen är 8.33?
Jag brukar kolla DI.se.
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 13:43

Jag lyckades hitta tråden jag refererade till ovan. Den ligger under "Ordet är fritt" (sidan 8 där), heter "Växelavgift?", innehåller 62 inlägg (det senaste från 2010-02-14). Faktiskt rätt underhållande. Till en början rätt förvirrande, men mot slutet hyfsat informativ. Flera kända namn deltog även i den diskussionen...
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 14:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag kommer ihåg den, man kan ju hoppas på att det tillkommit någon valutaexpert på forumet.
Den största skillnaden mellan den tråden och den här verkar vara eurokursen
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 15:39

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag brukar kolla DI.se.
text-tv sid 230 funkar också bra
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 18:01
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det intressanta här är ju hur vår köpkraft förstärkts i Grekland.

Min känsla är dessutom att vissa saker blivit billigare, högst ovetenskapligt efter sommarens resa vill jag sätta snittpriset för en greksallad till 5 euro snarare än 5,50 tidigare år.

euron har på ett par år sjunkit från ex.vis 11sek till nu ca 8,40.

Alltså kan jag med en resekassa på 10000 svenska riksdaler idag inmundiga 238,1 greksallader mot bara 165,3 stycken för ett par år sedan.

Det är nästan så att man kan känna sig lika köpstark som en norrman
Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 17:28

Nu under 8.30 (8.2755), efter ECB-bossens tunna besked för hur man ska gå tillväga för att rädda det här gigantiska valutaexperimentet.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.