![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ingen ände på utbudet denna sommar. Musik , teater, festivaler, bara att välja.
Just nu lyssnar jag på lokal-TV:s inspelning av gårdagens konsert med rockaren Vasilis Papakonstantinou, som jag gillar helhjärtat efter att i flera år haft en CD som jag alltid drar på när jag städar. Han är så intensiv, så dammsugningen blir extra effektiv, jag skämtar inte. Han blandar rock med en mjukare sångstil, mycket särpräglad och med bra texter. Det var massor med folk på Stadion och alla sjöng med i alla sånger. Själv var jag inte där , det får duga med en plåtig TV-sändning. Men visst är det något särskilt att vara med i publiken live. Kultur är ju så mycket, inte bara musik. Här pågår konst-och fotoutställningar, föredrag om katastrofpolitiken, matlagningstävlingar för barn, triathlon, simtävlingar, jag kan inte räkna upp allt. Mycket är för den tillströmmade inhemska turismen, men utländska turister kan förstås njuta av samma saker utan att förstå språket. Musik av traditionella säckblåsare, testande av traditionell mat, kyrkliga högtider...utflykter med båt, dansuppvisningar, klättrarfestival. Det finns en allvarligare sida av detta. Kostnaderna. Artister kostar, ofta ganska mycket. Utrustning kostar. Vakter och iordningställande av arenor, städning och annat kostar. En kommun med så dålig ekonomi som vår, just nu, kan inte betala mer än vad budgeten tillåter. Återstår engagemang av frivilliga krafter och privata initiativ. Här finns utrymme för massor av konflikter. Vem/vilken förening ska få bidrag, vem/vilken förening ska få nyttja Stadion eller andra kommunala ställen, vem/ vilken förening ska få komma med i det tryckta programmet? Vi har en teaterlokal som är stängd för att den behöver ha bättre evakueringsmöjligheter. Det har tagit två år att bråka fram en lösning , det kan ta längre tid än så att få reparationerna klara. Vi har en kommunal fin öppen teater (där bl a Arja Saijonmaa gästspelade).Den har inte skötts om och vandaliserats av unga idioter som inte fattar något. Vi har en kommunledning som ger ut ett program när halva sommaren gått, och som inte inkluderar de privata initiativen. Samma kommunledning har betalat stora summor till artister som strukit dem medhårs men inte en cent till andra, som var mindre ödmjuka. Men ändå! Musik överallt! På tavernor, torg, stränder, nattklubbar, amfiteatrar, kyrkbackar, idrottsplatser. Vi har inga pengar i kassan, men vi har skaffat en fin högtalaranläggning. Vi har köpt elva pianon till öns skolor. Vi, AMONI, klarar oss utan kommunala bidrag... |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns många som har mycket att lära av er i AMONI!
Lycka till i fortsättningen. // KR |
|
|||
|
|||
![]()
Og nettop nå var det en reportasje på tv-nyhetene i Norge at folk kaster sine pianoer på sottippen!
|
|
|||
|
|||
![]()
I Norge Ja !
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack Monica för tipset - Vasilis Papakonstantinou - har nu hittat honom och han finns på Spotify-listan! Njuter...
|
|
||||
|
||||
![]()
Visst är han bra? Mycket speciell typ, väldigt populär här bland alla åldrar.
Vad gäller pianon : Inte klassiska stå-upp-saker utan el-såna på stativ. De ska användas i musikundervisningen i skolorna (där den fungerar) och var väldigt välkomna. Föräldraföreningarna vid skolorna hjälpte till med olika arrangemang, sålde lotter och biljetter, ett bra samarbete med musikarrangören Amoni. |
|
|||
|
|||
![]()
AMONI er bra for Kalymnos!! Det er mye kultur på en såpass liten øy. Fantastisk for oss som er der i kortere perioder også. Stå på!!
I sommer ble det bare en konsert på meg. En fantastisk kveld i Pandeleimon, et lite amfiteater som er bygget nedenfor en kirke. Super konsert lett bris, stjernehimmel....åhhh! |
![]() |
|
|