|
|||
|
|||
Frågebild 524 - Dælivannet i Bærum
Vi fortsetter med "lette" gåter. Dette motivet skulle det være mulig å gjenkjenne for flere. Hint: Hva er det som mangler på bildet?
|
|
||||
|
||||
Sv: Frågebild 524
Hej Harald!
Det är väl en båt? Då gjetter jag pa Båtsjön - Åtvidaberg .... //Conny |
|
|||
|
|||
Citat:
Ekstra hint: Og når jeg sier "motiv" så tenker jeg på maleri... Senast redigerad av mrwalker den 2012-08-05 klockan 17:50. |
|
||||
|
||||
Mitt första svar var mer av skämtsam natur ...
Nej, det är väl Norge antar jag. Kanske någon liten vik av Mjøsa el Femunden? Men nej, det är väl för enkelt antar jag. Jag gissar på Bjørnvatnet i Nordland? Assosiationen till björn kommer från din ledtråd.... men vet ej om jag är rätt ute? //Conny |
|
|||
|
|||
Citat:
Bjørn, nei. Det er noe "menneskelig" som mangler. Og det er ikke noen av stedene du nevner. Jeg gir gjerne flere hint jeg, men nå blir det lett: Noen som har hørt om Christian Skredsvig? |
|
||||
|
||||
Ursäkta! Vad betyder mangle?
|
|
|||
|
|||
Saknas. Etter eller annet saknas...
|
|
||||
|
||||
Kan det vara pojken med flöjten som fattas Irene Senast redigerad av IRSA den 2012-08-05 klockan 21:25. Anledning: glömde texten ;-) |
|
||||
|
||||
Typiskt! Jag som just goglat och hittat bilden. Men Irsa hann före.
|
|
|||
|
|||
Helt riktig. Seljefløyten mangler.
Men nøyaktig hvor er vi? |
|
||||
|
||||
Hej hej.
Fick googla igen: Dælivannet i Bærum kommer målningen ifrån, förövrigt en väldigt vacker tavla. Har tittat på lite andra tavlor från denne konstnär, tjusiga, helt i min smak.... |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jeg er ikke særdeles kjent med norske malerer, men denne uken har jeg googlet før å finne informasjon om kunstneren Ole Juul, som var fetter til min bestefars bestefar. Ole Juul levde hvid samme tid som Skredsvig, og jag så navnet Chrsitian Skredsvig før førsta gang for bara noen dager siden.
Nå nær jeg googlet på ham fannt jeg bildet Seljefløyten som frimerke, men ikke plassen der den ble malet. Etter du hade skrevet bildets navn var det jo ikke vanskelig å finne ut att det blev malet ved Dælivann i Bærum. Det gjorde saken ikke mindre interessant, før i Bæreum ble far min født (samme år som Skredsvig dødde) og dær bor min norske slekt. Takk før at du gav meg litt ny kunnskap Mr Walker Grattis Irsa som hann hitta och skriva medan jag skrev och funderade |
|
|||
|
|||
Sv: Frågebild 524 - Dælivannet i Bærum
Ja da lærte jeg noe også, Ole Juul kjente jeg ikke til, men han levde på akkurat samme tid som Skredsvig ja.
Mer informasjon om "Fleskum-malerne" kan ses på dette postoppslaget ved gården Fleskum ikke langt unna vannet: |
|
|