Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-06, 11:27
heykristin heykristin är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012
Standard Vädret

Jag åker ner till Skiathos på lördag och kollar såklart vädret hela tiden... Just nu står det att det ska regna och blixtra/åska hela helgen vilket verkar supertrist...
Är rädd att det ska hålla sig så hela veckan läste även en skräckhistoria här på forumet att planet inte kunde landa pga vädret och att de blev sittandes i 10 timmar på en annan ö...

Hur har era erfarenheten av vädret i augusti varit?
Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 12:06
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Vädret

Jeg ville ikke bekymret meg for været nå i august.

Jeg opplevde et kraftig regnskyll da jeg var på Skopelos på denne tiden for et par år siden. Det virkelig hølja ned. Torden og regn. Men det varte bare et par timer og var en morsom opplevelse. Varmt var det likevel. Friskt og oppkvikkende. Var på en strand, så vi prøvde som best det var å søke ly under parasollene våre. Bussen hjem var full av våte, lattermilde mennesker. Så regnet det ikke mer de 10 dagene jeg var der.
Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 12:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Ta inte ut nån oro i förväg! Det regnar sällan hela dagar och OM det skulle göra det så är det inte som när det regnar här hemma. Det brukar gå fort över.... I augusti kan jag knappast tro att det blir heldagsregn.

Senare på höstarna som i oktober kan det däremot vara osäkrare. På Tinos i okt 2010 hade jag heldagsregn i 5 dagar av 7. Men oj så trevligt jag hade ändå!. Året innan var det underbart väder samma vecka...
Så ta det som det kommer, stoppa ner ett litet miniplaraply i packningen och njut....Tänk så gott det luktar efter en grekisk regnskur!!!

Lissi-som inte är ett dugg orolig för höstresan. Vädret blir som det blir.
Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 12:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Denna vecka kommer det vara extremt varmt i stora delar av Grekland. På onsdag kommer temperaturen gå upp till 42 gr. En sådan värmebölja kan avslutas med regn och åska. Men hur det blir vet ingen. Jag har varit på Skiathos när det regnat flera dagar, och åskat rejält, men det var i juni.
Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 14:54

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Denna vecka kommer det vara extremt varmt i stora delar av Grekland. På onsdag kommer temperaturen gå upp till 42 gr. En sådan värmebölja kan avslutas med regn och åska. Men hur det blir vet ingen. Jag har varit på Skiathos när det regnat flera dagar, och åskat rejält, men det var i juni.

Det där lugnade mig inte speciellt haha! Nu när jag kollar så står det att det ska vara sol. Är så ivrig på denna semester och jag vill ju lapa sol hela dagarna, men vi får väl se...
Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 14:55

Förresten, vilken är den bästa väderprognos-sidan för Skiathos? Just nu kollar jag smhi.se
Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 16:06
Hiawatafis avatar
Hiawatafi Hiawatafi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Grekerna själva använder www.meteo.gr när de kollar vädret. Här hittar du vädret för Skiathos http://www.meteo.gr/cf-En.asp?city_id=26
Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 19:13

Citat:
Ursprungligen postat av Hiawatafi Visa inlägg
Grekerna själva använder www.meteo.gr när de kollar vädret. Här hittar du vädret för Skiathos http://www.meteo.gr/cf-En.asp?city_id=26
Tack
Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 14:35
jeabys jeabys är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej!Jag är på Skiathos nu och det är jätte varmt. Det ska bli upp emot 44 grader under veckan.. Inte ett moln. Så du kommer inte att frysa . Det är lika underbart som alltid!
Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 18:06

Vad kul!! jag längtar verkligen! hoppas vädret håller i sig
Svara med citat
Gammal 2012-08-08, 20:06

Nu står det överallt där jag kollar att det är 80% chans för "thunderstorms" på både lördagen och söndagen... Tråkigt!!
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 08:53

Förresten, om det regnar och så, som utlovat, behöver jag ha med mig långbyxor/jacka då? Kanske dum fråga... Har aldrig varit på Skiathos och vet inte hur kallt/varmt det är när det regnar
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 11:07
skrutt skrutt är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av heykristin Visa inlägg
Jag åker ner till Skiathos på lördag och kollar såklart vädret hela tiden... Just nu står det att det ska regna och blixtra/åska hela helgen vilket verkar supertrist...
Är rädd att det ska hålla sig så hela veckan läste även en skräckhistoria här på forumet att planet inte kunde landa pga vädret och att de blev sittandes i 10 timmar på en annan ö...

Hur har era erfarenheten av vädret i augusti varit?
När jag var på Skiathos för fyra år sen regnade det nästan varje dag...vi hade det underbart i alla fall,det var varmt och skönt.Vi åt gott,satt in i stan och tittade på folk,tog på oss regnkläder och promenerade runt! Skiathos e ALLTID underbart,jag lovar,har vart där 13 år i rad och ska dit den 25/8. Nej planet landar inte vid regn pga kort landningsbana...det kan ju vara lite trist! Hoppas allt ordnar sej till det bästa och ha en underbar sem på det vackra Skiathos.
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 12:05

Citat:
Ursprungligen postat av skrutt Visa inlägg
När jag var på Skiathos för fyra år sen regnade det nästan varje dag...vi hade det underbart i alla fall,det var varmt och skönt.Vi åt gott,satt in i stan och tittade på folk,tog på oss regnkläder och promenerade runt! Skiathos e ALLTID underbart,jag lovar,har vart där 13 år i rad och ska dit den 25/8. Nej planet landar inte vid regn pga kort landningsbana...det kan ju vara lite trist! Hoppas allt ordnar sej till det bästa och ha en underbar sem på det vackra Skiathos.

Okej! Men vad gör man då, när planet inte landar?
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 14:12
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

[QUOTE=jeabys;284023Inte ett moln.[/QUOTE]

Det var minsann ett par pyttemoln på himlen när jag tog ett sista dopp i Megali Ammos vid åttatiden i tisdags morse. Men de försvann ganska snabbt!

Det var utlovat åska även i samband med att vi kom ner till Skiathos men därav blev intet. Fast grekerna själva längtar efter lite regn, det har varit ganska varmt nu i en månads tid och det är så torrt, så torrt. Förra året, vid motsvarande tid, var det åska en natt på Skopelos, och regnade även ett par timmar första dagen. Det torkade upp snabbt och sedan var det lika varmt och skönt igen.

Vädret brukar jag kolla på Weather Channel, det brukar stämma ganska bra. De har även en app till mobilen, där man kan lägga in olika locations och hålla koll. F n har jag Landskrona, Stockholm, Ikaria, Rhodos, Skiathos, Syros, New York och Koh Lipe inlagda.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 15:06

Åh så lugnande tack! Jag kollar på iPhonens "fasta" väder-app, och den säger elaka moln med blixtar både lördag och söndag. Även SMHI... Länken som jag blev skickad här ovanför säger att det ska åska/regna på måndag istället. Haha! Delade meningar... Får se helt enkelt!

Men jag undrar fortfarande om dresscoden, bör jag har jacka/långbrallor om det regnar?
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 16:14
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av heykristin Visa inlägg
Men jag undrar fortfarande om dresscoden, bör jag har jacka/långbrallor om det regnar?
Nej, lämna jacka och långbyhxor hemma! Ta på dig shorts och T-shirt, lätt att byta till torra shorts och T-shirt om det skulle bli lite vått.
Kommer det en skur, är det troligt att ni sitter på en taverna ett par timmar och att det sen är överstökat - eller att det regnar om natten.

Kolla yr.no http://www.yr.no/sted/Hellas/Thessal...idsvarsel.html
Ser fint ut, tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 16:59

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Nej, lämna jacka och långbyhxor hemma! Ta på dig shorts och T-shirt, lätt att byta till torra shorts och T-shirt om det skulle bli lite vått.
Kommer det en skur, är det troligt att ni sitter på en taverna ett par timmar och att det sen är överstökat - eller att det regnar om natten.

Kolla yr.no http://www.yr.no/sted/Hellas/Thessal...idsvarsel.html
Ser fint ut, tycker jag.
Tack snälla du för svaret!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.