|
|||
|
|||
Jordbävning (i sverige)
Vaknade till vid fem-tiden i morse (6/8) av ett konstigt muller och hörde fönstert skallra - ungefär som om ett tungt fordon kört förbi men inget motorljud hördes - tänkte direkt att det måste ha varit en jordbävning.
Hörde sedan på radion att det varit jordbävning i Kattegat utanför Halmstad - häftigt att ha känt av detta då vi bor i Mölndal Lite småroligt att veckan desförinnan var vi på Kreta och jag "hoppades" på att få uppleva en jordbävning då de inte är så ovanliga i grekland och så fick man vara med om det tre dagar senare på hemmaplan //Åke |
|
||||
|
||||
Sv: Jordbävning (i sverige)
Jag märkte inget, men sov nog gott. Däremot vad det ett jäkla liv på katten. Undra om han kände av det?
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Och jag förstod när jag hörde om skalvet varför hunden väckte mig vid den tiden
|
|
||||
|
||||
Citat:
Skalvet var tydligen söder om Anholt i Kattegatt, i Danmark alltså. Många har märkt det både i Jylland, på Själland och t o m i Köpenhamn. Själv sov jag gott! |
|
||||
|
||||
Jag vaknade av en "smäll", troligtvis en dörr som gick igen. Sedan kändes skakningarna tydligt. Anade direkt att det var ett jordskalv. Har upplevt ett på Santorini tidigare och ett här i Skåne för många år sedan.
Hos oss sov hunden och maken gott . |
|
||||
|
||||
Vaknade vid den tiden. När jag tittade på min klocka och såg att det var en stund kvar till den skulle ringa kl 05.10. Förstod sen att det måste varit det som väckt mig.
|
|
||||
|
||||
Ni har väl sett denna bild:
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Hi hi
|
|
|||
|
|||
Sängen skakade lite, men katterna lyfte inte änns på ögonlocken (siameser).
Det kunde gått illa i Halmstad om någon hamnat under stolen. |
|
|||
|
|||
Igårkväll hade vi en 4.5 50 km bort från vårt hus, för drygt en timme sedan kom en likadan. På jobbet hör man några oj, folk gör sig beredda att springa ut, sedan fortsätter jobbet som inget hänt.
Men så är det vanligare här med lite skakande än i Sverige |
|
||||
|
||||
Citat:
Åt vilket väderstreck från Orange County var det? |
|
|||
|
|||
Hellen, jordbävningar som man känner (över 3.0) är väl typ fyra ggr om året där jag bor. Dagligen registreras 50-70 mindre skalv i Kalifornien som är ganska likt Sverige i storlek, http://earthquake.usgs.gov/earthquak...Nevada_eqs.php
De senaste kännbara för oss hemma var i Orange County, i staden Yorba Linda, 50 km från där vi bor. Det är den blåa stora fyrkanten på denna karta http://earthquake.usgs.gov/earthquak...nia_Nevada.php Det går att zooma in på kartan |
|
||||
|
||||
Tackar för informationen, blev lite extra nyfiken bara då min dotter nyligen flyttat till Camarillo, du var snabbare än hon med svaret, jag har inte ägnat det en tanke tidigare att hon flyttat till ett jordbävningsområde ;D
|
|
|||
|
|||
Hellen, Camarillo = trevligt område, lite beroende på var hon bor
|
|
|