![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hjälp!
Jag har många kokböcker med Grekiskmat och medelhavs mat men hittar inget recept på hur Okra tillagas! Någon som kan det och som vill dela med sig av sin kunskap? /Faestis. |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns en hel del recept på Google. Kolla där.
![]() June |
|
||||
|
||||
![]()
Jag använder okra, eller med det grekiska namnet kritharáki i sån mat som har mycket sås, i stället för ris eller något annat som ger bra konsistens åt maten. Det kan vara kött eller kyckling i tomatsås tillexempel.
Det är också populärt i katternas fiskgryta. Om vi fått mycket fisk vill säga! Huvuden, stjärtar och bukdelar kokas en liten stund i en stor gryta, sen rätt mycket kritharaki och kokas en stund, får sen stå på sval plats till nästa dag då det blivit prima kattmiddag. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kokade ihop en tomatsås och la ner okran i den och det fick koka i ca 15-17 min. Hm.. Nja.... Inget GOTT resultat precis
![]() Jag försökte efterlikna det jag tycker mig ha analyserat fram ur de få måltider vi haft i Grekland där okra serverats.. Men - nja.. Utgångspunkten kändes fel - okran är köpt i en Asiat butik i Huvudstaden och de var mycket större - längre än de vi fått serverade i Grekland. De kändes mer "träiga" och som att de fått växa till sig mer än som jag är van vid att se dem i Grekland. Jag kan inget om okra.. Hur växer denna gröna sak t.e.x? är den lätt odlad?? Vanligt förekommande i Grekland?? Monica - blandat i katt mat?? Hm.. Som jag tolkar dig ses okra mer som lite utfyllnad i en maträtt (och t.o.m i kattmat.... hm..) och som lite bindningsmedel för såser vattniga såser?? Jag tycker ett fat okra i tomatsås alltid har varit ett gott - grönt tillskott till alla andar rätter på mese bordet i Grekland! Men godare än det jag lyckades koka ihop i dag brukar det allt smaka!! Men jag ger icke upp ![]() //Faestis |
|
||||
|
||||
![]()
Kan det vara så att du kokade din okra för länge? Vissa grönsaker blir då träiga. Okra med citronsky brukar jag äta i Grekland. Fick det så serverat på Folegandros. Något bra recept har jag inte men kan nog ordna det med någon av mina grekiska vänner. Har du kollat Admiralas matblogg? Där finns många bra recept.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ojoj, nu fick jag mig dagens första skratt! Jag var nog sömnig igår, tänkte på orzo, kritharaki! Som är en sorts småmakaroner...Nej, Okra vill nog inte mina katter ha ens under hot om svält...
På grekiska heter okra "bamies" och gillas av många men absolut inte av min man, t.ex, som ogillar den lite sliskiga konsistensen. Jag tycker jättemycket om dem men har sällan lagat dem själv. Här hos oss är tanterna runtomkring så hyggliga att de kommer med ett fat ibland... Senast redigerad av Monica P den 2012-08-12 klockan 08:36. |
|
||||
|
||||
![]()
Okra är gott ( bamies) jag gör dem oftast i ugnen om man tvättar dem o låter de ligga i vinäger försvinner det där sliskiga...
![]() Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
Ja då var det inte koktiden som det var något fel på. På Kreta har jag ätit köttgryta med okra, tomater och massor av lök. Jättegott. Okra i citron som den serverades på Folegandros har jag inte sett på något annat ställe. Till det fick jag en assiett med mjuk feta som är bland det godaste jag vet.
Monika P jag tänkte att dina katter hade lite underlig smak men nu fick ju det en förklaring. ![]() Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tyckte väl det lät konstigt att Monicas katter gillar okra, vår katt skulle inte äta det ens i svälttider!!
Att lägga dem i blöt i vinäger låter som ett bra tips. Nästa gång ska jag testa att tillaga dem i ugnen! Troligen kokade jag dem för kort tid denna gång, men det är bara att testa igen - övning ger färdighet! Tack för alla tips! //Faestis. |
![]() |
|
|