Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-12, 19:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Svalt , vad sa jag.

Mitten av augusti strax. Den 15 är det Jungfru Marias dag, eller "Tis Panaghiás" och detta firas överallt. Massor av kyrkor och kapell är tillägnade Maria med allt vad det för med sig av lokala fester i varje by. Det är inget fusk här, det ska vara "esperinos" kvällen innan och stor uppslutning på själva dagen, men runtomkring är det också olika festligheter- "panygiri", utflykter, grillpartyn, restaurangbesök, dans och musik. Traditionen är stark.

Lagom till den dagen slutar de flesta greker sin sommarsemester, dom som har nån, alltså. Det reses en hel del, barn hämtas hem till Aten från sommarvistelsen hos Jaja och Pappous, fikonen har nästan tagit slut, det regnar på sina håll...ja, det lutar mot slutet på sommaren ...och detta med temperaturer som man knappt alls sett i norra Europa.

Där jag sitter vid datorn är det 30 grader men känns kallare, för en energisk takfläkt jobbar på. Nej, jag stänger av den, det blåser lite lagom i fönstern från öster eller norr, vad det nu är. Halvkallt.

Det har varit en intensiv sommar på olika sätt. Många besök, mycket mat, en hel del utflykter, många musikaftnar. Bad också, för all del, men det känns inte så viktigt, vi har ju havet runt oss året om. Roligt att träffa vänner och släktingar!

De tre senaste dagarna och nätterna har varit rätt jobbiga för vi hade anledning att åka med gamla Jaja till sjukhuset, där hon absolut inte ville vara och inte förstod varför hon skulle ha dropp och kateter och ligga till sängs. Vi fick varva att vara hos henne och det tog alla krafter jag hade. Nu är hon friskare än nånsin ...men mer förvirrad, om detta är möjligt... Med lite tur får vi det lugnare nu igen. Vi hann i allafall med att storstäda hennes rum samtidigt- jättebra.

När vi skulle åka hem väntade vi några timmar i sjukhusets foajé, och jag tänkte att man skulle kunna sitta där nån dag och samla på typer och karaktärer och händelser till en tjock bok. Från pyttesmå bebisar som fick åka hem från BB till gamla som kom in på bår i slutstadiet -och allt däremellan.

En pytteliten kattbebis hittade min man -förstås- mitt i vägen i förrgår. Mager och lortig och skrikig ...den kan inte vara väldigt liten åldersmässigt, för den är väldigt tuff och väldigt matfrisk, men pytteliten, som Mowgli ungefär, bara huvud och öron och mage och tunna svajiga ben. Jag har gett den lite kokt fisk och den glufsar i sig, lite kokt kött, och den glufsar i sig, och lite mjölk, och den glufsar i sig...vatten på fat går också bra.

Det roliga är hur mötet med de andra katterna går till! Tjocka snälla Kokkinoulis nosar gulligt på den lilla. Den lilla är betydligt mindre än Kokkinoulis huvud, men sån såg han också ut när vi hittade honom några år sedan. De unga honorna fräser ilsket, de har aldrig sett något så motbjudande, antagligen.

Och den lilla fräser och morrar tillbaka!

Snälle Grizoulis skulle bara nosa lite...han är cirka tjugo gånger så stor som Mowgli , men han hoppade baklänges av överraskning, det såg för roligt ut.

Den har redan lärt sig hitta till sin sovlåda på verandan. Den ramlar inte ut över kanten eller trappan. Den undersöker allt omkring sig. Skriker ilsket om den inte tar sig upp dit den vill.

Katter är såna överlevare.

Senast redigerad av Monica P den 2012-08-12 klockan 20:01.
Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 19:41
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Svalt , vad sa jag.

Monica, om du säger att du fryser när det är 30 grader, vad skall då vi säga, vi som har ca 15 grader och regnvått gräs?

Skönt att Jaja mår bättre, fast tråkigt om hon är ännu vimsigare...

Så härligt att ni tog hand om kissen och att de andra katterna ändå låter henne/honom vara kvar, utan att bli bortjagad. Du är snäll med katterna, du!
Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 19:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Det är så härligt att läsa det du skriver....man är DÄR !
TACK TACK!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 20:00
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Härligt Monica!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 20:08
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Den nya lilla kattens namn har du redan skrivit: Mowgli!! *Den* låter trist att kalla en sån tuffing!
Några av dina katter är kanske bara sk stryk-katter som ni matar - men hur många katter utfodrar du?! och hur många räknar du som dina katter? Får för mig att det är en ganska stor flock katter du har där runt omkring dig?
//Faestis (som gillar katter)
Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 23:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tänk så olika det kan vara! 30 grader = halvkallt hos dig. Igår morse var hunden ovanligt tidig och tyckte att vi skulle ta morgonpromenaden redan kl 06.15. Innan vi gav oss ut sneglade jag på termometern, .......... åtta (8!!!) grader! Då är det inte shorts-läge, och man önskar att det vore "halvkallt" här också.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 07:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Faestis, det är som du säger en hel del halvvilda som kommer hit för matens skull. De låter sig inte beröras utan smiter iväg om vi kommer för nära. De är också de som ser till att kattbeståndet är ungefär lika stort år eftet år eftersom de får ungar. Många av de ungarna blir aldrig vuxna eftersom livet är tufft här.

Mina "egna" katter är inte så många, men de är här hela tiden , de flesta kastrerade och bara en får vara inomhus även om många smiter in så fort man öppnar dörren, äter snabbt och springer ut igen när jag klappar i händerna.

Så hur många jag har? Får dra den där historien om drängen som skulle räkna smågrisar: Jo, husbonn, jag har räknat och räknat, och det är tolv, men så är det en liten rackare som springer runt hela tiden så den hinner jag inte räkna...
Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 11:11
Malina Malina är inte uppkopplad

Underbart att höra om Mowgli! Vi har ju lilla Lemonaki,som vi tog från Amorgos för ett år sedan.Skulle tro att hon såg ut ungefär som Mowgli när vi hittade henne.Hon är väldigt tuff, rolig, smart och världens underbaraste!
Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 12:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Som jag och flera andra tidigare skrivit, men jag skriver det igen
Det är så målande, bra och underhållande det du skriver!
// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.