Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-03, 15:24
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Hyra bil på Samos?

Hejsan!
- Ungeför hur mycket kostar det att hyra bil på ett dygn? Någon som vet?
- Hur gammal måste man vara? Jag har hört minst 21, men är osäker...
- Är det svårt att köra i Grekland? Fick körkort i våras så jag är inte jätteerfaren precis...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-03, 16:28
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hyra bil på Samos?

Min erfaring er at prisen på de minste bilene ligger på mellom 25 og 35 euro alt etter hvilket firma og hvilken øy.
Anbefaler deg å huske å bestille full forsikring i tilegg siden du er en såpass fersk sjåfør, pleier å koste 5 euro ekstra.

Trafikkregler er de samme så vanskelighetsgrad beror på hva slags veier det er.. noen øyer har mye smale svingete veier, tilogmed en del grusveier mens andre øyer har bedre og bredere veier. Har aldri leid bil selv på Samos, men av de veier jeg så så var de i god stand.
Kjør i ditt eget tempo, synes noen at det er for sakte så la dem heller kjøre forbi.

Får du lov å leie bil tross ung alder så anbefaler jeg det
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-08-03, 17:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hyra bil på Samos?

Hej jag hyrde bil när jag var på Samos förra året i September och bodde då i den lilla byn Votsalakia hyrde av hotellet Alexandra där jag bodde, en liten bil kostade 25 euro per dag, hyrde i bil i sammanlagt 3 dagar. man får ett bättre pris om man är gäst på hotellet dom 2 sista dagarna fick jag ett lägre pris. Du ska absolut prova att köra, vägarna är mycket kurviga så man måsta ha 100% koll hela tiden och det går inte att köra så fort, det var första gången jag hyrde bil i Grekland men det gick mycket bra inte så mycket trafik i lilla Samos, och under 3 dagar hinner man se hela ön eftersom den ju som sagt är så liten, det är underbart vackert, höga höjder och djupa dalar.
Lycka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-05, 12:37
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Sv: Hyra bil på Samos?

Okej tack hörrni!
Det låter härligt, man får ju en stor frihet på en gång! Jag har läst lite mer och kommer hela tiden fram till att man måste ha hgaft sitt körkort i minst ett år. Då får det bli hyrbil nästa år

Men av det ni skriver så känns det ändå ganska lugnt att köra på en mindre ö som Samos. Trotts att vägarna inte alltid är så bra så känns det ju bra att det inte är så mkt trfik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-19, 11:04
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 211
Standard Sv: Hyra bil på Samos?

Glöm inte att dom som kommer utifrån i rondell har företräde!!!!! Grekerna håller stenhårt på det!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT