Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-08, 18:05
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Moppe?

Hejsan!
Åker till Skopelos nu på lördag. Planerar att hyra moppe. Vad är det för regler som gäller? Behöver man EU moppe kort för att hyra eller något annat förarbevis? Vi är två med vanligt körkort och 2 utan tänkte hyra två moppar, problemet är det att en med körkort (jag) kan inte köra moppe men det kan sonen som inte har körkort. Går det, eller?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-08, 18:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Moppe?

Denna fråga har varit uppe här på Forumet ett antal gånger. Jag bifogar här det svar tekniske attachén vid Grekiska ambassaden avgav för fyra år sedan.

"Vi skulle vilja informera dig att man kan hyra Moped bara om man har Körkort för MC. Det finns många länder, mellan dom Grekland också, som har körkort bara för Moped. Lagen är att man inte kan hyra eller köra Moped i Grekland bara med B- körkort Med vänlig hälsning
Grekiska Konsulat I Stockholm, Tekniske attachén "

Alltså" En del moppeuthyrare godkänner B-körkort, men skulle det hända något, exv en olycka, då står du där med ett ogiltigt förarbevis. Sak samma om polisen har en kontroll.


Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-08-09, 09:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 669
Standard Sv: Moppe?

Citat:
Ursprungligen postat av LovisaL Visa inlägg
Hejsan!
Åker till Skopelos nu på lördag. Planerar att hyra moppe. Vad är det för regler som gäller? Behöver man EU moppe kort för att hyra eller något annat förarbevis? Vi är två med vanligt körkort och 2 utan tänkte hyra två moppar, problemet är det att en med körkort (jag) kan inte köra moppe men det kan sonen som inte har körkort. Går det, eller?
Som Arne skriver finns det mopeduthyrare som hyr ut till folk som har vanligt körkort. Men på just Skopelos är uthyrarna hårda och de flesta kräver körkort för mc. Att sonen skulle köra utan körkort är inte att rekommendera, fast att han kan köra.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-09, 12:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Moppe?

Det finnes ändock en lösning på problemet. Ni kan ju hyra er tvenne fyrhjuliga motorcyklar. Då räcker det med era B-körkort. Lite dyrare att hyra dessa fordon, men ett alternativ.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-10, 09:35
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Moppe?

Creta Rental hade som krav att för alla motordrivna tvåhjulingar krävdes det MC-körkort - även 50 cc...

(Nu skulle du ju inte till Kreta men i alla fall...)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-10, 12:13
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Moppe?

Citat:
Ursprungligen postat av LovisaL Visa inlägg
Hejsan!
Åker till Skopelos nu på lördag. Planerar att hyra moppe. Vad är det för regler som gäller? Behöver man EU moppe kort för att hyra eller något annat förarbevis? Vi är två med vanligt körkort och 2 utan tänkte hyra två moppar, problemet är det att en med körkort (jag) kan inte köra moppe men det kan sonen som inte har körkort. Går det, eller?
Skulle du sätta sonen utan körkort bakom ratten i en bil hemma också om inte du kan/vill köra, om han har kunskaperna att köra bil. Det där med moppe är samma sak. Hyr bil om du har bara en körkort som berättigar att köra personbil.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-10, 16:22
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Sv: Moppe?

Nej, naturligtvis skulle jag inte det!!!!
När jag menar moppe så menar jag en vanlig moppe, en sådan som man när han fyllt 15 år fick köra utan körkort hemma. Jag är inte helt galen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-08-12, 10:33
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Moppe?

Behöver man inte mopedkörkort i Sverige för att köra moped? I Finland och Åland får man inte köra moped utan körkort. Samma gäller också i Grekland.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-08-12, 18:10
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Moppe?

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Behöver man inte mopedkörkort i Sverige för att köra moped? I Finland och Åland får man inte köra moped utan körkort. Samma gäller också i Grekland.
I Sverige finns två olika mopedklasser. För den minsta behövs inget körkort, det räcker att man har fyllt 15 år.

/kimmen
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-08-20, 21:33
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Sv: Moppe?

Vi hade helt fantastiska dagar på Skopelos! Vi hyrde en vanlig bil och tog oss dit vi ville, det blev ingen moppe.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT