![]() |
#21
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() SAS' har totalt 219 fly, men her er snittalderen 13,42 år, ifølge SAS' egne tall. De eldste flyene til SAS er av typen McDonnell Douglas MD-80/90, som er 22,3 år gammel. Flyselskapet har 27 av denne typen og 10 av Boeing 737, som er nest eldst med en snittalder på 19,1 år. Til sammenligning har Norwegian en flåte på rundt 70 fly og en alder som nå kommer under fem (5) år! Med andre ord er flyflåten til SAS nærmere tre ganger så gammel som Norwegian. SAS imponerer vel ikke akurat med den mest moderne flyflåten eller er noen markedsleder når det gjelder digitale tjenester og tilsvarende, dessverre. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Mouche;
Ja, nu är inte jag någon jätteanhängare till SAS, men rätt ska vara RÄTT. Jag refererade till den modellen som nu verkar flyga till Preveza på lördagar. Det är en Boeing 737-600. Det finns 71 sådana i SAS-flottan, inklusive Boeing 737-700 samt Boeing 737-800 (alltså de modeller som kallas "737 next generaration". Dessa 71 flygplan har en snittålder på 11,2 år, vilket forfarande inte kan kallas gamla. När det gäller MD 80/90 så håller dessa på att fasas ut mot nya Airbus i 320-serien. SAS har en flotta på 141 flygplan. ÖVRIGA av de 219 som du nämner är avskrivna eller står på förvaring.(avräkna dom från snittåldern) För övrigt så har även Norwegian 13 st 737-300 som är 18 år i snitt. När min dotter flög tillbax till Alicante med SAS för ngr veckor sedan, chattade jag med henne via FB på flygplanets gratis WI-FI, hon kom naturligtvis ner punktligt med Europas punktligaste bolag och världens 3e punktligaste och, inte att förringa, så hämtade hon ut sin 23kg väska som hon lämnat in på Arlanda utan knussiduller och krångligheter. |
#23
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jeg synes ikke at SAS har mye å skryte av med en flåte av disse flyene med en alder på over 11 år, men ser at vi ikke er enige på dette punktet. Problemet er at SAS ikke har økonomi til å klare seg i konkurransen på egen hånd og per idag er det absolutt ingen som vil kjøpe SAS, og de vil fortsette å være avhengig av at skattebetalerne i de tre nordiske landene subsidierer/driver kunstig åndedrett over skatteseddelen videre. Jeg blir ikke med på den ferden hvis jeg kan unngå det! |
#24
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lufthansas flotta är 12,9. Vi pratar stora bolag som naturligtvis inte kan hålla en snittålder mycket lägre. Håller med dig att vi skattebetalare INTE ska finansiera flygbolag. Min förhoppning är att Lufthansa köper upp SAS och bildar ett "Lufthansa Scandinavia" likt "Lufthansa Italia" (med nav i Milano). Jag tror inte "nystartade" Norwegian kan hålla nere snittåldern i längden heller... Och så skulle vi kunna föra in samtalet på att Airbus teknologi är mycket modernare än Boeings, osv osv. BTW så är 11 år ingen ålder på ett flygplan! |
#25
|
|||
|
|||
![]() Citat:
http://www.hegnar.no/okonomi/article702094.ece Men det er ikke aktuelt lenger, dessverre; http://www.hegnar.no/bors/article702018.ece |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Hej igen
Jag menade egentligen inte att SAS har gammla slitna plan i den bemärkelsen, utan snarare att planen jag åkt med från SAS givit mig ett slitet och gammalt intryck i jämförelse med konkurenter, så som tex Swiss och Austrian, (swiss genomsnit ålder är 10 år) jag bryr mig egentligen inte om den faktiska åldern på maskinerna, men däremot känslan och intrycken jag fått, när jag jämför med övriga bolag jag åkt med på senare år. Det hela var en egentligen ganska onödig personlig åsikt och inget annat ![]() |
#27
|
||||
|
||||
![]()
Åldern på planen är väl inte någon huvudsak?
Det är underhållet, och därmed vad som byts=föryngrar planet. som är det viktiga. Anser jag alltså. ![]() |
#28
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Å andra sidan är alla barnsjukdomar bortbyggda på ett äldre plan, medan en splitter ny modell har alla barnsjukdomar kvar att uppleva. "Ingen teknik är så pålitlig som den i ett nytt exemplar av sista årsmodellen" Cool |
#29
|
|||
|
|||
![]()
Swedair, Transwede,Skyways,FlyNordic,Norwegian.... m fl m fl
Bara några av alla flygbolag som passerat revy på Arlanda de senaste åren. Ingen, jag skriver INGEN, tjänar pengar i flygbranschen i Sverige. SAS klarar sig på grund av sin stora volym och med statens hjälp. Om det nu är öronmärkta skattepengar har jag ingen aning om. Staten är dessutom ägare i fler företag än SAS och de anser tydligen att ett "Nationellt" flygbolag är värt att satsa på. Tror inte Norwegian blir långvariga heller. Det går bra för dem nu och kommer säker så göra så länge de är i en expansiv fas. Problemen uppstår när de ska konsolidera sig och få breakeven på en mer eller mindre konstant passagerarbas. F.ö. tycker jag att det är helt OK att flyga DY men det finns många flygbolag i världen som också gör det väldigt bra. EDIT: när går resan till Preveza? Ge mig datum ska du få både flygplanstyp, ålder och registrering på flygplansindividen ![]() |
#30
|
|||
|
|||
![]()
01sep flyger SAS SK7615 ARN-PVK med en Boeing 737-600 120platser (nödutgångsrader 9-10) och det är helt fullbokat.
Ingen flyplansindivid är planerad än. |
#31
|
|||
|
|||
![]()
SteffTee: Tack, då vet jag! Flög med en sån två gånger förra året, personalen kallade den "knubbsälen".
Med vänlig hälsning, Jason |
![]() |
|
|