|
|||
|
|||
Blåsiga?? Karpathos
Hej.
Jag och en nära vän åker till Pigadia Karpathos den 30:e Aug. Huvudsakligen kommer vi att sola o bada, men planerar även att hyra bil i några dagar för att utforska ön lite på egen hand. Vi vill gärna besöka flera av dom fina stränderna på ostkusten och några av dom spännande byarna. Vad vi inte kollade innan vi bokade var hur mycket blåst det verkar vara på denna ö. De senaste veckorna har jag sett att det har blåst mellan 10-15 m/s i princip varje dag. Och temperaturen verkar ligga på runt 25-27 grader i början av September. Det låter nästan lite kallt för att riktigt njuta av varma dagar på stranden med svalkande bad, eller? Däremot verkar det vara riktigt ljuvliga temperaturer på kvällar och nätter, och med något mindre blåst Känns det verkligen som vinden är 10-15 m/s när man befinner sig på Karpathos? Utan erfarenhet från Karpathos tidigare (endast varit på Lefkas innan) så måste jag säga att det ser ut som att det blåser halv storm varje dag på denna ö, och det känns sådär =/ Ge mig gärna några glädjande ord för att jag ska få hoppet tillbaka om denna ö innan det bär av Mvh Jonas |
|
|||
|
|||
Sv: Blåsiga?? Karpathos
Det blåser nesten alltid på Karpathos, og det er bare godt. Mange av strendene ligger slik til at de har ly for vinden(f.eks Amoopi). Jeg var på Karpathos i 3 uker i sommer og savnet vinden da den ikke var der. Var også på Karpathos i september i fjor og da blåste det mindre enn midt på sommeren. Synes ikke du skal bekymre deg for vinden. Stort sett er den bare god å ha.
God tur! Gled deg, Karpathos er topp! Annette |
|
|||
|
|||
Hej Annette.
Tack för svar, nu känns det lite bättre Får hoppas att vi tycker likadant som dig angående vinden. Jag har hört så mycket gott om Karpathos i övrigt så jag hoppas att vi också kommer tycka om denna ö, och det verkar ju inte som att det är någon som egentligen tycker att blåste har varit besvärande. Skönt att vissa stränder i alla fall ligger i lä för vinden om man tycker att det blåser för mycket. Apella och Kyra panagia ser ut att vara 2 härliga stränder som kanske förhoppningsvis ligger lite i lä. Vinden verkar framförallt komma ifrån nordväst. Tack får lyckönskningarna. Mvh Jonas |
|
|||
|
|||
Vi har återkommit under många år. Vinden är oftast en välsignelse . Underbart när det fläktar lite. Inget man igentligen tänker på.
Glöm inte att åka över till Lefkos med lugn, bra bad och god mat. Vi skall vara där första veckan och andra i Pigadia. Åker oxså 30/8. Ni kommer att få en skön semester. seaside |
|
|||
|
|||
Karpathos ar en ganska blasig o, manga kommer hit for att vindsurfa m.m.. De senaste tre dagarna har det vart mer blasigt har an innan, vinden tilltar mer pa kvallarna men dagarna ar lugnare. Ha med er nan tjocktroja och langbyxor, kvallarna kan bli lite kyliga beroende pa var ni bor. Men soligt ar det, sa visst kommer ni kunna sola och bada! Det ar en underbar o, sa njut och ha det gott!
|
|
|||
|
|||
Har nyss kommit hem från en underbar vecka på Karpathos, det blåste storm två dagar men det gjorde ingenting för när det blev vindstilla för någon sekund så höll man på att brinna upp) Vi hyrde fyrhjulingar några dagar och när man kom upp på höjderna så sjönk temperaturen lite men inte så att det blev kallt.
Maria som ägde hotellet vi bodde på sa att vädret är helt suveränt i Sept. Okt. jätteskönt på dagarna och varmt i vattnet... Ha en trevlig resa. |
|
|