Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-08, 20:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Om Mowgli, bara för kattälskare.

Lilla fula Mowgli börjar se ut som en katt ska göra. När hon- jag är ganska säker på att det är en hona, men hon vill inte gärna visa upp sina privata delar...- när hon kom var hon den fulaste unge jag sett. Bara huvud och öron och mage, ett katt-biafrabarn , för er som minns hungersnödbilder för länge sen. Hon åt och sov och gömde sig i lådan och åt och sov och gömde sig i lådan...

Men nu! Tuff och stark och sprallig, frimodig, ivrig, proportionerlig. Hon har "växt i " sina öron. Hon har fått hår på de kala fläckarna. Hon äter fint, ivrigt men inte i panik. Hon tar sig upp och ner för trappor i flygande fläng. Hon låter sig inte domineras av de andra .

Jag har stort nöje av att kolla det sociala samspelet mellan katterna. Som tidigare är det stora tjocka snälla Kokkinoulis som är hennes favoritfarbror. De andra som fräste åt det fula hittebarnet gör inte så längre, mer än undantagsvis, och det bryr hon sig inte ett dugg om. Till och med den vilda buttra grå honan som vill köra bort alla andra från matfatet låter Mowgli tugga i fred.

Ska man jämföra med människobarn vinner kattungar alla gånger om det gäller att akta sig för farligheter. Vi har en hög veranda och hon sitter ytterst på kanten men trillar inte ner. Hon dricker ur en vattenhink men ramlar inte i. Hon undersöker nya ställen med noggrannhet, nosen jobbar för fullt. Hon har börjat klättra i hibiscusbuskarna men håller sig nertill än så länge.

När jag ska vattna tar jag upp vatten ur cisternen med en hink. Då brukar jag stoppa undan Mowgli i en stor håv där hon får sitta tills jag är klar, för jag har i gott minne en annan kattunge som tog ett skutt över öppningen- men missade och föll i. Jag fick hoppa ner i cisternen lite snabbt och fiska upp ungen. Det var inte så mycket vatten , kanske 80 cm, men jag hade inte tänkt ut hur jag skulle ta mig upp igen...slängde upp ungen genom luckan och bultade och ropade sen tills min sovande man fattade vad det gällde och hämtade en stege... äckligt slam på cisternens botten...

Än är det varmt, och jag hoppas hon hinner växa till sig betydligt innan de kalla vindarna och regnen sätter in. Vintern är jobbig även här, om man inte har ett bra gömställe. Jag brukar göra i ordning en vindskyddad koja under yttertrappen:några brädor som golvisolering, trasmatta och några kartonger och en presenning framför öppningen.

Det ser lite kul ut med alla små huvuden som tittar fram om man kommer hem sent och de har hunnit natta sig.
Svara med citat
Gammal 2012-09-08, 22:00
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Om Mowgli, bara för kattälskare.

"Bara för kattälskare". Helt fel! Underbar läsning även för en utpräglad hundmänniska som jag! Härligt att höra att den ynkliga Mowgli har piggat på sig och blivit en levnadsglad och kaxig tjej. Men, det har nog behövts mycket kärlek och mycket mat för att åstadkomma det. Precis som med människobarn och hundar ;-)

Senast redigerad av Pnyx den 2012-09-08 klockan 22:07. Anledning: Litet tillägg
Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 10:54
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Kommer att tänka på sagan om den fula ankungen - som senare blev en vacker svan.

Ser fram emot nästa katt- och människoäventyr ...
Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 11:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Rolig läsning!

KATTER är underbara djur, självständiga och med stark egen vilja det gillar jag!
Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 12:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Även jag är mer hundmänniska men älskar ändå Dina katter Monica! Jag ser dem framför mig i dina målande berättelser. Tack!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 12:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Härlig läsning som vanligt Monica, jag skulle vilja veta vad din man tänkte när han såg att frun tagit sig ett svalkande? dopp i cisternen?
Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 17:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jaa, ni...många roliga ögonblick. Om man går ut på verandan har man raskt en klängande liten spindelapa runt fotlederna. Idag blev det två stora bitar kyckling över , som hon fick, och hon klämde i sig båda bitarna, var hon nu fick plats med dessa.

Cisternen är inte rolig att bada i...mannen sa inget, Hellen, bara hämtade en stege ...
Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 18:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Nej, det förstår jag att det inte var roligt, han måste ju trott att du blivit tokig?
Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 18:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Du kunde väl gett honom en stor tackkram direkt

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 18:17
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Jag kan riktigt se tuffingen framför mig. Så gulligt.
//
KR
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.