Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-05, 15:46
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012
Standard Plocka oliver på Lesvos i januari 2013

Mina vänner Nina och Nana på Hotel Votsala i Thermi på Lesvos (ca 15 km norr om flygplatsen) arrangerar en olivplockningsvecka 12-19/1. Du finner mer info på http://www.votsalahotel.com/
Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 15:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Plocka oliver på Lesvos i januari 2013

Ser helt undebart ut och vilken bra reklam de gör för sitt boende. När jag blir äldre och inte längre yrkesarbetar hoppas jag kunna fördriva vinterhalvåret med diverse roliga aktiviteter som olivplockning i Grekland. Fast med mina drömmar får jag nog arbeta länge.

Lesbos är verkligen en fantastisk ö där man slipper massturismens baksidor.
Naturen är så omväxlande och det finns ett fågel och djurliv som kan vara svårt att hitta på andra ställen i Grekland.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 14:03
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Verkar kunna bli en ganska lättsam och angenäm olivplockning. Viill man verkligen arbeta hårt och göra en insats, så finns det hur många olivträd som helst i bergen bakom Pyrgi Thermi. Orten är förresten liten men trivsam med bl a rester från tidigare bad (därav namnet, antar jag).
Instämmer med Eva L. Vore jag pangschis så skulle jag plocka oliver i Grekland varje säsong och då gärna på Lesvos.

Senast redigerad av Pnyx den 2012-10-06 klockan 14:16. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 17:21
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Jag plockar oliver varje år och det är ett riktigt skit jobb .Tungt att släpa näten, alla korgar eller säckar som ska upp på bilen kanske av lite senare.
Sena kvällar i Olivpressen tunga kannor på 100 kg som skall bäras ner i källaren.
Varför gör då detta helt enkelt för att man får träffa ljuvligt underbara greker, god mat, dryck och vackra vyer smaka på första oljan som rinner ut ur kranen med en bit bröd otäckt gott .
Är inte pangschis plockar ändå
Lolis
Svara med citat
Gammal 2012-10-07, 10:43
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Instämmer med Lolis Vi plockar oliver två ggr per år,först bordsoliverna i okt/nov,sedan oljeoliverna i december.För oss olivbönder är det långa och tunga dagar och vi måste veta exakt när oliverna ska plockas,det varierar från år till år.Vädret har stor betydelse,regnar det så plockas det inte. Värmen som vi haft och fortfarande har har förhindrat bordsolivernas mognad.
Arbetet är inte slut när oliverna är plockade,oliverna ska pressas, buteljeras ,om man som vi exporterar till Sverige.Träden måste beskäras,ta hand om veden,överblivna kvistar eldas upp,de stora dukarna/näten ses igenom och lappa dem i händelse av hål,olivsäckarna tvättas.Det är arbete i olivlunden året om.
Men det är också en trevlig sammanvaro då man oftas plockar med hjälp av hela familjen och släkt/vänner,jag är glad för min del i det hela,tar bara hand om att utfodra alla med god mat och dricka
Och att sen få smaka de första färska olivdropparna är himmelskt!

Senast redigerad av anneli56 den 2012-10-07 klockan 11:16.
Svara med citat
Gammal 2012-10-07, 10:57
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Hvilken funktion har nettene..?
Svara med citat
Gammal 2012-10-07, 11:25
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Det stora (4*8m) näten läggs under olivträden och kvistarna vilka skärs ned släpps ner där och så slår man av kvistarna med en liten kratta och oliverna ramlar ju på näten där de rensas från blad och kvistar och samlas i ihop och hälls i säckar.Detta är ett riktigt handarbete
Svara med citat
Gammal 2012-10-07, 12:20
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Larvih har ett album med några olivbilder det är bara att gå in och titta.
Svara med citat
Gammal 2012-10-07, 22:24
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Ok. Mange tak for oplysningerne.

Men hvad gjorde man så i gamle dage, hvor der ikke fandtes net..?
Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 11:50
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Lolis och Anneli56, ni har rätt! Olivplockning är mycket hårt arbete. Hotel Votsala har många stamgäster från hela Europa och sedan tre år kan hotellet också erbjuda vinterbonad övernattning under tiden november – mars. Många av stamgästerna har efterfrågat olika ”vinteraktiviteter” Olivplockarvecka är en sådan.
Jag bor på Lesvos under sommaren (början maj- mitten oktober) Har valt att bo på östkusten i Skala Mistegnon, 6 km norr om Hotel Votsala och ca 20 km norr om flyplatsen. Skala Mistegnon är en typisk sommarby med mest grekiska sommargäster. Här är nästan öde i början på maj för att sedan nå max i augusti. Nu är vi inte många kvar här. Jag är en av de sista sommargästerna som ger sig av och snart är bara de 15 bofasta kvar.
I år har vi räknat in gäster från bland annat Norge (4), från Danmark (15) och från Sverige (2). Dessutom stammisar, med egna hus, från Belgien, Frankrike, Tyskland och Canada. Vi kan erbjuda 6-7 tavernor och en kaffe-bar. Inga discon. Ungdomarna här reser till Mytelini för att roa sig. Vi erbjuder en fantastisk grekisk ljudkuliss från det att de första fiskebåtarna går ut i soluppgången fram till tavernorna stänger efter sista gästen omkring klockan ett. Det är en liten by så vi har till exempel inga lekplatser, så har du småbarn kanske du ska välj Hotel Votsala istället. Reser du med tonåringar är Votsala också ett bra alternativ. Fullt med jämnåriga från främst England och Tyskland under juli och augusti. Vill du pröva Lesvos och samtidigt uppleva en eller flera riktigt grekiska sommarveckor är östkusten på en bra plats. Alla talar inte engelska här, men tillräckligt många för att du ska få den service du behöver. Du kan köpa en flygstol av Apollo, som flyger på söndagar från Köpenhamn eller en genomgående biljett av SAS. Är du ute i god tid blir SAS-alternativet ofta billigare (åtminstonde från Köpenhamn) och väntetiden vid bytet på Athens flyplats cirka två timmar. Dessutom behöver du inte bry dig om bagaget under resan. På Votsala finns en smart ordning med hyrbilar. I Skala Mistegnon behöver man en bil.
Prisnivå i min by (sommaren 2012): Lunch eller middag, där två delar på fem tallrikar grekiska specialiter och dricker Ouzo (vanligaste måltidsdrycken här) eller öl eller en halvliter vin, mellan €20-25 totalt. Är en eller flera av tallrikarna fiskrätter ökar priset till €30-35 totalt. På Nostos (Kaffe-baren) kostar en halvliter grekisk lager €2.50. En kopp nescafe €2.00. Frappé €2.50 Grekisk kaffe €1.50. GinTonic €5.- Blended wiskey €5.-
Jag har lagt upp ett album med några bilder från Skala Mistegnon.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.