Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2012-10-29, 07:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Turgutreis, Bodrum

Ja, nog är det givande på olika sätt att resa. Borde vara en obligatorisk del av ens uppfostran, hur det nu skulle gå till.

-Jag kan inte redogöra för hur greker i allmänhet ser på Turkiet. I stort är det en generationsfråga. De gamla minns fortfarande oroligheter och krig, tvångsförflyttningar, förlust av gårdar och hus, rädsla och fattigdom. Min mans generation matades med antiturkiska historier från spädbarnsåren, gjorde flera års värnplikt, fick inte besöka Turkiet ens när det började bli turistland. De yngre får öronen fulla av politiska ställningstaganden i alla media.
De i mitt resesällskap var helt entusiastiska och många hade varit dit på tidigare resor. Många har besökt ********, eller Konstantinopel som man fortfarande säger här. Andra besöker byar där deras förfäder hade hus. Alla tycks beklaga att politikerna inte kan se till att länderna kan lösa gränstvister (fortfarande finns det delar av gränserna som inte är helt klara.) Turkiet låter en otrolig massa illegala invandrare passera. Turkiet vill hindra Grekland att provborra och leta efter gas/olja. Turkiet-Cypernfrågan är fortfarande het.

Sammantaget vill jag inte påstå att jag vet mer än så.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48.