![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Inspirerad av Lars fina texter och bilder från ett Kreta i lågsäsong, fick jag lust att bidraga med några bilder från våra härliga dagar i Nea Chora (lite tidigare på säsongen), som är ett trevligt bostadsområde i utkanten av det centrala Chania – en kvarts promenad så är man vid den stora hamnen i Chania. Men varför inte bara stanna i Nea Chora? Där finns restauranger och fiskehamn, sandstrand och levande musik om man har tur. Tingeltangelbutiker saknas helt. Till gengäld finns en imponerande lokal marknad varje torsdag (tror den flyttar några gator om vintern) med ett livligt folkliv och många olika produkter att välja mellan, allt från grönsaker, frukt och fisk till köksredskap, underkläder, strumpor, kläder och allt möjligt.
Vi bodde på Arocaria med den här utsikten som vi njöt från rummet: ![]() Frukosten kunde vi laga själv eftersom vi hade en studio med köksfaciliteter, men vi kunde också välja att få den serverad på hotellets café O Marmalos, eller helt ute på motsatta sidan av gatan när vi ville det. Färskpressad apelsinjuice, gott bröd, valfritt kaffe eller te (vi valde dubbel espresso) och val mellan omelett, yoghurt med honung eller som här ett par kokta ägg – det duger gott till oss: ![]() I den lilla hamnen kan man fiska, mata gässen och se fiskebåtarna komma in: ![]() eller köpa fisk på hamnen: ![]() På hamnen finns flera tavernor att välja mellan: ![]() och har man tur kan man uppleva musik fredag/lördag – härlig laika, rembetika, fin musik: ![]() På den imponerande torsdagsmarknaden i Nea Chora kan man köpa goda grönsaker: ![]() och allt mellan himmel och jord: ![]() eller härliga zucciniblommor, som sedan kan avnjutas som ”stuffed zuccini flowers” på någon taverna: ![]() som här till vänster i bilden fyllda med ris, gott kryddat och med grekisk yoghurt som tillbehör: ![]() Det finns många tavernor längs strandpromenaden i Nea Chora. Här ligger också trevliga ouzerior/mezedopoleio, bl.a.To Magazaki: ![]() To Magazakis Bekri Meze är en mycket smakrik upplevelse: ![]() Det är aldrig långt till ett härligt morgon- eller kvällsdopp: ![]() Dagarna avslutades gärna med solnedgång från vårt rum, ingen solnedgång var den andra lik: ![]() I Nea Chora bor vi gärna igen! Senast redigerad av Marianne den 2012-12-04 klockan 10:08. |
|
||||
|
||||
![]()
Jättefint!
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Piggar upp i snöyran, tackar!
Hälsningar Stinab |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för fina bilder att vila ögonen på så här i vintertid. Även jag kan tänka mig tillbaka till Nea Chora. Hade en härlig vecka där med dotter och barnbarn i oktober.
RAN ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
VILKEN TUR
att vi har bokat i Nea Chora de sista 4 nätterna under vår resa i dec-jan till Kreta. Annars hade jag nog varit tvungen att boka om boende! Vilka härliga bilder, Marianne. Tack för dom!!! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Åhh.. tack!
Det behövdes just idag, när jag sitter här genomförkyld och inte har orkat ta mig till jobbet ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Marianne, jag blir glad därför att du också skriver och beskriver i ord och bild, vad du är med om, vilket undertecknad tycker att fler borde göra eller åtminstone ge lite feedback på det som skrivs.
Många läser ju vad som skrivs men väldigt få ger feedback, varför är det så? Är det för att vi är svenskar, norrmän eller finländare? Jag har även skrivet på andra siter och där är gensvaret mycket större. Jag skriver för att jag tycker det kul och hoppas de som läser det tycker det kul att läsa men det visar man inte. Varför? ![]() Jag är inte ute efter beröm och vackra ord men att locka fler att skriva om det de upplever. Kanske har jag fel, men Marianne jag läser med glädje det du skriver och bilderna du visar!!! lars Kriti stin kardia mou Senast redigerad av lars den 2012-12-04 klockan 14:30. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har bott i Nea Chora 7 -8 ggr.
Vill bara säga att du skrivit ett förnämligt reportage om Nea Chora. Någon som vet hur man tar sig enklast dit om ett par tre veckor? |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Marianne!
För att du delar med dig av dina upplevelser från Kreta, härliga bilder som värmer upp i den kalla vintern. Sunny ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så härligt ni måste haft det
![]() ![]() Tack! Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack snälla Marianne!
![]() Underbara bilder, och otroligt passande en dag som denna när snön vräker ner. Märkligt egentligen att det är en sån skillnad mellan Nea Chora och Chania, med tanke på att det bara är femton minuters promenad emellan. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för fina bilder. Nea Chora verkar verkligen intressant om man vistas i Chania-området. Hoppas verkligen att jag ska ha möjligheten att bo där nångång.
/ Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hei Marianne
![]() Takk for flotte bilder og tekst.Vi reiser nesten alltid 2 ganger pr.år til Kreta, paradis på jord ![]() I Neo Chora har vi aldri vært, men der MÅ vi bo engang ![]() anne |
|
||||
|
||||
![]()
Bilder som väcker längtan!
// KR |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tycker att många har skickat in resebrev i år från många olika platser i Grekland och de finns ju på Kalimera även om det inte är i forumet. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Marianne!
Härliga bilder som värmde gott en sådanhär kall dag -22 grader här i norr.Måste nog bli Kreta nästa Greklandsresa.Flyg och sen luffa runt med buss verkar kunna vara ngt för oss. Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi som bor här över vintern upplever att när de flesta turist ställena stängt kommer ett lugn över Chania och allt blir trevligare o kanske lite mer likt Nea Chora.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och som du skriver det är svårt att hitta något bättre än Kalimera så var livaktiga alla ni som läser. Parakalo! lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla snälla kommentarer, det värmer också mitt hjärta här i ett vitt och vintervackert landskap att så många gläder sig över greklandsbilder som får oss att tro på att vi snart är där igen.
Ang. biljetter till Chania vintertid, så kollar jag ibland på SAS och har man tur så går det att hitta biljetter Kastrup-Aten-Chania t/r under 3000 p.p. Kollade även Arlanda-Kastrup-Aten-Chania i går och hamnade som lägst på 4900 SEK t/r p.p., men det är långt från alla dagar man kan få biljetterna till det priset. Det kostar mer om vintern, men det blir väl snart vår och sommar igen. Tror att det är en bra kombination att ta en vintersemester på flera orter, där Nea Chora är en av dem. Senast redigerad av Marianne den 2012-12-05 klockan 08:59. |
|
||||
|
||||
![]()
Skulle gärna vilja uppleva det. Jag älskar Chania, men har inte varit där senare än november, så att se staden på vintern vore verkligen något.
|
![]() |
|
|