Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-12, 10:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Billig mobilsurf utomlands

Nu börjar det poppa upp mobillösningar som gör det billigt att mobilsurfa även utomlands. Fogg Mobile är en sådan tjänst. De tar fram ett SIM-kort, för 149 pix/mån där du erhåller 10Gb. Lösningen är dock sådan att det bara är surfen som blir billig, inte själva röstsamtalet, där den inhemska operatören hanterar det.
Tjänsten är ännu på Beta-stadiet och Grekland är ännu inte ett av de länder som finns med, men det kommer säkert. Italien och Spanien är ju med redan nu. Kan vara värt att testa!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 10:37
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Re: Billig mobilsurf utomlands

Låter ju väldigt intressant! Kan du förklara för en totalt okunnig vad du menar med att en röstoperatör är inblandad? Gäller det bara om man ringer vanliga samtal?

Smultron
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 12:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Re: Billig mobilsurf utomlands

Eftersom det finns gratis eller billig wifi på många ställen i många länder, så är det framför allt lösningar för att ringa och skicka sms billigt som är intressanta, tycker jag.

Med betalskype ringer man väldigt billigt till mobiler och fasta telefoner över hela världen, och gratis till dem som har skype i mobilen och är online.

Viber är en reklamfri app till smartphones som man ringer och skickar sms gratis med, till andra som har appen och som man har i sin vanliga mobilkontaktlista.

Med appen Kik skickar man gratis sms över hela världen till andra som har den.

Fler?
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 12:56
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
vad du menar med att en röstoperatör är inblandad? Gäller det bara om man ringer vanliga samtal?
Japp. Telefonsamtalen går via den lokala operatören. Det gör iofs även surfen på nåt sätt, men där har Fogg slutit ett avtal, så att 149:-/mån gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Eftersom det finns gratis eller billig wifi på många ställen i många länder, så är det framför allt lösningar för att ringa och skicka sms billigt som är intressanta, tycker jag.
Ja, klarar man sig med det, så är ju allt väl. För egen del, så vill jag ha uppkoppling överallt, utan att behöva logga in hela tiden. Jag vill kunna sitta på min balkong på kvällen och planera min morgondag online. Jag vill inte behöva vara beroende av Wifi. Vissa hotell har ingen Wifi. Andra säger att de har, men då funkar det bara i receptionen. Ett tredje har täckning överallt, men är svajigt, så att det ändå inte funkar. har hjälpt till och startat om ett antal hotellroutrar genom åren, då personalen inte haft en susning om felet.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 13:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Det blir ju bättre och bättre och på de resor jag har gjort i år har det varit riktigt bra wifi på hotell, restauranger, rastplatser (Sydamerika) mm. Behövde aldrig logga in mer än första gången på något av (de enkla) hotellen på Kreta och surfade utan avbrott på balkongen både morgon och kväll. Att surfa "hela tiden" har jag inte behov av, måste ju hinna göra det man planerat också
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 14:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Standard Sv: Billig mobilsurf utomlands

Vi har hittat en lösning som fungerar bra i den Grekiska övärlden. Ett Vodafonemodem inkl 4 Gb surf fick vi ge 43 € för. Modemet är därmed vår egendom. Nu behöver vi bara inhandla refillkort för att återaktivera modemet (Dongeln) Finns refillkort i olika valörer från 10€ och uppåt.

När vi då hamnar på ett Hotel med svajigt wlan - eller obefintlig sådan- då drar vi bara igång Vodafonemodemet. Refillkort finns att inhandla i princip överallt. Vodafone har därtill på sin hemsida lovat att det under 2013 ska gå bra att köpa trafik via Visakortet.

Arne
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 15:49
Netwolfs avatar

Standard Sv: Billig mobilsurf utomlands

Ser man på wifi-täckningen så är det trots allt bra i Grekiska övärlden. Italien däremot. Det är ett u-land vad gäller wifi. De har t o m mage att ta betalt på barer, även fast man är gäst! Om det ens finns, förstås...

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51.