Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-15, 14:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Somrar på Peloponnesos 5.

De dagar vi inte fiskade gjorde vi turer i omgivningen. Vi fick åtskilliga vänner och en del av dem håller vi fortfarande kontakt med.

Elias, djupdykare, storfiskare...Jannis, djupdykare, storfiskare...Antonis, tomatodlare, nöjesfiskare...Efthymios, pensionerad glasögonskalmsfabrikör, hobbyodlare...Christiana, sjuksköterska, numera bosatt på Cypern...ja många fler som jag hoppas kunna träffa någon gång igen, prata lite minnen, sucka över att tiden gått ifrån oss...

Jannis har vi ofta haft som gäst i vårt hem, han bor på Rodos och det är ju ganska nära oss.

Vi fick också många, dock ytliga,bekanta bland husbilsturisterna. Mest var det österrikare, tyskar och italienare, även slovener, som kom med sina olika ekipage. En vanlig rutt var (är säkert fortfarande) Patras-Korint-Epidavros-Napflion-Tripolis-Sparta-Kalamata-Pylos-Pyrgos-Patras. Det finns oerhört mycket att se på den rundan: bättre berättat av Admirala.

Det fanns nästan hela sommaren några husbilar vid Lagouvardos. Lagom nära Patras för några sista dagar innan färden norrut mot färjorna.Många kom år efter år.

Vanlig syn: en husbil kommer vaggande nerför grusvägen till stranden. Den kör upp på den stabila södra sidan. Dörren går upp. en hund och några blonda, solbrända barn skuttar ut och rusar ner till stranden. En blond, solbränd kvinna lägger ut en matta, vecklar upp några stolar och ett bord, en parasoll. Så spänner hon upp en torklina mellan spegeln och nån trädgren. En orakad, blond och solbränd man slänger sig ner i en stol och knäcker en öl...

Det blev många trevliga bekantskaper under åren. Vi fann att dessa turister var väldigt miljömedvetna och måna om att hålla rent - Många hade besökt Grekland redan som barn och då tältat med sina föräldrar ungefär som vi gjorde.

Italienarna kom inte sällan i karavaner med tre bilar och ställde upp sig som kring en gård, lyfte ner kanoter och surfingbrädor, hade generatorer och ljusramper...massor av vin och mat som de gärna bjöd på.

Vi har i den slitna adressboken namn från Milano, Wien, Stuttgart, Belgien, Klagenfurt, Graz, Tolmin...

På kvällarna, när större delen av lokalbefolkningen hade dragit hemöver, var det lugnt och skönt, enstaka lampor tända, någon som spelade gitarr, havet som brusade alldeles intill. Fina stunder. Jag tänkte ofta på att just här hade många små båtar under antiken dragits upp inför stormar. Kanske själve Odyssevs hade suttit och tittat ut över havet just där jag satt.
Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 17:16
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos 5.

Monica P!
Tack,tack tack för att du delar med dig,Jag njuter
Monica C från ett snöigt Boden
Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 08:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi har i den slitna adressboken namn från Milano, Wien, Stuttgart, Belgien, Klagenfurt, Graz, Tolmin...
Träffade ni några Skandinaver? Eller var det då som nu, att de åkte till öarna?
Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 12:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag tror inte det var några skandinaver med husbilar, men vi hade "gäster" mest varje sommar, vänner från Sverige som tog bussen från Aten eller hyrde bil för att hälsa på. Min dåvarande hyresvärd glömmer aldrig trafiken i Aten...ändå var han rallyförare i sin vilda ungdom...
Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 22:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Min dåvarande hyresvärd glömmer aldrig trafiken i Aten...ändå var han rallyförare i sin vilda ungdom...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:37.