Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-28, 20:00
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Flashback

Idag var jag och handlade på Inca i Apostoli.bland alla sprayer.kem medel för utrotande av insekter,låg kommer ni ihåg sådan där röda cylindriska flugfångare.Man drar ut dem hemskt klibbigga låter höljet hänga kvar som lod.Nu kommer det fiffiga som visar att produkten är färdigutvecklad o genomtänkt.I locket sitter ett häfstift färdigt att användas för att hänga upp den .Fungerar ,vet ej den har bara hängt uppe i 4 tim.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-11-28, 20:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 880
Standard Sv: Flashback

Flashback? Va fasen, är Kalimera omnämt där, tänkte jag, men detta ar ju nåt helt annat

/Wolfen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-11-28, 20:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flashback

Jan, hos oss är det alltid flugsäsong i november, av någon anledning. Jag har i flera år använt de här klibbremsorna och de fungerar bra. Problemet är att hitta något bra ställe att sätta upp dem. Runt ytterdörren behövs de, där sitter flugor och lurpassar på att få smita in, men där är det aluminiumkarmar och cementväggar...häftstiftet funkar inte...jag fixar lösningar med snören och jag vet inte vad.
Ett annat ställe är inne i sopskåpet där jag har en låda för sånt som ska till komposten. Även om jag tömmer den dagligen drar den småflugor. En klibbremsa horisontellt under vasken gjorde susen.

Rätt äckligt med flugor om man inte är svala.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-11-28, 20:41
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Flashback

Har länge funderat på flashback. Man kommer ju in där när man söker på olika frågeställningar man har. Så mycket har jag förstått, att rumsrent är det inte. Har inte orkat ödsla energi på att kolla upp det, men nu tänkte jag skulle få svar... Nix!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-13, 19:14
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Flashback

Här har det varit banafluge-säsong i minst två månader nu, Jag vet bara inte var dom förökar sig , dom små ljusbruna flugorna, det ska ju vara i rutten frukt, men soppåsen har jag i en hink med lock.
Dom samlas i stora mängder framför toalettskåpets spegel när det är belyst. Nu har jag hittat dom klibbiga giftfria remsorna. Om man hänger upp en sådan framför spegeln kan det fastna ett hundratal per dag på remsan.
Köp inte dom giftiga sprayerna som finns mot insekter i hemmet ! Jag tog en sprutflaska för växter med vatten och en droppe diskmedel och sprutade på spegeln, och på köksfönstret, där det också kan samlas en hel del, och då drunknar alla på en gång. Det är bara att torka upp med hushållspapper, och glasena blir rena samtidigt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-13, 23:47
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Flashback

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Köp inte dom giftiga sprayerna som finns mot insekter i hemmet ! Jag tog en sprutflaska för växter med vatten och en droppe diskmedel och sprutade på spegeln, och på köksfönstret, där det också kan samlas en hel del, och då drunknar alla på en gång. Det är bara att torka upp med hushållspapper, och glasena blir rena samtidigt
Husholdningseddik liker de ikke heller ikke. Sett små skåler med ufortynnet eddik rundt forbi i vinuskarmene, og de forsvinner . Eddik er også fint til å vaske glas/vindu med.

Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-14, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flashback

Ättika tar också effektivt bort dålig lukt och är suveränt att blanda i vattnet när man exempelvis ska torka ur sin kyl. Ett väl beprövat husmorstips som håller än.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-14, 10:08
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Flashback

Och här på Kreta är det utmärkt till att avkalka Kaffebryggare ,vattenkokare pga det mycket kalkhaltiga vattnet .lite ättika o saft fr en citron samt vatten.Problemet är bara att ättika finns inte här,jo Stefan i Ryska butiken i Chania kan du hitta det ,Jag undrar om inte vinäger används här istf ättika.Ska prova om det löser kalk vid tillfälle.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-14, 11:09
Zaki Zaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 34
Standard Sv: Flashback

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Och här på Kreta är det utmärkt till att avkalka Kaffebryggare ,vattenkokare pga det mycket kalkhaltiga vattnet .lite ättika o saft fr en citron samt vatten.
Tack för tipset, ska ta med mig en flaska ättika nästa gång det bär av hem till Grekland. Vi brukar alltid få köpa ny kaffebryggare varje säsong då inget verkar bita på kalkavlagringarna.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-01-14, 11:40
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Flashback

Vi brukar ta med avkalkningspulver/tabletter hemifrån. De funkar bra och de tar inte så stor plats i resväskan.
June
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-01-15, 10:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Flashback

Ett annat bra tips mot flugor är de plastremsor som man fäster på fönstren. Vi har köpt något som heter Flysons flywindow. Giftfri och miljövänlig. Jag tror det var på Granngården eller någon liknande butik. Lätta att byta och flugorna fastnar när de går över den genomskinliga plasten.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-01-15, 11:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flashback

Gamla tips är inte så dumma! Jag avkalkar med vanlig vinäger, den som finns i varje affär, billig. Slår i bryggaren när den är varm efter användning och ställer undan till nästa dag. Lite borstning och sköljning, allt klart.
Samma vinäger duger till allt möjligt, brödlådan, kylen som Eva säger, mota bort alltför ivriga katter som vill in...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-01-18, 13:32
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Flashback

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Och här på Kreta är det utmärkt till att avkalka Kaffebryggare ,vattenkokare pga det mycket kalkhaltiga vattnet .lite ättika o saft fr en citron samt vatten.Problemet är bara att ättika finns inte här,jo Stefan i Ryska butiken i Chania kan du hitta det ,Jag undrar om inte vinäger används här istf ättika.Ska prova om det löser kalk vid tillfälle.

Tack för tipset !
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-01-18, 14:43
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Flashback

Eddik er mitt universalmiddel - miljøvennlig - og her er en side med tips om bruksområder og hvordan man går frem

http://www.klikk.no/bonytt/vedlikeho...icle702875.ece


Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-01-18, 19:02
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Flashback

Har kollat lite på skillnaden Ättika o vinäger ,Ättika alkoholbaserat ,vinäger vinbaserat hette ju förut vin ättika .Blev konfunderat av Norsk Eddik och flaskan som visade Vinäger .Hur det är i Norge vet jag inte men borde ju vara samma.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-01-19, 20:22
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Flashback

Hittade rengörings-bensin idag på INKA, för att ta bort kletet och klibbet som blivit på badrumsskåpet, av remsorna.

Som gammal kemist vet jag att etylalkohol reagerar med syre till aldehyd, och sedan till ättiksyra. Gammalt vin smakar ju surt, eller hur ?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-01-19, 21:17
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Flashback

Den norske 'husholdnings-eddiken' er gjerne basert på 93 % vann og 7 % eddiksyre (altså ikke etsende). Som igjen blandes med vann, til eks. rengjøring, rens av oppvaskmaskin, til sild- og salatdressing. Og selvfølgelig til å få av tape/limrester med .

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT