![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hur är det.........? Kan man bo på Telendos i 2 veckor utan att få "lappsjuka"?
Har förstått att båtarna ofta går över till Kalymnos. Gillar helt klart lugn och ro, men måste ha lite att gå och kika på nån kväll då och då. I juli månad är det varmt och jag vet att jag inte fixar gå några längre vandringar, värmen tar kraft. De senaste semestrarna har varit på Skopelos, Patmos Samos Kreta och Tilos varje ö underbar på sitt sätt. Pian ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns en hel del "stammisar" som åker varje år till Telendos och som inte rör sig ut fläcken, enligt en restaurangägare jag känner. Men det går båtar till stora Kalymnos var halvtimma ungefär...
|
|
||||
|
||||
![]()
Telendos är i alla avseenden en sällsamt trivsam ö att bevista. Dock må ett frågetecken sättas för en tvåveckorsvistelse därstädes. Det kunna måhända bliva en smula enformigt, ja rent av långtråkigt.
Men, ni har ju grannön Kalymnos att tillgå. Får jag drista mig föreslå att ni tager er en vecka på Telendos och en vecka på Kalymnos. Detta förmenas vara en väldigt bra mix. Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ett utomordentligt bra förslag, Arne ![]() ![]() Siw o Lena ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle utan att blinka valt att bo på Telendos i två veckor. Det finns få öar som lämpar sig bättre om man söker lugn och ro. Gillas du att läsa böcker i tystnad har du hittat paradiset. När du vill ha liv och rörelse har du bara fem minuter över till Kalymnos där det finns hur mycket som helst att se och göra. Åker du på egen hand kan du börja på Telendos, om du tycker att där är för lugnt så åker du bara över till Kaymnos och bor resten av tiden där.
Senast redigerad av Kalimera den 2013-01-30 klockan 09:44. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller helt med Janne!
/Ofelia |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med Janne och ofelia. Lugn och ro, följa bylivet på mycket nära håll och träffa många trevliga människor från när och fjärran. Eller hur - ofelia?
Dessutom nära tillgång till Kalymnos med alla dess variationer. Bättre kan man inte ha det! /Anders |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har mange ganger bodd på Telendos i 14 dager og vi stortrives med det! Vil man ha litt "liv og røre" tar det 5 minutter men båten over til Kalymnos og der er det jo mange alternativ.
Det å våkne om morgenen til stillheten ( kun bølgesus) er en luksus for oss. Lykke til ![]() Astri ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Helt enig med Astri, og jeg snakker også av erfaring.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla svar! jag/vi är riktigt sugna på Telendos, men än har vi inte riktigt bestämt oss! Finns för mycket att välja på.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jomenvisst kan ni med gott samvete satsa på tvenne veckor på Telendos!
Senast vi bodde på Telendos kunde vi bara boka rum hos George på OTR en vecka (i övrigt fullbokat hos honom), annars hade vi gärna bokat två, så det fick bli en vecka på Telendos och en vecka i Myrties på Kalymnos. Men, skulle vi kunna få till två veckor på Telendos så skulle vi i vår familj satsa stenhårt på det. Missförstå mig inte, vi älskar Kalymnos oerhört mycket. Jag har varit där sedan 1986, men när det är sängdags är det sagolikt att sitta på en balkong eller veranda på Telendos och blicka över till Kalymnos. Man ser precis allt som försiggår där, men det är som att ha bomullstussar i öronen. Har ni barn är Telendos perfekt. Ni behöver inte bekymra er för att bilar skulle kunna köra över kottarna, ty det finns inga på Telendos. Bilar, alltså. Ungar/kottar finns det. Kaikerna går t/r Kalymnos varje halvtimme till ringa penning, minst fram till midnatt, så skulle ni, gudarna förbjude, drabbas av "lappsjuka" så kommer ni kvickt till bullrande civilisation på nolltid. Och efter en varm, trevlig och fascinerande dag i exempelvis Pothia, är det en lisa för själen att återvända till stillheten på Telendos. Vår familj kan rekommendera, å det varmaste. ![]() |
![]() |
|
|