Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-12, 19:53
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard hemresan

Hur brukar ni göra på hemresan om ni vill slippa övernattning i Aten???
Tidigare en gång tog vi båten från Naxos en dag innan flyget o sov på ett loppigt-hotell i Aten...

Är det möjligt att förlita sig på färjan från t.ex Syros o åka samma dag som flyget....? Eller är det någorlunda tillförlitligt att ta inrikesflyget från Syros o ha 5 timmars marginal?
Eller har någon ett tips om en närmare ö??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-12, 20:20
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: hemresan

Har tagit för vana att ta kvällsfärja hem, checka in på golvet på kapellet utanför McDonalds på flygplatsen (0€ men man får betala för måltiderna), för att ta tidiga morgonflyget därifrån. Hårda bäddar men bra tidsvinst.
I somras hade jag tidigt em-flyg och var tvungen att hotellövernatta i centrala Aten. En mkt positiv överraskning mot tidigare tillfällen. 35€ för ett övre medelklass med sköna bäddar, helkaklat badrum, parkett, osv (kunde varit Scandic), 2 pers inkl stooor frukostbuffé. Priserna har sjunkit i Aten. Crystal City Hotel var detta. Låt vara att receptionisten tittade snett på svettiga flipflops och osande strandskjorta, men det är en annan femma. Tappade en dag men sov som en Gud
Hade jag haft 5 timmars marginal, hade jag tagit detta, både med färja (inkl buss Pireus-flygplats) och med flyg. Hemförsäkring täcker ju åtminstone flygförseningen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-12, 21:06
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard Sv: hemresan

Jag måste nog förklara att det loppiga hotellet hade jag hittat i en lite för gammal guidebok....det var ganska länge sedan nu....

Eftersom vi har barn med oss så vill vi ju att det ska gå någorlunda utan stress...men kanske 5 timmar är rimligt som du säger!!

Kom på att jag läst här för länge sedan att man smidigt kan åka till Egina från Pireus. Kanske det kan vara ett alternativ för oss.Tiderna för sommaren Pireus-Egina ligger inte ute än men färjorna tar 1h och verkar gå ofta.....det brukar väl inte vara dålig sjö o inställda båtar på den sträckan??
Har varit där för länge sedan....men utan barn.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-12, 21:20
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: hemresan

Det är många som förordat det alternativet här på forumet tidigare.
Mitt alternativ var från sträckor som Sifnos, Naxos och liknadne distanser...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-12, 23:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: hemresan

Et alternativ er å reise fra Naxos til Rafina, istedet for Pireus, en kveld/natt i Rafina er faktisk trivelig

- eller dere booker en natt på "Peri's Hotel" i Loutsa.
De tilbyr overnatting m/flyplasstransfer
Da tar dere buss fra Pireus til Flyplassen hvor "Peri's" henter dere, og kjører dere til hotellet ( 10 - 15 min). Neste morgen blir dere kjørt tilbake til flyplassen igjen

Et godt alternativ, men sannsynligvis litt dyrt fra Naxos?, er å ta innenriksfly samme dag dere skal fly hjem til Sverige, om det passer med tiden
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-13, 00:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: hemresan

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Et alternativ er å reise fra Naxos til Rafina, istedet for Pireus, en kveld/natt i Rafina er faktisk trivelig

- eller dere booker en natt på "Peri's Hotel" i Loutsa.
De tilbyr overnatting m/flyplasstransfer
Da tar dere buss fra Pireus til Flyplassen hvor "Peri's" henter dere, og kjører dere til hotellet ( 10 - 15 min). Neste morgen blir dere kjørt tilbake til flyplassen igjen

Et godt alternativ, men sannsynligvis litt dyrt fra Naxos?, er å ta innenriksfly samme dag dere skal fly hjem til Sverige, om det passer med tiden
Jeg festet meg ved "Naxos", leste bedre og så nå at det var "historie"

Jeg ville stole/lita på tiden til et innenriksfly, 2 1/2 til 3 timer føler jeg er god nok margin
Det hender de endrer tiden om man bestiller lenge i forveien, men i så fall må man booke av ( gratis ) om flytiden ikke passer lenger, godt å ha en plan "B"
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-14, 10:00
Stephan Stephan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 138
Standard Sv: hemresan

Jeg har tatt fly noen ganger fra Syros til Athen med en og en halv times margin til flyet hjem til Oslo. Det har vær rikelig tid.

Stephan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-16, 16:54
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard Sv: hemresan

Tack för era tips!!!

Tänker att det kanske är en bra idé att ta ett hotell nära flygplatsen, så att det blir smidigt att ta sig till flyget!!
Vi har inte längre lika lång marginal då vi bokade ett flyget hem vid tolv-tiden....
men det känns bra att tänka kring flera alternativ!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-19, 18:18
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: hemresan

Efter seglingen var det åter till Pireus och Argo/Maria Sembo har det http://www.sembo.se/ enkelt,helt o rent med frukost.ca.300m från hamnen o ca.300m till flygbussen.funkade bra o jag är inte resevan..har före denna resan bara åkt ledstångsprincipen med Apollo från Luleå till Kreta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT