Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-04, 15:28
nice nice är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 29
Standard Vädret 19 maj?

Hej alla Funderar att åka till Platanias 19-26 maj,någon som har erfarenhet av vädret såpass tidigt i maj ? Förstår att badvattnet är kallt,och svala nätter,men kan man tro på lite sol och runt 25 på dagarna ? Förstår naturligtvis att det inte finns garantier,men vad har ni för erfarenheter? Är det för ostadigt så blir det kroatien i juni i stället..men jag älskar Kreta,och pga av att jag ska ha med 2 studerande barn så kan jag inte skjuta på resan i maj. Mycket tacksam för svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-04, 19:10
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Det brukar vara varmt och skönt, 25-30 grader kan du nog räkna med! Månadsskifter april/maj kan vara svalare och lite regnskurar kan förekomma. Men så pass sent i maj som du ska dit är det mycket säkrare.

Kul att du också är inne på Kroatien, dit ska nämligen jag i juni/juli. Har besökt Dubrovnik förut, men nu är det Hvar och Makarska rivieran som ska testas!

Lycka till med resan!

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2013-01-04 klockan 19:24.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-05, 22:31
nice nice är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 29
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Tack snälla Katitzi för ditt svar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-06, 09:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Dagarna är säkert varma så långt söderut i Grekland men räkna med att kvällarna och nätterna kan vara ganska svala men vädret är så variationsrikt idag att man kan aldrig veta. Förhoppningsvis har naturen lite kvar av sin grönska och det är ju ett stort plus även om havet är lite svalt.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-06, 12:34
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Hej nice,
Har tittat lite i mina anteckningar genom åren. Du kan absolut räkna med över 20 grader, kanske redan från morgonen. Men det kan komma någon regnskur. Nu bor vi lite mer österut på södra Kreta, men förhållandena är väl ungefär desamma, förutom att det regnar betydligt mer västerut.
Ylva A
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-06, 21:18
nice nice är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 29
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Tack så mycket! Någon regnskur gör inget,bara det inte är ösregn hela dagar
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-06, 21:26
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Vi reiser til Hellas hvert år i siste halvdelen av mai, og mener det er den aller beste tiden på året. Vi har sikkert vært 8 - 10 ganger på Kreta på denne tiden, og har stort sett hatt godt sommervær, fra ca. 23 - 33 grader, og mest sol og blå himmel, men enkelte år har vi hatt noen regnskurer. Kveldene har som regel også hatt behagelig temperatur. Vårt favorittområde er Agii Apostoli, og i de små buktene der har badetemperaturen vært helt OK, iflg. min kone, som er den i familien som er mest i vannet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-07, 20:28
nice nice är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 29
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Härligt att höra John
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-08, 14:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Citat:
Förhoppningsvis har naturen lite kvar av sin grönska...
19-26 maj bör det vara helt sagolikt på Kreta! Så enkelt är det.

Beträffande grönskan, så är den aldrig så fin som just då! Allt blommar, allt är fräscht, ny grönska, nya blommor - sååå vackert!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-27, 14:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 031
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Hakar på denna tråd eftersom vi skall till Kreta just 19-26.5. Vi har flygbiljetter, men har inte ännu bestämt var vi skall bo. Tar gärna emot förslag. Vi är 4 st vuxna som vill vara ganska lata. Tycker om god mat och dryck. Männen tycker om att fiska från stranden(de har aldrig fått något ) möjligtvis med en Ouzo-flaska i bakfickan. Ingen av oss är soldyrkare, men tycker om att ta en promenad på stranden eller en liten simtur. Tavernor på stranden är bra, men kanske vi inte är intresserade av ställen där det finns bara charterturister. Vi tycker om att titta på omgivningarna, men tycker också om lediga stunder då vi kan bara vara och göra vad som faller oss in.

Någon som har förslag?

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-27, 15:29
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 131
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Hej igen Anne

Mycket info vill du om Chania med omnejd. Jag rekommenderar Falassarna, många turister på dagen på Big Beach. På kvällen är det ganska turistfritt, mycket lugnt. Endast de turister som bor i byn är kvar på kvällen + lokal-befolkningen.
Det finns ett antal riktigt bra tavernor med vidunderlig utsikt. Vassilis Taverna nere mitt i odlingarna hade alldeles utmärkt mat, den bästa av de som vi provade.
Boendet på Aqua marine bra, men vi hade ett litet rum och det är ganska enkelt ställe, de har större rum, de är helt ok, mysigt att bo mitt i "grönskan". Värdparet är mycket trevliga. Annars finns det en del Rooms to let och hotell i "byn".
Stranden lite söder om Big Beach är inte så "nice", vi såg max 4 andra på stranden samtidigt som vi var och badade (cirka 2 km lång). Men där går bra att både bada och fiska .
Vandra norrut om byn till lite "stenhögar", och mäktiga klippor. Lite tyngre är att vandra upp på bergssidan mot Kissamos, men utsikten är betydligt bättre.

Skall ni hyra bil, Notos finns på flygplatsen, fungerade alldeles utmärkt.

Kolla gärna mitt resebrev
http://www.kalimera.nu/resebrev/2012/kreta_gavdos.html

//PA
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-27, 19:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 031
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Tack PA, det där skulle jag inte ha kommit på själv. Kreta är ju en stor ö och det finns många möjligheter. Därför är det roligt att veta vad andra skulle kunna tänka sig göra.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-02-27, 21:21
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack PA, det där skulle jag inte ha kommit på själv. Kreta är ju en stor ö och det finns många möjligheter. Därför är det roligt att veta vad andra skulle kunna tänka sig göra.

/ Anne
Låter som att Nea Chora skulle passa er... tavernor vid havet, liten fiskehamn, gångavstånd till busstationen om ni vill göra utflykter, sandstrand och ändå bara 1 km in till Chanias centrum.

// Malin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-02-28, 08:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 543
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Låter som att Nea Chora skulle passa er... tavernor vid havet, liten fiskehamn, gångavstånd till busstationen om ni vill göra utflykter, sandstrand och ändå bara 1 km in till Chanias centrum.
Håller med helt och hållet!

Bra ställen att fiska på finns också. Om de inte får någon fisk kan de köpa av fiskegubbarna utan att berätta det för er.

Grattis till bokningen Anne!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-02-28, 10:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 031
Standard Sv: Vädret 19 maj?

Jag har funderat väldigt mycket på just Nea Chora. Säkert för att det har skrivits mycket positivt om stället här på Kalimera.

Så få se!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT