Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-27, 15:00
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Ny grekisk Peloponnesos vin på bolaget!

Äntligen lite nytt grekist!! Och från våra trakter
Athena Agiorgitiko (nr 2313)

http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...k/?varuNr=2313
Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 16:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Ny grekisk Peloponnesos vin på bolaget!

Tack för tips! Måste testas, låter som ett smakrikt och gott rödvin!..
Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 17:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Efter en snabb koll över hela vinutbudet från Grekland just nu så finns det omkring 70 viner, röda och vita för den som även botaniserar i beställningssortimentet. Många gamla märken som finns år efter år men flera nya och måhända ett antal som man måste köpa hel låda av (6 st. eller 12 st.).

Det FINNS grekiska viner att tillgå

/ Hasse
Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 18:34
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Nam, en agiorgitikovin fra Nemea, de pleier være gode
Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 20:57

Den ska förstås inköpas men jag är ganska less på Aghiorgitiko-druvan. Den tenderar att likna saft för mycket och saknar den strävhet jag vill att ett bra rött vin ska ha.

Skulle det kunna komma hit ett rött vin av Xynomavro skulle jag bli mycket gladare. Där har man karaktär i fler aspekter än med en av Aghiorgitiko.

/ Hasse
Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 18:21
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Skulle det kunna komma hit ett rött vin av Xynomavro skulle jag bli mycket gladare. Där har man karaktär i fler aspekter än med en av Aghiorgitiko.

/ Hasse
Håller med men som Kajsa sade: "Man tager vad man haver"

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 22:56

Det är betydligt roligare att Greklands egna druvsorter får komma till Sverige än att de internationellt dominerande Cabernet Sauvignon, Merlot och Syrah gör det. Dessa tre storheter finns representerade i flera grekiska viner år efter år.

Jag är nörd på druvrena viner rent allmänt, gärna 100% av en druvsort men ner till 90/10 eller 80/20 accepteras men då får /10 eller /20 i min mening inte vara kraftigare än den dominerande druvan (kallas avancerat hantverk).

Och jag har inte forskat i ämnet men Xynomavro-druvan jag nämner lär inte dyka upp i brådrasket. Jag tror den är för svår att tygla för att skicka på export samt att den möjligen är för dyr att få i sådana mängder att den kan komma ner i veckans Aghiorgitiko-nyhets pris 79:-

Jag kan även förstå att ett Aghiorgitiko-vin faller många på läppen med sin lättillgänglighet, enkelheten att gilla den i sitt sammanhang - god mat, trevlig miljö, social samvaro, samtliga sinnen spelar in. Xynomavro är betydligt mer sträv, kräver kombination av mat som passar och behöver fler år att utvecklas, kanske 8-10 år för att nå hela vägen fram.

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 08:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Jag är nörd på druvrena viner rent allmänt
Där ser man. Jag som trodde du var en inbiten ölnörd, men nu ser jag att du har fler strängar på din lyra. Imponerande kunskaper om vin!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 12:27

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Där ser man. Jag som trodde du var en inbiten ölnörd, men nu ser jag att du har fler strängar på din lyra. Imponerande kunskaper om vin!

/Netwolf

Ibland är det nästan på grund av (eller tack vare) vilken dagsform jag är i, om jag är ölnörd eller vin/druvnörd. Kan inte avgöra vad som roar mig mest, öl eller vin men det gemensamma är att jag besitter en nyfikenhet och en drift i att hitta det optimala, det näst intill perfekta vinet (eller ölet) och jag har några gånger lyckats. Det handlar dock uteslutande om viner som inte längre finns kvar i Sverige, tyvärr.

Har faktiskt haft vinprovningar på min arbetsplats, en god portion entusiasm, bra påläst, brinnande intressse etc. och mötena med deltagarna (kollegorna) har då blivit oerhört givande.

Kan nämna att jag ofta har problem på Systembolaget, mer och mer ser jag att druvrena viner får stå tillbaka mot blandade i en mängd varianter. Vill ännu efter drygt 10 års testande kolla hur t.ex en Merlot smakar mot förr, en Sangiovese från Toscana, eller varför inte någon ny druvsort som just har lanserats från ett känt vinhus etc.

Upptäcktsfärder som dessa är vansinnigt givande !

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 19:12

Athena (nr. 2313 på Systembolaget) är från samma producent som sen länge har vinet Kerastis (nr. 2391) på Systembolaget. Jag tyckte namnet Lykos (producenten) kändes bekant. Kerastis finns ännu att köpa i 19 butiker i 7 län.

Athena är för mig ett synnerligen mediokert vin. Ungt, ganska kärvt, dragning till unkenhet. Knappt medelfylligt, en aning av sötlakrits, lite av röda vinbär i smaken, obalanserat och definitivt minusbetyg. Intressant i första doften men besvikelsen av smakerna drar kraftigt ned betyget.

Tyvärr, vad jag befarade stämde MEN.......

Givetvis upplåter jag åt andra att tycka annorlunda, min beskrivning är min och ingen annans. Det känns slående att vad jag tidigare tyckte om druvsorten Aghiorgitiko, det stämde även denna gång. Efter att ha provat hundratals viner sen ett drygt decennium tillbaka, studerat druvsorter ingående, fått favoritviner, distrikt osv. så känns det som om "billigare" viner mer och mer känns som misslyckanden.

Här är det nära ett sådant, ursäkta för detta men ärlighet varar längst.

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 19:37
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Re: Sv: Ny grekisk Peloponnesos vin på bolaget!

Citat:
Den ska förstås inköpas men jag är ganska less på Aghiorgitiko-druvan. Den tenderar att likna saft för mycket och saknar den strävhet jag vill att ett bra rött vin ska ha.

/ Hasse
Det finns ju ett Xynomavro-vin i beställningssortimentet. Naoussa heter det och kostar endast 73 kronor.
Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 19:50

Standard Sv: Re: Sv: Ny grekisk Peloponnesos vin på bolaget!

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Det finns ju ett Xynomavro-vin i beställningssortimentet. Naoussa heter det och kostar endast 73 kronor.

Hmmm, detta vin har jag inte sett tidigare. Eller har jag det, blir osäker? Men jag lägger till det i min nästa beställning.'

Tack Smultron !

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 19:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Fant en enkel liten oversikt over de mest populære greske druene på foodandwine.com, med korte smaksbeskrivelser. Kan være et praktisk utgangspunkt om man vil orientere seg litt på polet eller i Hellas og ikke er like stor vinkjenner som Hasse

Seven Greek Varietals to Know:

1. Agiorgitiko
(ah-gee-or-gee-tee-ko): This grape produces lush, velvety reds with black-cherry flavors.

2. Assyrtiko
(ah-sir-tee-ko): A source of minerally, bone-dry, citrus-edged white wines.

3. Athiri
(ah-thee-ree): Wines from this white variety often have a scent of stone fruits, like nectarines.

4. Malagousia
(mah-la-goo-see-ah): This melony, jasmine-scented white was on the brink of extinction before winemaker Evangelos Gerovassiliou began growing it again.

5. Moscofilero
(mos-ko-fi-ler-oh): A primarily Peloponnesian white, its wines have tangerine and blossom scents.

6. Roditis
(ro-dee-tis): Elegant and light-bodied, this pink-skinned grape produces crisp whites and rosés.

7. Xinomavro
(zhee-no-mav-ro): This red has floral and spice aromas, firm tannins, and vibrant fruit.

Wine grapes are grown, more or less, all over Greece. A few top regions are the Cyclades, especially Santorini, where Assyrtiko and other vines are tied into a basket shape to protect the fruit against the continuous wind; the Peloponnese peninsula, particularly Neméa, which produces full-bodied, juicy reds like Agiorgitiko; and Náoussa in Macedonia, the heart of Xinomavro.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.