|
||||
|
||||
Köp av öar
Vad är detta. Kan väl knappast bidra till en bättre framtid för grekerna.
http://www.folkbladet.nu/359500/emir...r-grekiska-oar Eva Måste väl finnas bättre sätt att få in pengar till staten som är mer långsiktigt hållbara än att även staten erbjuder delar av öar till försäljning. Senast redigerad av Eva L den 2013-03-18 klockan 10:21. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Sv: Köp av öar
Kollade almanackan, men det var inte första april, annars hade jag trott det. Att någon skulle kunna köpa en bebodd ö tror jag knappast är möjligt. Den där emiren kanske har köpt några småöar, men knappast Ithaka.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Att det skulle vara hela Ithaka låter nog märkligt.
Men om det handlar om att en rik utländsk privatperson kan köpa mark så blir det kanske inte fullt så märkligt. Såvitt jag vet kan utländska medborgare äga mark (fastigheter) även i Sverige /Lars |
|
||||
|
||||
När man googlar lite, så verkar det röra sig om 6 av Echinades örarna, öster om Ithaka.
Deia |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Men förmodligen har Grekland sina regleringar även om det inte är i klass med vår allemansrätt. I artikeln framgår tex att man inte tillåter privathus större än 250m2. Och jag tror inte heller att man har rätt att spärra av ex.vis stränder så att allmänheten inte får tillträde.
|
|
|