Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-13, 15:54
Kotsidakis avatar
Kotsidaki Kotsidaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Till slut blev jag tvungen att registrera mig på Kalimera för att kunna få lite hjälp med planeringen, så jag hoppas verkligen att ni "kalimerare" kan göra det. Det här är också mitt första inlägg.

Jag har aldrig satt min fot på Naxos, men vill så gärna göra det, och kan inte föreställa mig hur stort ön är, så jag har lite frågor till er. Men först ska jag försöka förklara så tydligt som möjligt vad det är jag vill ha av min semester där:

Den 17/8-13 i Aten börjar min tre månaders resa, två av dom kommer jag att spendera i Grekland. Jag kommer säkert att ha flera frågor om andra öar, men jag tar det sen. De första två veckorna är dom viktigaste, så allt måste vara perfekt planerat, eftersom jag kommer att resa med mamma, som inte har haft någon semester vid havet (eller överhuvudtaget) på 18 år. Ja, ni förstår hur viktigt det är! Ingenting får gå fel!

Som sagt, vi kommer till Aten den 17/8 på morgonen. Vid 17-tiden har vi Blue Star Ferry från Piraeus, såg jag. Jag kommer att kunna krama om min älskade stad som jag hade längtat efter i två år igen , ha lunch där och sedan ta båten. Sent på kvällen kommer vi att vara framme i Naxos och kommer att stanna där till den 31/8, för att sedan åka tillbaka till Aten några dagar, för lite sightseeing, innan det är dags för min mamma att åka till Sverige.

Största problemet för mig med att organisera allt är att vi är helt olika personer och vill olika saker, så jag måste hitta en kombination som passar oss båda.

Jag vill:
Vara mellan "lugnet" och "liv". Alltså, nära staden/byn, men inte precis där, (vill inte vara omringad av fasader och gator, och utsatt för buller när det inte passar). Vill vara någonstans där jag kan bara "andas" vissa dagar när jag känner för det, men att inte känna mig isolerad och att det inte begränsar mig när jag vill röra på mig. Sedan vill jag vara så nära havet som möjligt. Föredrar boende precis vid stranden, med utsikten mot havet, med eller utan en liten söt hamn med små båtar, och ingeting framme (typ, andra hotell) som kan störa min vy. Eller lite ovanför, på någon backe, men nära till stranden, och igen med utsikten mot havet, med eller utan en liten söt hamn med små båtar, och ingeting som kan störa min vy. Någon pool behöver jag inte heller, även om det finns kommer jag inte att använda det - jag befinner mig i Grekland ju! Rummet ska ha en balkong och vara ren (hårtork och annat "lyx" kan jag också vara utan, förutom kanske Internet, men den behöver jag inte ha tillgång till på rummet, kan tänka mig gå till ett ställe som är nära och använda den istället när jag behöver det). Ägarna ska gärna ha ett stort leende på läpparna - det räcker gott och väl! Väljer värdshus framför hotell, men det är inget måste - tycker dock inte om stora hotell. Frukost kan jag göra själv. Det är åtminstone lätt - jag lever ju ändå på fikon, mizithra, oliver, grekisk honung och vin när jag är i Grekland. (Har hört att Naxos har "magisk" potatis... Vad mer?)

Jag vill kunna ta mig lätt överallt på Naxos. Bil kommer vi kanske att hyra en/två dagar för att kunna åka runt hela ön, eller moped (om de accepterar bilkörkortet). Jag kan tänka mig att ta bussen för att komma till andra stränder eller gå ut på kvällen, men vill inte att bussresan ska ta en timme för att komma någonstans där det händer grejer. Cykla vill jag jätte mycket! Och då menar jag inte bara cykla lite runt någon by, utan sträckor 10-30 km långa (om vägen är bra och cykeln är lätt t.o.m längre). Så, fråga: Har ni något ställe att rekommendera som hyr ut lättare och tåligare cyklar och vad kostar det?

Jag vill äta god hemlagad grekisk mat. Jag kanske vill då och då ta en promenad där där är lagom mycket folk, ta ett glas vin eller en kopp kaffe, men så här föreställer jag mig en perfekt middag: Inga exklusiva restauranger, inga "vett och etikett" regler. Däremot är jag beredd att gå långt utanför turist ställena, om det behövs, till någon pytteliten taverna, där dom har god mat och mysig atmosfär. Jag vill kunna "störa" kocken, som inte ens kan engelska (vi pratar med leende, händer och fötter ), med en massa frågor om livet, maten och recept, beställa något att äta, gärna en kanna (hem)vin till det. Kanske finns det någon band där som spelar grekisk musik. Kanske kommer jag att höra någon låt som jag känner igen. Kanske kommer låten att "träffa" mig. Då kanske jag beställer en till kanna vin. Jag kanske t.o.m börjar sjunga, fast jag inte vet vad texten handlar om. Jag kanske bjuder alla på en drink. När det är dags att gå tillbaka till hotellet, har jag gått in i tavernan ensam, och gått ut med tio gudfäder. Ungefär så. Har någon av er hittat en sådan pärla i restaurang havet? Alla tips ni kan komma med är välkomna. Också, vad är det som jag bara MÅSTE prova?

En sak till - finns det biodlare på Naxos?

Ja, då har vi kommit till vad min mamma vill:
Sandstrand och sol. That's it!

Först tänkte jag ta henne till några öar i väst Kykladerna, men hon tycker att åka från ö till ö är jobbigt, så det blev Naxos istället, bra stränder till henne, och tillräckligt stort för mig, så jag har något att göra i två veckor. Hon säger att hon i två veckor vill bara ligga på stranden hela dagarna och inte göra någonting. Japp! Hon tror det bara, eftersom hon inte hade semester på så länge, men jag är säker på att hon kommer att tröttna efter max en vecka. Då vill jag hitta ett boende nära denna fina sandstrand, med bra busskommunikation, där hon första veckan kan bara ligga och inte göra någonting, om hon så vill, medan jag vandrar runt Naxos när jag inte är på stranden. Har ni några förslag på värdshus/hotell? Och var på Naxos ska man bo?

Oops! Det blev ett lite långt inlägg. Ursäkta mina språkfel (dom finns säkert), svenska är inte mitt modersmål.

Hoppas ni alla får en underbar grekisk dag idag - i era tankar, om inte i Grekland!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-13, 22:05
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Hej Kotzidaki!

Jag har rest i övärlden sedan sena 70-talet och gifte mig 1999. Då "hakade" min man på och sedan -99, har vi varit på Amorgos,Naxos och Santorini 13 gånger.
På Naxos har vi bott på olika ställen genom åren, men de senaste åren längtade vi - som du,efter "lugnet i Byn"kan man kalla det. Nåja, vi fastnade för Hotell Agia Anna. Det ligger alltså vid stranden Agia Anna. Det är där "alla" stränder börjar och sedan fortsätter i oändlighet. Agia Anna är en liten fiskehamn med en söt förtrollande bukt med båtar och en fin strand.Där finns flera restauranger som är alldeles förträffliga.Tex alldeles bredvid Hotell Agia Anna ligger en BRA restaurang som har färsk fisk,underbara ugnsrätterosv och som lagas av MAMMAN i familjen.Till skillnad från andra på Kalimera, kommer jag sällan ihåg vad alla ställen heter
Hotellet är bra.Rent.Allt finns.Balkongerna vätter mot havet som är VÄLDIGT nära den fina lilla stranden.Vi brukar ta morgondopp där för att senare gå längs med stranden,upp mot den lilla kyrkan och sedan ner mot fina mjuka, runda klippor och sandstränder som fortsätter och fortsätter...
Naturligtvis finns det många fler restauranger i området.Det är bara att promenera och utforska!
Ägaren(innan) till Hotell Agia Anna Heter Katerina.Du kan googla dem.Vi betalar sällan mer än 25 euro/natt och i år tror jag det är ännu billigare. OM ni bestämmer er för detta hotell,be då om en studio där man ser havet!!! Vi brukar bo på marknivå.Lite kul med katter som hälsar på - om man gillar det...
Bussar går varje halvtimme in till Naxos stad. Tar ca 15 minuter.Bussen stannar alldeles utanför hotellet.
Googla och se själv vad du tycker! Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-15, 12:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 559
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Som Malina skriver så passar säkert Agia Anna dig, eller Agios Prokopios, eller möjligen Plaka, som inte är lika turistutvecklat. Det finns familjeägda pensionat med havsutsikt på alla stränder. Buss till Naxos stad går ofta. Där kan du byta till andra bussar som tar dig ut på landet. Moped är inga problem att hyra på Naxos även om du inte har mc-körkort.

Det finns få lyxiga restauranger på Naxos. Många är familjeägda. Däremot kan de vara svårt att hitta ett ställe där det bara är greker. Naxos är väldigt populärt och det är turister i princip överallt, även på restaurangerna. Om jag är på Naxos och vill äta där det bara är greker som äter, och kanske dansa lite, åker jag till Melenas. Där ligger Taverna Giorgios som är en av öns bästa tavernor. Jag är även barnsligt förstjust i Oueria Limanaki i Naxos stad. Dit går nästan bara greker. Ingen musik dock.

Jo, det finns biodlare på Naxos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-15, 20:18
Kotsidakis avatar
Kotsidaki Kotsidaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Tusen tack för era tips, jag uppskattar verkligen det!

Jag tänkte också Agia Anna eller Agios Prokopios, men visste inte hur långt det är från Naxos stad och hur lång tid det tar med buss, men 15 minuter är helt ok. Har även tittat på Hotell Agia Anna, som Malina nämnde, och andra hotell också. Till slut fastnade jag för Castello Studios, på grund av dom bilder gäster hade lagt ut på TripAdvisor och kommentarer de skrev om Castello.

Jag skickade bokningsförfrågan igår natt och blev uppringt av ägaren Ioannis idag. Jag blev mycket positivt överraskad - han verkar väldigt trevlig och hjälpsam! Han förklarade grundligt för mig hur är rummet, var den ligger, vad de erbjuder, och berättade om allt som finns i närheten av hotellet, när och hur ofta bussar går, vad taxi kostar, gav mig tips på alla sidor där jag kan boka båtbiljett, osv.osv.osv. Även om jag redan hade läst om det mesta, ville han gärna berätta. Han nämnde t.o.m. att det finns en annan hotell precis bakom om jag ville bo billigare (vem gör det?! ger gäster till någon annan?). Jag kom med mina önskemål (och jag kan verkligen vara för "tydligt" ibland, för att undvika missförstånd, speciellt när jag reser med någon annan. När jag reser själv kan jag sova på stranden - no problem!), och fick välja det som passar mig bäst. Så det blir rummet på andra våningen, med havsutsikt, och det är redan bokat! Det är ett rum för 2-5 pers, så plötsligt blev vi ett gäng på fyra personer istället för två - mamma, mina två bästa kompisar och jag, till samma pris. Japp! Jag har en känsla av att det kommer att bli en trevlig vistelse.

Det ser ut som att restauranger och att hyra moped/cykel inte kommer att vara problem alls. Men, jag dissade inte alls turister, det kanske bara lät så lite grann! Jag tänkte mer på en taverna med lite "rå" atmosfär. Men jag är en människoälskare, mig spelar ingen roll var folk kommer ifrån. Och om vore "rädd för turister" och istället skulle vilja gå till en etnisk-ren-grekisk taverna, skulle jag då inte åka till Naxos, of course.

Funderar på en "day trip" till härliga Koufonissi också, så mamma och väninnor äntligen kan förstå varför jag tjatar så mycket om denna ö (de är lite trötta på att lyssna om den, hehe), men har hittat bara en variant där man förlorar mycket tid på att hämta och lämna andra resenärer till Paros. Inget som åker direkt till Koufonissi och tillbaka innom samma dag. Jag kanske kan försöka hitta något på plats, vi får se, annars blir det den här "Naxos-Paros-Iraklia-Koufonissi" turen.

Ja... nu återstår det bara 155 dagar till Greklandresa! Har ni räknat ut hur många dagar ni har kvar?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-15, 22:23
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Vad bra att du har hittat ett bra hotell! Det verkar ju perfekt! Lycka till och ha det så bra!!!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-03-15, 22:49
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

En resa till Naxos kan aldrig bli fel......
oavsett var ni bor

Ett tips från mig är att bo på två ställen. Det gör vi alltid, även om det är en liten ö, varsomhelst i Grekland. Då får man två olika semestrar - i en. Konstigt nog är det totalt olika även om man bara flyttar någon kilometer....så en vecka i Naxos stad och en längre österut är mitt tips.

Pension Sofie är ett underbart ställe i Naxos stad (dock utan utsikt). Dit åker jag gärna igen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-15, 23:27
Kotsidakis avatar
Kotsidaki Kotsidaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Hehe... Tjejer, du vet... Jag måste nog övervaka dem när de packar, och plocka ut ur deras väska allt onödigt... typ 90%, så att vi kan resa lite smidigare.
Jag försöker anpassa resan, så det passar alla, välja rätt ö och rätt boende. Det blev inte väst Kykladerna, som var mitt första val, eftersom de tycker att det är jobbigt med så många båtresor och hotellbyte (och packning - smink, mer smink, kläder, mer kläder. Hehe...). Det är därför jag valde Naxos och tror (hoppas) att alla kommer att trivas på Agia Anna.
Ni som är vana att förflytta sig från ö till ö tycker inte likadant, men det här är deras första resa till Grekland. De har ändå gett mig frihet att välja resmål och göra det mesta i min smak och vad jag anser vara bäst för alla, utom vissa synpunkter (t.ex. att de inte ska behöva byta hotell, ö...). Jag kan inte "skrämma" dem nu, det räcker med att jag inte ens vill berätta för dem vart de ska, bara för att de inte ska kunna ha några förväntningar.
Surprise - surprise!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-03-15, 23:51
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Första resan till Grekland och hamna på Naxos.......
Då säger jag grattis för Naxos är jättefint. Jag tror inte att ditt resesällskap kommer att bli missnöjda.
Hoppas att ni får en underbar, minnesvärd resa!

Deia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-03-17, 07:43
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kotsidaki Visa inlägg
...Funderar på en "day trip" till härliga Koufonissi också, så mamma och väninnor äntligen kan förstå varför jag tjatar så mycket om denna ö (de är lite trötta på att lyssna om den, hehe), men har hittat bara en variant där man förlorar mycket tid på att hämta och lämna andra resenärer till Paros. Inget som åker direkt till Koufonissi och tillbaka innom samma dag. Jag kanske kan försöka hitta något på plats, vi får se, annars blir det den här "Naxos-Paros-Iraklia-Koufonissi" turen.
Hej Kotsidaki!
Jag tror inte att du kommer att hitta någon möjlighet att ta er till Koufonissi över dagen med reguljärbåt. Utflyktsbåtarna stannar ju i alla fall några timmar på Koufonissi och så får ni ett par timmar att utforska Iraklia på vägen dit så det alternativet är inte så tokigt.

Ett annat alternativ är att boka hämtning och/eller lämning med privat skeppare från Koufonissi. Kostas Prasinos kör såna turer till och från en liten vik på "baksidan" av Naxos. Från/till Naxos stad åker man taxi tvärs över hela ön, själva båtturen tar ca 20 min. Detta alternativ kostar en hel del, senast jag åkte - för kanske 10 år sedan - fick jag betala 300:- enkel resa och då var vi fyra personer som delade på totalkostnaden. Det var ett bra alternativ för att inte missa mitt flyg, annars hade jag nog inte valt detta . Kostas Prasinos kan man nå genom hans dotter Katerina som har båtbiljettkontoret på Koufonissi. Har ni tur så är det andra som vill åka samtidigt som ni och som ni kan dela kostnaden med!
Våga
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-03-17, 16:47
Kotsidakis avatar
Kotsidaki Kotsidaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Woooooow, Våga! Tack för tipset!!!

Det har jag inte tänkt på alls!!!

När jag läste ditt inlägg trodde jag först att du betalade 300€ för en enkel resa till Nisi, och tänkte - WTF?


Men det är ett jätte bra förslag! Nu vet jag inte för hur många personer det finns plats på Kostas båt, men jag kommer ändå att ringa Katerina snart och boka båtbiljetter, så kan jag fråga om priset och möjligheter att ordna en sådan resa.

Jag kan t.o.m. göra så här:
Skriva en "annons" om dagsutflykt till Koufonissi och dela ut till olika pensionat på Naxos, om det är flera som vill åka, då är kostnaden mindre. Sedan kan jag se till att det ordnas en likadan dagsutflykt till Naxos från Koufonissi. Kostas hämtar Koufonissi resenärer kl.8.30 på morgonen, kl.9.00 är de framme i Naxos och då hämtar han oss från Naxos och vi åker till Koufonissi. På kvällen, typ kl.19.00 åker vi från Koufonissi till Naxos, där han sedan hämtar Koufonissi resenärer kl.19.30 och åker tillbaka. De från Koufonissi får också en timme extra att utförska Naxos, eftersom den är större, och vi har heeeeeela dagen på oss att njuta av Koufonissi.

Jag har aldrig varit på Koufonissi i Augusti, och vill inte det heller, eftersom det är så mycket turister, jämfört med September. Därför vill jag att vi åker bara över dagen, utan att övernatta där. Men tider för reguljärbåtar passar inte. Tider för den andra båten som åker till Paros och Iraklia ser ut så här:

09:30 Departure from Naxos Town
(Bra tid, men för sent om man gör ett stopp i Paros)

10:10 Departure from Piso Livadi Paros
(Varför, om det finns gott om resenärer från Naxos?)

11:00 Arrival in Iraklia
(Hej Iraklia!)

12:30 Leaving Iraklia
(Hej då Iraklia! Finns inte tid för annat på 1,5 timme än att bocka av sin lista "Been there - done that!" om man är ute efter det. Men det är inte jag!)

13:00 Arrival in Koufonissi
(Och där har vi BARA fyra timmar. Det är för lite, tycker jag. Koufonissi har SÅÅÅ MÅNGA fina stränder att man vill ha gott om tid att bada och verkligen njuta, inte bara ta en promenad till Pori och tillbaka. Man vill också se byn. Och man vill äta lunch i lugn och ro på någon av dem restauranger, som faktiskt har utsökt mat! Inte bara slänga maten i sig och stressa sig till båten. Om jag nu hittar flera som vill åka till Koufonissi, kan vi också ha lunch tillsammans, så hinner man lära känna sina medresenärer också, kanske träffa nya kompisar, eller bara skapa en värdefullt minne av "En dag på Koufonissi" för alla. Det kan bli riktigt kul!)

17:15 Leaving Koufonissi


18:30 Arrival in Piso Livadi Paros
(Och där har man förlorat minst två timmar på båten.)

19:00 Arrival in Naxos Town
Man är slutkörd och går och lägger sig efter en sådan dag.

Pris: 40€ per person.
(Men det kanske också blir 40€ till Koufonissi om vi är tillräckligt många.)


Men visst, om jag inte kan göra någonting själv, så blir det den utflyktsbåt, om de andra vill. Mig spelar inte så stor roll om det är 4 eller 10 timmar på Koufonissi - åker dit själv i September och stannar i nästan 3 veckor. Men det är alltid trevligt att hälsa på vänner.

Och du, Våga, lyckas jag med en sådan utflykt, bjuder jag dig på en παγωτό om du har båtarna förbi Naxos i Augusti.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-03-18, 17:53
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kotsidaki Visa inlägg
Woooooow, Våga! Tack för tipset!!!

Det har jag inte tänkt på alls!!!

När jag läste ditt inlägg trodde jag först att du betalade 300€ för en enkel resa till Nisi, och tänkte - WTF?


Men det är ett jätte bra förslag! Nu vet jag inte för hur många personer det finns plats på Kostas båt, men jag kommer ändå att ringa Katerina snart och boka båtbiljetter, så kan jag fråga om priset och möjligheter att ordna en sådan resa.
...
Koufonissi har SÅÅÅ MÅNGA fina stränder att man vill ha gott om tid att bada och verkligen njuta, inte bara ta en promenad till Pori och tillbaka. Man vill också se byn. Och man vill äta lunch i lugn och ro på någon av dem restauranger, som faktiskt har utsökt mat! Inte bara slänga maten i sig och stressa sig till båten. Om jag nu hittar flera som vill åka till Koufonissi, kan vi också ha lunch tillsammans, så hinner man lära känna sina medresenärer också, kanske träffa nya kompisar, eller bara skapa en värdefullt minne av "En dag på Koufonissi" för alla. Det kan bli riktigt kul!
...
Och du, Våga, lyckas jag med en sådan utflykt, bjuder jag dig på en παγωτό om du har båtarna förbi Naxos i Augusti.
Om du chartrar Kostas båt behöver du också räkna med tiden för taxiresorna tvärs över Naxos. De tar ju en hel del tid, minns inte exakt men typ en timma minst enkel resa. Kostas har en mängd olika båtar med plats för en hel del folk, du har säkert sett dem köra som badbåtar runt Koufonissi, så får du ihop 20 personer kan du säkert pressa ner priset ordentligt!

Även om du lyckas få ihop en chartertur hoppar jag över erbjudandet om glass i augusti, då lämnar jag alltid öarna och njuter av svensk sommar i stället för trängsel i paradiset.
Våga
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-04-02, 22:10
larsolss avatar
larsols larsols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Limhamn
Inlägg: 27
Standard Sv: Allvarligt... HJÄÄÄLP!!!

Bra boende hos Ioannis, vi har bott där ett antal gånger. Den lilla trädgården med havsutsikt är underbar båda på dagen och kvällen... Går bra att grilla, handla takeaway och bara sitta och njuta i trädgården. Prova gärna restaurangen som ligger vägg i vägg.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT