Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-02, 16:18
Christian Devrient Christian Devrient är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2013
Standard Re: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Har bott året runt på Leros i många år, har gästat även många av de andra öarna i området, har ytterlig sällan sett någon orm. Förra våren däremot parade sig två stora råttsnokar utanför huset, en fantastisk kärleksakt som varade i 15 min , som jag även videofilmade. Dessa helt ofarliga råttsnokar är uppemot 2m långa och kan ta stora råttor i hård konkurrens med min Siamespojke. Naturligtvis finns här även en hel del giftiga ormar, men jag har den erfarenheten att dom är räddare för oss än vi för dom. Jag går ofta genom Maccian i bergen där det borde finnas massor med ormar, har hittills bara stött på en enda giftorm. Har tidigare bott i Sörmland och där stött på många fler ormar. Så klampa lugnt runt i naturen, ormarna flyttar säkert på sig! Vad gäller färjetrafiken är det nog klokt att förboka, framförallt om man vill ha kabin. Subventionerna har till stor del dragits in, så turtätheten har minskat!
Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 18:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Du vet om att tråden är fem år gammal? Annars är det iofs alltid bra med ny och färsk information.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 19:46
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard Sv: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Här på Kreta har vi mycket lite ormar. Vi som är ute över 150 dagar om året i naturen ser max 5 ormar om året.
Det finns endast en orm som kan sägas vara giftig (har aldrig sett den) och den har så liten mun och gifttänderna sitter längst bak i munnen.
För att bli biten så måste man bända isär gapet trycka in ett litet lillfinger och som tur är har jag ej något litet lillfinger.

Vandra lugnt i naturen på Kreta.
Olle
Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 08:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Re: Otäcka ormar och fullbokade färjor

Citat:
Ursprungligen postat av Christian Devrient Visa inlägg
Har bott året runt på Leros i många år, har gästat även många av de andra öarna i området, har ytterlig sällan sett någon orm. Förra våren däremot parade sig två stora råttsnokar utanför huset, en fantastisk kärleksakt som varade i 15 min , som jag även videofilmade. Dessa helt ofarliga råttsnokar är uppemot 2m långa och kan ta stora råttor i hård konkurrens med min Siamespojke. Naturligtvis finns här även en hel del giftiga ormar, men jag har den erfarenheten att dom är räddare för oss än vi för dom. Jag går ofta genom Maccian i bergen där det borde finnas massor med ormar, har hittills bara stött på en enda giftorm. Har tidigare bott i Sörmland och där stött på många fler ormar. Så klampa lugnt runt i naturen, ormarna flyttar säkert på sig! Vad gäller färjetrafiken är det nog klokt att förboka, framförallt om man vill ha kabin. Subventionerna har till stor del dragits in, så turtätheten har minskat!
Hur i hela fridens dagar får du din siames att ta stora råttor. De bondkatter som funnits i min familj under min uppväxt har sällan velat roa sig med annat än möss och en siames är väl ingen jägare.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.