Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-10, 20:38
Miali Miali är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007
Standard Beslutsångest - Naxos eller Skopelos - hjälp!

Efter mycket funderande på en mängd resmål står nu valet mellan hotell Iliovasilema på Naxos eller hotell Aelos på Skopelos.
Någon som varit på båda eller kan säga mig ändå?

Hotell Aelos brukar vara svindyrt men nu skiljer det ca 1000 kr per person.
Det som talar för Naxos är priset, sandstrand och gym på hotellet.
Det som talar för Skopelos är att hotellet ser helt fantastiskt ut, havsutsikt som inte var allt för dyr, AC ingår, nytt resmål. (Har varit på Naxos förut)

Kanske kan något som jag inte tänkt på avgöra?
Kan nämna att vi blir tvungna att åka i slutet av juli. Vet att det brukar fläkta på Naxos? Hur är det på Skopelos? Var tror ni det är minst chans att det blir olidligt varmt?
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 21:04

Standard Sv: Beslutsångest - Naxos eller Skopelos - hjälp!

Hur ser prisläget ut på de olika ställena? Tänker mest på restaurangerna.
Sen undrar jag om nån har rest med Airtours och om det funkar lika bra som med Apollo?
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 21:47
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: Beslutsångest - Naxos eller Skopelos - hjälp!

Jag har rest med Airtours två gånger, en gång med enbart flygstol o en gång med vanlig charter, allt fungerade perfekt. Kommer att åka med dem i år igen.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 21:55
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Hej,vi har rest med Airtours ett flertal gånger och är lika nöjda med dem som med tex Apollo.Att välja mellan Naxos och Skopelos,tja det är inte lätt eller självklart på ngt vis.Vi har varit på båda öarna flera gånger,vet dock inget om namngivna boenden då vi tar in på ngt ställe när vi kommer fram,men jag tror att jag skulle välja Skopelos idag om jag skulle återvända fast Naxos är oxå så bra.Ja du se själv inte lätt att välja.Från Skopelos kan du åka vidare till Alonissos som är en jättemysig liten ö och även Skiathos där flygplatsen finns är trevlig.Ja jag skulle välja Skopelos vid närmare eftertanke.
Monica
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 21:56

Standard Sv: Re: Beslutsångest - Naxos eller Skopelos - hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Jag har rest med Airtours två gånger, en gång med enbart flygstol o en gång med vanlig charter, allt fungerade perfekt. Kommer att åka med dem i år igen.
//
KR
Åh, vad skönt! Då blir det säkert bra. ;-)
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 22:20
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ville ha valgt Skopelos... rett og slett forde dere ikke har vært der og du alikevel kunne tenke deg begge steder
Det er jo bare en ferie og om det ikke blir 100 så reisr dere til Naxos eller et annet sted neste gang

Som Monica sier så har dere også kort transfer til naboøyene for utflukter og attpåtil kortere transfer fra flyplassen og m båt

Har aldri selv vært på Skopelos...men ligger på ønskelisten...
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 22:36

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Ville ha valgt Skopelos... rett og slett forde dere ikke har vært der og du alikevel kunne tenke deg begge steder
Det er jo bare en ferie og om det ikke blir 100 så reisr dere til Naxos eller et annet sted neste gang

Som Monica sier så har dere også kort transfer til naboøyene for utflukter og attpåtil kortere transfer fra flyplassen og m båt

Har aldri selv vært på Skopelos...men ligger på ønskelisten...
Bra svarat! ;-) Känner mer och mer för Skopelos denna gång! Och som du säger - det blir förstås flera resor!!

Finns det möjlighet att åka över dagen till Skiathos utan att betala allt för mycket? Vad kostar det om man åker på egen hand eller med Airtours? (Om de ens anordnar såna utflykter? Men då kostar det väl massor?
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 22:48
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Et kort søk på gtp.gr viser at overfarten tar en times tid... Siste fergen ser ut til å gå fra Skiathos til skoelos l. 21.45 alle dager bortset fra tirsdager.

Og på Skopelos er det mange butikker...

Uten at jeg vet... ville jeg tippe overfarten koster ca. 10 euro.
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 00:01
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Naxos har jag inte varit på så jag kan inte jämföra med det. Men vi bodde på hotell Aeolos i höstas och det var ett helt ok hotell som jag kan rekommendera. Men man ska absolut välja till havsutsikt, annars hamnar man i en annan byggnad bakom hotellet.

Vi åkte med Airtours och det funkade hur bra som helst, dom är i regel mycket billigare än Apollo som också har Aeolos i sitt utbud.
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 11:22

Okej, men då känner jag mig ganska nöjd över mitt val! :-) Hur är stranden där? Har förstått att den inte är något att hurra för men är det mycket sten? Är det svårt att gå barfota? Minns du vad solstolarna kostade?
Många frågor, men här kommer en till. Finns det nåt ställe man kan köpa enkel lunch precis vid hotellet eller kanske på själva hotellet? Hur gjorde ni?
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 12:11
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Har for meg at Skopelos har mange fine strender, men ikke rundt ditt hotel eller i nærheten av byen... Tror også ditt hotel ligger litt unna byen og ellers litt for seg selv.. Håper du får svar fra Maria som har bodd der.
Man er nok avhengig av bil eller moppe...evt. buss for å komme til strender som er ok.

Skiathos har nok bedre strender... men kommer jo ann på hva man mener med en fin strand..
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 14:32
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Miali Visa inlägg
Okej, men då känner jag mig ganska nöjd över mitt val! :-) Hur är stranden där? Har förstått att den inte är något att hurra för men är det mycket sten? Är det svårt att gå barfota? Minns du vad solstolarna kostade?
Många frågor, men här kommer en till. Finns det nåt ställe man kan köpa enkel lunch precis vid hotellet eller kanske på själva hotellet? Hur gjorde ni?
Du har absolut gjort ett bra val! Skopelos är otroligt vackert och det finns många fina stränder runt om på ön. När ni åker mitt i sommaren är säkert busstrafiken bättre än när vi var där i september så då är det nog inga problem att åka buss till flera av stränderna. Annars kan jag rekommendera att hyra fordon och åka själv, då är man fri att stanna hur länge man vill och åka vidare om man vill. Många av stränderna är lite steniga och där kan det vara bra med skor, beroende på hur känslig man är, men vissa avsnitt går det bra även utan skor.

Stranden i stan är som sagt ingen höjdare, säger jag utan att ha badat där Men nog duger den för en dag eller så. Jag vet inte vad solstolarna kostade där, men i Limnonari hyrde vi solstolar ett par gånger och jag tror att de kostade 5 euro för två sängar. Jag tror inte att det är stenigt på stranden i stan, det ser ut som att det är sand så det är nog inga problem att bada utan skor. Det går även att ta ett dopp precis mittemot hotellet på andra sidan vägen om man vill.

Det finns två tavernor i närheten av hotellet, på vägen in mot stan. Så där kan man äta lunch om man vill, jag tror i alla fall att båda hade öppet även för lunch. Hotellet tror jag inte hade något erbjuda till lunch. Däremot var frukosten riktigt bra, yoghurt, hunung, ägg, bacon, olika sorters bröd, frukt eller fruktsallad, kaffe o the, ja, allt vad man kan önska sig!

Vi hyrde moped och åkte ut i stort sett varje dag. Ibland åt vi lunch på någon taverna i närheten av den stranden vi var på, men flera gånger köpte vi med oss färdiggjorda baguetter i ett bageri som ligger på hamnpromenaden och åt av dessa till lunch. Det tar annars inte mer än kanske 10 minuter att gå in till stan om man vill äta där.

Så mitt råd är: Åk dit, köp ett par badskor och ge er ut till de fantastiska stränderna som finns. Det kan inte bli annat än bra Läs gärna mitt resebrev från september, där finns lite bilder och framför allt beställ en e-guide här på Kalimera.
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 19:02

Men tack snällaste MariaJ for fantastiskt bra information!! Önskar jag fick åka imorgon men inser att jag får försöka lugna mig. ;-)
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 20:44
Carina Carina är inte uppkopplad

Skopelos är ett mycket bra val. Vi har också varit på Naxos några ggr som vi också tyckte mycket om. Vi har nu varit på Skopelos nu fem ggr och då åkt med Airtours och varit mycket nöjd. Skopelos är en fantastisk ö, många fina stränder. Vi har inte bott på ert hotell utan alltid på Dimitrios som ligger inne i staden. Det är inga stora avstånd i stan, så ni får inte långt in till stan om ni bor på Aelos.
Besök gärna vår favoritrestaurang, Klimataria som ligger efter strandpromenaden.
Vi åker för en vecka den 1 juni och två veckor den 24 aug. Så då förstår ni att vi verkligen gillar Skopelos.

Carina
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 20:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Stafilosstranden som ligger 4 km från stan är väldigt bra med vackra omgivningar och en riktigt bra taverna. Enkelt att åka buss dit och eftersom vi var på Skopelos sista veckan i aug gick den ofta. Tre dagar hyrde vi bil och besökte då bland annat flera andra stränder samt Glossa som ni inte få missa.

Vi besökte också flera kloster som låg mycket vackert. Min kattbild som placerade sig som nr 5 i förra årets fototävling är tagen på en klosterinnergård.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 10:19
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Jämför inte öarna! Alla öar har sin egen alldeles karakteristiska känsla och stil, så åk du nu till Skopelos om du redan varit på Naxos! Koppla av, insup Skopelso speciella atmosfär och bara NJUUUUUUUUT!!

Du kan ju hitta massa info om Skoplelos här på Kalimera, klicka bara på Skopelos i forumet!

Ingela
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.