Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-12, 15:03
SommarochSol SommarochSol är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Tips om Agii Apostoli mottages

Snubblade in på detta forum när jag googlade runt om information angående Kreta.

Min sambo och vår dotter på 1,5 år kommer åka till Agii Apostoli i 2 veckor nu i juni. Vi kommer på ett hotell som heter Lotus och ingår i Fritidsresors utbud. Det blir första gången för sambon och dottern på Kreta medan jag själv har besökt ön för en massa år sedan (12 år sedan för att vara exakt) och då var jag i Rethymnon.

Eftersom jag aldrig varit där eller i Chania området skulle jättegärna vilja ha lite tips angående Agii Apostoli av er som verkar bekanta med stället och vad som finns runt omkring.

Vet nån om det är nära till någon supermarket från hotell Lotus? Finns det några bra restauranger som ni rekommenderar eller behöver man åka in till Chania varje dag? Finns det någon strandpromenad som leder hela vägen in till Chania från Agii Apostoli? Om man åker in till Chania ska man då åka buss eller taxi? Är det bra vägar för barnvagn där? som jag förstått ska det finnas tre badvikar i Agii Apostoli men vilken är bäst och är det långt avstånd mellan dom?

Ja som ni ser har jag många frågor så alla tips ni har om denna ort är välkomna.

Tack på förhand för en bra sajt och forum.
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 21:33
Terry Terry är inte uppkopplad

Standard Sv: Tips om Agii Apostoli mottages

Hei! Dere kan gå inn til Chania langs havet fra Agii Apostoli,det tar under en time.Det går også ofte buss og det er ikke dyrt med taxi.Strendene ligger ganske tett og er flotte for barnDet er også matbutikker og steder hvor dere kan spise godt.Agii Apostoli er et rolig og vakkert sted,jeg skal også dit i juni og en ny tur i september
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 22:11
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Hvis jeg ikke tar helt feil. ligger Lotus nesten ved siden av Lidl, og dere har IN.KA supermarked også meget nær. (Vi foretrekker IN.KA).

Det er riktig at det finnes tre badeviker, og for så små barn som dere har, er kanskje den som ligger lengst vest (lengst borte fra Chania) den beste, da den er meget langgrunn, så grunn at det nesten er plagsomt for voksne.

Hvis dere går veien som går mot havet mellom Lidl og IN.KA, finner dere Pergola Taverna på høyre side, som er vår "stam-taverna". På venstre side nesten rett overfor Pergola, finner dere Andreas, som også er god. Går dere et par hundre meter til venstre fra Andreas, altså langs havet, finner dere Farmer's House, og litt lenger borte er tavernaen på Hotel Flamingos, som også er meget bra. Like nedenfor Flamingos, ved den store parkeringsplasen ved badevikene, ligger en god taverna jeg har glemt navnet på, men som har hvite statuer som blikkfang. (På dagen har de også et bur med papegøyer, som kanskje kan interessere den minste.)

Også på oversiden av hovedveien er det flere gode tavernaer, på Hotel Paradise og Dimitris og Sakis(?) i bakken oppover. Det finnes også et grillsted ved hovedveien, Apetitos, med gode gyros. Der går mest grekere.

Bussen til Chania går flere ganger i timen, men det er ingen grunn til å reise inn dit for å få mat... ;-)
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 06:39

Hej

Tack för tipsen. Nu är vi framme i Agii Apostoli. Vi kom fram i Söndags så än så länge har vi inte hunnit göra så mycket. Men igår så promenerade vi in till Chania stad och åt på en restaurang som hette Kariatis (tror den hette så). Där var det i allafall väldigt god mat. Sedan har vi provat en restaurang i AA som heter Farmers house och den var okej.

Vi har inte badat i havet ännu men vi var ner på stranden och doppade fötterna. Jag är ju en badruka och tyckte vattnet kändes kallt. Men det kanske hinner bli lite varmare innan vi åker hem. Men poolen på hotellet har vi använt flitigt.

Nu blir det frukost på balkongen och sedan solsängsläge.
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 07:33
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Gå längs stranden in till stadsdelen Nea Chora och ät längs strandpromenaden där... jättemysigt Det är den delen av Chania som ni ser från golden beach...
Min favorit taverna i AA är Andreas taverna... Pergola har vi testat 2 ggr och inte tyckt varit bra någon av gångerna.
Ta bussen bort till Platanias någon kväll och ät på Drosia eller Symposium...Gillar ni Kariatis så kommer ni gilla Symposium. Kariatis har även en systerrestaurang i Platanias som heter Zafferano...samma meny

Ha en fortsatt härlig semester!

// Malin som åker om drygt 2 veckor igen
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 09:21
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

[quote=SommarochSol;303623]

Om man åker in till Chania ska man då åka buss eller taxi? Är det bra vägar för barnvagn där? som jag förstått ska det finnas tre badvikar i Agii Apostoli men vilken är bäst och är det långt avstånd mellan dom?

.
Jeg anbefaler dere også å komme dere til Kalamaki. Hvis du går den lange stranda vestover fra Agii Apostoli (altså motsatt retning av Chania by) så finner du helt i enden en fin plass for barn og voksne. Restauranten Iridas plakat syns godt fra vegen. Dere kan gå - det tar vel en halvtimes tid langs veien. Det letteste er kanskje å ta bussen når dere har vogn. På denne stranden er det gratis solsenger og servering på stranda.

I år går våre turer ikke til Kreta i det hele tatt, men vi kommer nok tilbake neste år.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 16:19
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Min favorit är sedan många år Flamingos. Bästa maten och servicen!
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 15:06

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
Min favorit är sedan många år Flamingos. Bästa maten och servicen!
Vi gick förbi där idag efter vi varit till stranden och badat, inte så varmt vatten men doppade mig iaf. Då hade vi redan hunnit äta på ett annat ställe (minns ej namnet) men de var papegojor/fåglar i bur utanför och en massa vita skulpturer. Det var väl sådär mat, inte dåligt men inte heller någon wow upplevelse. Åt Stifado biff och Kleftiko lamm ( tror det hette så). Vi får prova Flamingos en annan dag.

Har en annan fråga. Är det någon som har något riktigt bra matställe där det serveras Lamm?? Antingen en restaurang här i AA eller Chania? Svärfar kommer nämligen ner imorgon och han pratar alltid om en underbar Turkisk Lammgryta som de brukar äta när de är på semester där. Så skulle vara roligt om vi kunde ta han på någon riktigt bra restaurang där de finns Lammgeyta eller nåt med lamm som bara är Wow?
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 16:34
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Hei.
Du kan jo prøve Ela eller Strata i gamlebyen i Chania. Jeg vil tro de har slik gryte begge steder. Ellers har også tavernaen på hotell Telchinia (ved siden av Flamingos) en type slik gryte, men jeg anbefaler nok å dra til byen.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.