Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-14, 23:01
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Men åh vad det här är jobbigt...

Nu har jag hattat fram och tillbaks mellan olika färdrutter för öluffen i sommar (öar med för den delen). Först tänkte jag: Landning Santorini, sen till Folegandros och därifrån till Ios. Eller morgonkatamaran till Naxos för att direkt åka vidare till Amorgos och därifrån tillbaks till Santorini för de sista dagarna innan hemfärd.

Sen kom jag på att det kanske är vågat att ta Amorgos sist på resan (risk att bli inblåst) för jag ska ju helst hinna med flyget hem från Santorini också.

Så då blev det Santo och katamaran på morgonen till Naxos. Därifrån direkt till Amorgos sen tillbaks till Naxos för ett par dagar, därefter Folegandros och där tillbaks till Santorini.
Detta blev nu min nya och mycket bestämda färdrutt.

Sen kom jag på att "Nejje, inga katamaraner. De guppar och man är instängd de första timmarna av öluffen!"

Så då blev det att jag funderade på om jag istället skulle strunta i att flyga vidare till Santorini på morgonen och stanna i Aten (mellanlandar där mitt i natten) för att ta mig ut till Naxos från Pireus, på en härlig, lugn och stabil storskorv istället. I solskenet och allt!
Och därifrån direkt med Skopan till Amorgos, sen Naxos några dagar och sist Santorini (också det ett par dagar). Flyget hem går ju därifrån, som sagt.
Jo, så får det bli, bestämde jag.

Joråsåatt...

Och nu idag kom jag på, då jag började tänka på Ios igen, att hm...kanske ska man börja med Folegandros ändå. För att sen åka till Ios och stanna där till på söndagen och då ta skopan till Katapola. Därifrån sen, via ett par dagar på Naxos, tillbaks till några dagar på Santorini.
Jisses!

Förmodligen slutar väl det hela med att jag hamnar på Halkidiki istället.

Ilandsproblem jag vet.
Men det finns så mycket man vill hinna med under sina veckor och jag vill ju spendera tiden så smart som möjligt när jag väl är på plats.

Alltså, håller ni andra på så här innan ni ska iväg också?

Senast redigerad av Thira den 2013-05-14 klockan 23:19.
Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 23:37
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Men åh vad det här är jobbigt...

Jeg har det nok mye enklere. Min vurdering er at hvis ikke et sted (på øy eller fastland) har nok til å fylle to uker med opplevelser, eller hvertfall minimum en, er det ikke verdt å besøke før jeg har vært på alle de stedene der to uker er altfor, altfor lite, og dem er det mange av! Så får jeg heller ta et par "oppsamlingsheat" en gang i fremtiden for de steder/øyer som ikke har mer å by på enn at det er nok med en dag eller tre der.
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 00:55
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Oj,nu har du problem..............Men kära sådana.
Monica
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 06:23
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

5 öar på ca två veckor (det var väl ungefär så länge du skulle vara borta?), det låter väldigt mycket! Jag hade nöjt mig med 2-3, annars blir det väldigt mycket tid som går åt till resande och väldigt lite till semestrande och upplevelser!

Har inte varit på Ios eller Folegandros men på Naxos och Amorgos har jag inte haft några problem att tillbringa 6-7 nätter och ändå känna att jag har mycket kvar att uppleva. Så jag tycker inte du ska försöka klämma in så många öar som möjligt, utan istället försöka bestämma dig för vilka 2-3 öar du ska välja. "Less is more!" som de säger.
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 06:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

[quote=Thira;303844]
Jisses!

Roligt skrivet...Halkidiki är hur som helst ett fint ställe också. Där får du andra beslut att ta: vilken av halvöarna? En tur till Thassos? Limnos? Agios Stratis? Besöka Thessaloniki? Kavalla? Alexandroupolis? Kanske Samothraki?

Men Grekland ligger kvar, det kommer flera semestrar. Ta det lugnt.
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 06:57

Jag förstår hur du tänker Smultron...
Jo, det har blivit några extra omgångar av Ios eller Naxos i rutten för att få ihop Folegandros och Amorgos.
Det där ordnar sig av sig självt på plats skulle jag tro. Man brukar inte orka fara runt så mycket väl på plats i värmen och semesterlunket.

Men just detta med planeringen innan är så kul. Hur många olika varianter man än gör upp i förväg så brukar det ändå inte bli så som man tänkt sig i alla fall.
Det jag vet bergsäkert är att det blir Amorgos, Santorini och (hoppas jag) Folegandros. Hur (via vilka andra öar) det sen blir för att få rutten att gå ihop, återstår att se.
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 07:06

[QUOTE=Monica P;303854]
Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jisses!

Roligt skrivet...Halkidiki är hur som helst ett fint ställe också. Där får du andra beslut att ta: vilken av halvöarna? En tur till Thassos? Limnos? Agios Stratis? Besöka Thessaloniki? Kavalla? Alexandroupolis? Kanske Samothraki?

Men Grekland ligger kvar, det kommer flera semestrar. Ta det lugnt.

Hahaha Monica!
Jaaaa kanske man skulle ta en sväng till Halkidiki också....på min lilla tvåveckorsrutt. Det borde gå finfint att kombinera med...Folegandros haha.

Jag kommer att få pinna på ordentligt då jag befinner mig på land och springa allt vad jag orkar mellan hotell och strand och båthamnar

Ni har så rätt. Ett par tre öar får räcka.
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 08:54
Leena Leena är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Förra året tog jag Scopelitis söndagstur från Santorini via Ios till Amorgos, en härlig resa på lugnt hav. Kan varmt rekommenderas. Leena
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 09:10
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Så då blev det att jag funderade på om jag istället skulle strunta i att flyga vidare till Santorini på morgonen och stanna i Aten (mellanlandar där mitt i natten) för att ta mig ut till Naxos från Pireus, på en härlig, lugn och stabil storskorv istället. [...] och sist Santorini (också det ett par dagar). Flyget hem går ju därifrån, som sagt.
Låter som roliga funderingar. Bara en från mig om det är som du skriver att du har en mellanlanding i Aten och en genomgående bokning till Santorini så lär du ju stå utan dina väskor i Aten. Men iofs kanske du bara har handbagage... eller så är det två separata bokningar...

Roger
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 09:51
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Håller fullständigt med Smultron m fl att fem öar på två veckor är alldeles för mycket, tänk på att "det går åt en dag" vid varje förflyttning. Så planera för 2-3 öar för du skall väl ha semester och njuta? Trevlig resa
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 10:07
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Bara en från mig om det är som du skriver att du har en mellanlanding i Aten och en genomgående bokning till Santorini så lär du ju stå utan dina väskor i Aten.

Roger
Värt att tänka på!
Jag tror dock att de inte har något emot att checka in bagaget bara ena benet, om man skulle önska?!

/Z
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 14:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Vis av tidigare erfarenheter, så planerar vi nu bara ö-luffar grovt. Jag har ALDRIG varit med om att planen har funkat till 100 %. Oftast är det väder och båtar som ställer till det. Antingen blåser det för mycket, eller så går det ingen båt. Detta TROTS att det står i tidtabellen, att den ska gå, så får man svaret "There is no boat" med en axelryckning. Sen blir det omplanering!
Annat som kan ställa till det, är tillgång till boende. Det har hänt ett flertal ggr, att man inte hittat boende på ön/orten man kommit till. Det hände visserligen mer förr, då man litade till rumsraggare. Gör jag väldigt sällan numer, men visst. Det händer understundom.

Precis som du skriver, så försöker jag åtminstone befinna mig på avreseön, när man ska hem. Eller anlända tidigt om man har ett sent plan.

Lycka till!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 14:58

Tack för goda råd och omtanke.
Det skulle gå bra att hämta ut bagaget i Athen ifall jag väljer att ta Blue Star från Pireus på morgonen istället, sa de på flygbolaget.

Såg nu att det kommit betydligt fler båttider mellan Naxos och Folegandros vilket underlättar det hela betydligt.

Jag kommer säkerligen att känna mig nöjd med endast ett par av öarna väl på plats.
Haha nu tänker jag inte planera något mer annat än besluta mig för om jag ska ta båten från Athen istället för från Santorini. Tror, trots allt, det är klokt att börja med den ö som ligger mest avlägset vilket i detta fall blir Amorgos.
Ska bli så underbart att komma tillbaks till Grekland igen. Som jag längtat!
Hoppas ni alla får en jättefin sommar!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:16.