Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-12, 22:00
minda minda är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Amorgos, Naxos...vad mer?

Om fyra veckor bär det äntligen av igen. Landar i Aten vid middagstid och tar Blue Star 17.30 hela vägen till Amorgos. 8 nätter i Aegiali bokade och klara. Avslutar med 7 nätter på favoriten Prokopios i Naxos. Däremellan 5 nätter obokat. Frågan är nu vad vi( medelålders par med 17-årig son och 13-årig dotter) gör då? SKa vi stanna några nätter på Koufonissi eller Donoussa eller blir det för segt för barnen? Eller ska vi rentav ta nätterna i Katapola, där vi fortfarande efter 6 besök på Amorgos, aldrig stannat över? Eller något annat? Ack så angenäma frågor att fundera över. Tips och synpunkter mottages tacksamt.
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 22:41
Nic Nic är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Sv: Amorgos, Naxos...vad mer?

Hej,
Lite kul att läsa er planerat rutt vilken är den vi själv kommer att göra till sommaren förutom de 5 dagarna du har emellan. Vi var på naxos ifor somras och började då med Naxos och slutade med 5 nätter på Anti Paros som var otroligt mysig ö, ganska litet men helt perfekt för 5 nätter.
Vi bodde på Lillys vilket drivs att ett helt underbart par som verkligen tar hand om en och ser till att man trivs under sin vistelse.kan verkligen rekommendera.
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 23:22
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Ja Donoussa blir nog för långtråkigt för ungdomarna,även jag +65 och som gillar lugna ställen hade det.Ön är inte speciellt charmig heller,det är min åsikt,vet att andra tycker annorlunda.
Katapola är väl ett bra förslag,kort resaChoran ovanför är mysig och det spetakulära klostret Panagia Chozoviotissa måste man bara se,men där kanske ni redan har varit efter så många besök på Amorgos.
Verkligen ett angenämnt "problem"att grunna över.
Monica
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 08:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har aldrig varit på Donoussa men har bekanta som har varit där flera gånger med sina tonåringar och de älskar ön så det är svårt att veta. Beror kanske på vilka intressen de har. På mindre ställen kan det vara lättare att umgås med lokabefolkningen och en del barn och tonåringar tycker att det finns mer att göra på landet än i stan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 16:21
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Jag skulle rekommendera Koufonissi, som jag tror passar de flesta tonåringar bättre än Donoussa. På Koufonissi hittar du flera fina sandstränder som man kan promenera/vandra till eller också tar man badbåt eller lokalbuss om man inte gillar att gå. Vid alla stränderna utom en finns det tavernor/serveringar. I byn finns rätt många restauranger, caféer och barer, små butiker och en bystrand där det går bra att ta ett dopp om man inte har fått nog av sol och bad. Ön är så liten att man kan dela på sig utan att riskera att tappa bort varandra.

I mitten på juni är det främst skandinaviska familjer som gästar ön så det går lätt att hitta jämnåriga att umgås med om man önskar det. Byns ungdomar avslutar sitt skolår då och de äldre tonåringarna börjar jobba i familjernas turistverksamheter och har ännu inte hunnit tröttna på att möta nya gäster. Det finns en mängd ställen att välja på om man vill bo i byn, och vill man inte det finns det flera ställen längs stränderna.
Våga
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 23:04

Tack för trevliga tips. Donoussa låter som det får vänta till barnen är iväg på annat hål. Antiparos är en gammal favorit och Lillys ser jättetrevligt ut. Men vi tycker baden har blivit sämre där med åren och att ön tappat lite av sin själ. Återstår Koufinissi som jag har ed del fördomar om, typ bara småbarnsfamiljer, på väg att bli sönderexploaterat, dyrt osv. Kul då att höra att det kanske passar även oss och våra tonåringar. Det ligger ju bra till med Skopan på vägen mot Naxos. Gillar vi det inte kan vi ju dra vidare, kanske då Antiparos ändå. Nåja, än finns det gott om tid att njuta av att fundera och planera.
Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 07:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

På söndagar går skopan till Ios från Amorgos. Ios har ju sedan kanonbra förbindelser med Naxos.
(Hade själv tänkt ta den rutten först.)
Jag tror Ios är ett perfekt resmål för tonåringar och före midsommar har inte festandet kommit igång på allvar (allt dock enligt vad jag läst på nätet om ön). Så juni borde vara helt rätt tid för ett besök?
Sen går det en catamaran till Folegandros fr.o.m den 17/6 på månd, onsd och torsd från Amorgos.
Från Folegandros går det sen en vanlig bilfärja till Naxos på onsdagar (om jag minns rätt från GTP-sidan) och ett par, tre stycken catamaraner i veckan.
Kanske Ios vore något?
Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 18:00

Citat:
Ursprungligen postat av minda Visa inlägg
Tack för trevliga tips. Donoussa låter som det får vänta till barnen är iväg på annat hål. Antiparos är en gammal favorit och Lillys ser jättetrevligt ut. Men vi tycker baden har blivit sämre där med åren och att ön tappat lite av sin själ. Återstår Koufinissi som jag har ed del fördomar om, typ bara småbarnsfamiljer, på väg att bli sönderexploaterat, dyrt osv. Kul då att höra att det kanske passar även oss och våra tonåringar. Det ligger ju bra till med Skopan på vägen mot Naxos. Gillar vi det inte kan vi ju dra vidare, kanske då Antiparos ändå. Nåja, än finns det gott om tid att njuta av att fundera och planera.
Om familjen vill ha något mer oexploaterat kanske inte Koufonissi är rätt val. Andra möjligheter på väg med Skoppan till Naxos är Schinoussa eller Iraklia där de skandinaviska familjerna ännu inte dominerar helt i juni, och där man ännu inte byggt fullt lika mycket runt om på öarna.

På Koufonissi finns det nu drygt 1000 rum för turister, och det är inte helt lätt att hitta natur som inte är bebyggd eller har bebyggelse inom synhåll. Trafiken på öns få och korta vägar är numera också rätt tät under turistsäsongen så vandringar utan störande ljud är svårt att åstadkomma. Stränderna är välbesökta och man får leta för att hitta en "egen" klippvik även om det kan vara möjligt ibland.

Om detta inte avskräcker är Koufonissi ändå ett bra val om man gillar sandstränder, att kunna möta andra skandinaviska familjer, att ha trevliga barer, caféer och tavernor att välja på och att om ni gillar att bara skrota runt i lugn och ro. En annan fördel är att man kan göra dagsutflykter med Skoppan till Schinoussa eller Iraklia om man tröttnar på Koufonissistrandlivet.
Våga
Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 19:41
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Sier meg enig med Thira her... Ios hadde vært bra
Bo nede ved fine Mylapoyasstranden... Var der selv med mine da de var 17 og 15 ...
Ingen festing som sjenerer i Juni...
Bussen opp til Chora går ofte... og det er en fin tur å spasere tilbake om man vil det.
Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 21:51

Härligt med så mycket engagerade tips! Ios var verkligen ett otippat förslag. Det väcker onekligen en del minnen till liv, var där flera år i rad i början av mitt öluffarliv(första åren av 80-talet). Visst skulle det vara kul att återse Ios igen. Blir något att fundera på. Annars lutar det nog ändå åt Koufinnissi. Kanske bäst att passa på nu då, innan det är helt sönderexploaterat. Låter som att vi kan ha en trevlig vistelse där utifrån våga:s beskrivning. Har du några bra boendetips kanske?
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 17:30

Citat:
...Annars lutar det nog ändå åt Koufinnissi. Kanske bäst att passa på nu då, innan det är helt sönderexploaterat. Låter som att vi kan ha en trevlig vistelse där utifrån våga:s beskrivning. Har du några bra boendetips kanske?
Som så många andra som ständigt återvänder till samma ö bor jag sedan många år alltid på samma ställe, ett hotell som passar mina behov och önskemål. Om du beskriver vad du och din familj gillar och önskar angående boende blir det lättare att ge bra tips.

Jag föreställer mig att det är roligast att bo inne i byn med tonåringarna och där hittar ni allt från "riktiga" hotell med pool till familjer son hyr ut några rum under sommaren. Limani precis vid hamnpiren kan vara trevligt att bo på om man gillar att se båtarna komma och gå, Posedonio får ofta fina omdömen men det finns många, många andra alternativ. Det finns säkert andra här i forumet som kan komma med sina rekommendationer.

Byn har tre "sidor", en som vetter mot stora hamnen i söder, en som vetter mot lilla hamnen i väster och en del som ligger längs vägen österut ut mot Xarakopou, Fanos och Platia punta-stränderna. Dessutom delas byn av en strand. Om ni vill kan ni gott chansa och se vad som är ledigt när ni kommer med båten. Då möter ALLA som har lediga rum upp i hamnen så att turisterna kan välja det som passar dem. Det är bäst att slå till i hamnen, då det sällan lönar sig att försöka gå runt och leta alternativ på egen hand.

Prisnivån är lite "hög" på ön, och det finns outtalade karteller som gör det svårt att pruta ner priserna genom att gå från uthyrare till uthyrare.
Lycka till med alla val!
Våga
Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 21:38

Tror vi ska satsa på att välja i hamnen när vi kommer eftersom vi kommer i hyfsad tid innan värsta högsäsong är igång. Vi tar gärna boende med pool och någon forma av lägenhet/studio med två rum. Skönt med eget sovrum och ett åt tonåringarna. Vad menar du med "hög" prisnivå? På Amorgos betalar vi 95 euro natten för för tiptopboende med pool, på Naxos 50 för lite enklare. På amorgos ingår bra frukost för alla fyra.
Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 15:36
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Schinoussa är ett trevligt alternativ på vägen från Amorgon till Naxos. Perfekt om man vill ha lugn och ro och vakna till tuppen som gal! Det är en väldigt naturskön ö med nästan inga bilar alls, man går till stränderna. När man sen åker till Naxos så uppskattar man verkligen pulsen där!
Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 15:45
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Schinoussa är ett trevligt alternativ på vägen från Amorgon till Naxos. Perfekt om man vill ha lugn och ro och vakna till tuppen som gal! Det är en väldigt naturskön ö med nästan inga bilar alls, man går till stränderna. När man sen åker till Naxos så uppskattar man verkligen pulsen där!
Aha, tonåringar! Glöm Schinoussa, sorry, välj Ios istället och skicka upp dom till stan framåt 22-tiden, dom kommer tillbaka vid soluppgången!
Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 16:55

Citat:
Tror vi ska satsa på att välja i hamnen när vi kommer eftersom vi kommer i hyfsad tid innan värsta högsäsong är igång. Vi tar gärna boende med pool och någon forma av lägenhet/studio med två rum. Skönt med eget sovrum och ett åt tonåringarna. Vad menar du med "hög" prisnivå? På Amorgos betalar vi 95 euro natten för för tiptopboende med pool, på Naxos 50 för lite enklare. På amorgos ingår bra frukost för alla fyra.
Jag tycker att priserna på Koufonissi ligger högre än t ex på Naxos för motsvarande standard. Prisnivån på Amorgos har jag ingen erfarenhet av. Om ni vill bo i kanten av byn, längs vägen ut till stränderna och ha pool kan Paradis Resort Hotel vara ett bra alternativ. De står i hamnen med sin minibuss när ni kommer.
Lycka till med dagarna på Koufonissi!
Våga
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.